Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kulle
Det beror ju helt klart på vad man värderar högst, många värderar en lång bränsleförbrukning högt, det kan man ju också förstå med dagens bränslepriser. Sen är det ju illa att tillverkaren ger osanna uppgiter om förbrukningen.
Användarvisningsbild
av Momentum
Kulle skrev:Sen är det ju illa att tillverkaren ger osanna uppgiter om förbrukningen.
Gör dom? Dom anger förbrukning enl vad dom enl regelverket är tvingade att göra
Det är sådan här påståenden som är så märkliga
Är detta med den certifierade EU testen för svår att förstå för den gemena allmänheten?
av Rådlös
Den här tråden accelererade som den värsta bil och debattörerna förbrukade mer energi än vanlig när dom skrev så här i semestertider.
Momentum skrev så här: "Men det är ju den vedertagna testen det är fel på, inte bränsleförbrukningen."

Det håller jag med om.
Nu har väl detta uppmärksammats av några motorjournalister tidigare i år, vill jag minnas. När någon skriver så igen, eller leta upp en gammal artikel, ta kontakt med journalisten och "peppa" honom att skriva mer. Att några arga här på forumet skriver om det betyder ju inte att det går vidare till bilfabrikörer och konsumentministrar. Det är i alla fall större chans när en (eller flera) tidningar skriver om det att det är en snedvriden mätmetod. Nu är det en EU-norm som länderna har godtagit. Om det finns en opinion bland medlemsländerna så finns det ju även en viss chans att ändra på den.
Det är inte lätt, men det måste gå. Bilfabrikanterna kommer ju knappast att erkänna att det inte är rättvisa värden, och många EU-parlamentariker låter som papegojor, alltså upprepar vad fabrikanterna säger. Men med fakta och erfarenheter från konsumenternas verklighet så borde det gå att få till en förändring.
Egentligen borde det räcka att få alla motorreportrar "med på tåget". Om dom skriver nästan som ett mantra flera gånger om att bilfabrikanternas mätsiffror är (t.ex) 15% för låga, då lär sig konsumenterna detta med tiden. Och tittar man då riktigt långt in i framtiden så kanske fabrikanterna tröttnar på att stå till svars för en falsk och felaktig uppgift och i stället håller sig till verkligheten.
Användarvisningsbild
av joel80
MartinS skrev:Jag ber om ursäkt om du tog åt dig Joel, det var inte alls min avsikt. Men jag har lite svårt att se bränsleförbrukning som det viktigaste i ett forum för bil entusiaster, vilket jag håller med TS om att det verkar vara nu för tiden.

För övrig har jag svårt att förstå hur man kan kalla sig miljövän och köra dieselbil, men ekonomin kanske går före idealen?

Om någon annan tar åt sig av något jag nu skrivit ber jag om ursäkt i förväg, det är inte min avsikt, men jag tycker det skall va högt i tak och alla skall få ha en åsikt i en diskution.

/Martin
Tycker inte att det är det övervägande ämnet här på forumet.. De flesta trådarna handlar ju ändå om bilproblem och folk som vill ha hjälp att lösa dem. Men visst är det många frågor kring förbrukning... det håller jag med om.

En nyare diesel känns inte smutsigare än en bensinare.. och drar ett par dl/mil mindre... men jag stirrade nog för mycket på försäljarnas utsläpps-siffror när jag letade bil och lurades kanske lite (lurade mig själv?) att det var bättre än vad det är (?)... svårt när bilarna t.o.m kallas miljöbilar. Hade jag haft mer pengar skulle det blivit en V60 hybrid.. körglädje/räckvidd blandat med miljötänk.

Men det verkar då ändå som att vi är rätt så överens.. alltså om att det ska vara högt till tak och att alla ska få ha en åsikt. Det lät på dig som att du tyckte att t.ex undertecknad inte hörde hemma på ett bilforum p.g.a att man inte sätter hk och toppfart framför förbrukning.

När det gäller förbrukningssiffrorna från tillverkarna önskar jag att dom ändrar testcykeln till att motsvara förbrukning vid normal användning. (Då slipper vi nog rätt många nystartade trådar om hög förbrukning här också..) Nu testar man som ni säger ju t.ex utan ACn igång.. testar man med alla förbrukare igång kommer det börja bli intressant för tillverkarna att försöka få dem att dra mindre också, som det är nu finns det ingen anledning för dem att göra ACn snål i drift.
av jpennerb
Ska bli intressant hur detta nya EU normen kommer att se ut. Något bör göras för idag är det helt galet hur mycket det kan skilja, se bara på Vi Bilägare långtest där vissa bilar drar 50% än specen. Men vad är en normal förbrukning för blandad körning? Kanske borde vara så här: 33% motorväg(110km/h), 33% landsväg(80km/h) och 33% stad(0-60km/h) samt 50% last, med AC, radio/media och ljus på. EU normen ska representera alla EUs länder, en spanjor har nog inte samma typ av förbrukning som oss svenskar.

Att jämföra förbrukningar mellan oss på forumet är som att jämföra äpplen och bananer :roll: Alla har olika körmönster, kör med husvagn/släp, har takbox ofta, kör fort/sakta, nästan bara stadskörning/landsväg. Därför tycker jag det är underligt när folk startar en tråd att "Min V70 drar 0,7l/mil är det bra eller dåligt?" Inte vet jag! :lol:
av Gourmand
Bilentusiast kan man vara på många sätt. Jag har en hobbybil (Ferrari), men anser att bruksbilen (Volvo) ska vara ekonomisk, både vad avser förbrukning samt service/reparationsperspektiv.
Jag tycker det är utmärkt att bränsleförbrukningen numer är väsentligare än vad bilen presterar mellan 0-100 km/tim, inte en dag för tidigt.
Att hästkraftsraseriet härskar på ett bilforum som detta är inte oväntat, men är inte heller oväntat. Man kan se samma fenomen på andra bilforum, t.ex Skodas, BMW:s, VW:s osv.
Förbrukningshysterin, som trådskaparen kallar det, är i grunden en sund reaktion, på ett osunt beteende. Att utlovad förbrukning inte stämmer med verkligheten är något helt annat. Men, trenden är solklar - jämför bara en gammal 740 turbo med Sveriges vanligaste bil - V70 D3 manuell. Halva förbrukning i jämförelse.
Att man sen väljer att förstöra bilen med sänkta chassien, bränsleslukande automatlådor ( trots att man bor utanför storstadsområdena), breda lågprofildäck och s.k. R-design och annat vulgärt plasttjafs borde ju stämma till eftertanke, särskilt om man liksom jag och en majoritet av bilkonsumenterna anser att bränsleförbrukningen är viktig på en bruksbil som t.ex. V70
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod