Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Japp! Ex: 245/40 R18 har rullomkrets 2052 mm och diametern 653 mm. Om omkretsen minskar med 1,5% blir den 2021 mm och diametern 643 mm. Diametern minskar således med 10 mm vilket motsvarar 5 mm skillnad i mönsterdjup.
Användarvisningsbild
av StringerBell
joel80 skrev: Det råder ingen osäkerhet eller tvekan om att det är bak de bästa däcken ska sitta för bäst säkerhet.
Om jag minns rätt bygger rekommendationerna på undersökningar där det egentligen bara var bilar utan anti-sladdsystem som skillnaden signifikant. I artikeln i Vi bilägare har man avaktiverat antisladd. Med mer slitna däck fram får man längre bromssträcka, större risk för vattenplaning, osv, och det kan inget elektroniksystem i världen hjälpa till med. Däremot kan elektroniken hjälpa till med sladd.
Användarvisningsbild
av joel80
StringerBell skrev:
joel80 skrev: Det råder ingen osäkerhet eller tvekan om att det är bak de bästa däcken ska sitta för bäst säkerhet.
Om jag minns rätt bygger rekommendationerna på undersökningar där det egentligen bara var bilar utan anti-sladdsystem som skillnaden signifikant. I artikeln i Vi bilägare har man avaktiverat antisladd. Med mer slitna däck fram får man längre bromssträcka, större risk för vattenplaning, osv, och det kan inget elektroniksystem i världen hjälpa till med. Däremot kan elektroniken hjälpa till med sladd.
Ok.. inget jag hört tidigare och inget jag ännu läst tester på. Vore bra om det kommer bra undersökningar på det för precis som er tycker jag det vore trevligt att få ha bättre bromsverkan och styrmöjlighet, om man nu också inte riskerar bredsladd så sidorna utan krockzoner blottas.

Hittar någon resultat på något sånt test så länka gärna.. jag reviderar då mitt ställningstagande. ;)
Användarvisningsbild
av Bosse9988
vetten skrev:Varför byta två däck om ett går sönder, några mm extra på ena sidan måste väl bilfaen klara, den går väl inte sönder om du skulle råka ha ett halvt kilo mindre luft i ett av däcken.
Kan någon vänlig själ förklara varför.
Jag undrar också varför inte bara det kassa däcket kan bytas. Vad gäller bästa däck bak eller fram så är det ju just som någon skriver att vid en panikbromsning så lättar bakänden lite och med sämst mönster bak så kan du få sladd och en bakhjulssladd är det inte många som klarar av att häva.

Jämför kraftig inbromsning med en mc utan abs. Bakhjulet lättar så därför ska man inte alls bromsa med bakbromsen utan bara med frambromsen. Många är det som bromsar sig själv omkull genom att bromsa med högerfoten och få sladd med bakhjulet.
Användarvisningsbild
av joel80
Om du bara byter ett däck får du ju ojämn bromsverkan som får bilen att vilja svänga åt det ena eller andra hållet. Säg att du byter vänster fram och sätter på ett nytt där.. då finns risken att du vid panikbromsning har bättre grepp på det däcket, vilket får bilen att vrida sig runt just det hjulet och du riskerar att hamna i mötande körfält eller i diket.

Det är klart att det är i extrema situationer och att man "troligen" klarar sig utmärkt utan att något sånt händer.. Men å andra sidan är det väl just i de extrema situationerna som man faktiskt behöver just den där stabila inbromsningen. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Tja.. jag vet inte hur stor skillnaden blir med nya eller nått år gamla däck. Men skillnad är det. Risken att hamna i sladd eller liknande när man panikbromsar ökar om man från början har sämre förutsättningar.
Frågan var varför man inte ska byta bara ett däck.. Svaret är helt enkelt det jag skrivit.

Jag har en tvååring och familj och har ingen lust att chansa, så när det gäller däck följer jag rekommendationerna. Ändras de tar jag till mig det och kan ändra hur jag gör.
av svedan
vetten skrev:Undrar hur många mm det får skilja innan det blir fel?
Om jag fattat rätt så är dets bilens diffar som får ta stryk.
Eller är det så att mellandiffen får ta stryk då.
Det som tar stryk är haldexkopplingen, inte diffarna (som känner av i varje hjulpar. Dom klarar enkelt 1 mm skillnad mellan vänster och höger på samma axel). Men detta med bekymmer med nya och ”slitna” däck ligger kvar från gamla viskokopplingen. Den tolkade omkretsskillnaden som att det mindre däcket slirade och kopplingen arbetade och gick varm. Och gick sönder. Du har mindre problem som inte har viskokoppling! Eterträdaren klarar omkretsskillnaden enormt bättre än gamla visko. Och visko fick man inte bogsera med upplyft framvagn (som går idag). Då gällde upp med hela bilen på en bärgare!
Många i tråden har synpunkter, men verkar inte köra AWD!? Min erfarenhet av AWD ( ca 55000 mil) är att däcken slits väldigt jämt med AWD då fram inte spinner loss som med FWD. Så detta med mest slitna är liten skillnad för mig. Dock är det mest landsväg, men 2500 mil ger kanske 1 mm skillnad fram mot bak!
Att generellt ha bästa bak är korrekt. Detta när man tappar greppet i en kurva dvs hjulen går i egna spår. Släpp bak klarar vi sämre (=sladd) men släpp fram går rakt fram. Fast kommer man inte i denna situation (?) så är det givetvis ”billigast” att slita framdäcken. Men i slutänden efter oändligt många mil, har mans amma däckkostnad! Fast då är principen att köpa 2 nya bak, sätta de gamla bakdäcken fram och köra tills fram är slut och upprepa det hela! Fast det är väldigt få som gör..
Användarvisningsbild
av Bosse9988
joel80 skrev:Om du bara byter ett däck får du ju ojämn bromsverkan som får bilen att vilja svänga åt det ena eller andra hållet. Säg att du byter vänster fram och sätter på ett nytt där.. då finns risken att du vid panikbromsning har bättre grepp på det däcket, vilket får bilen att vrida sig runt just det hjulet och du riskerar att hamna i mötande körfält eller i diket.

Det är klart att det är i extrema situationer och att man "troligen" klarar sig utmärkt utan att något sånt händer.. Men å andra sidan är det väl just i de extrema situationerna som man faktiskt behöver just den där stabila inbromsningen. :)
Extremt ska det vara ja för du har inte sämre bromsverkan med 3 mm mönster på det ena framhjulet jämfört med 7 mm på det andra framhjulet på torr asfalt. Olika fabrikat på däcken kan spela in men är det samma så kvittar mönsterdjupet så länge inget däck är blankslitet.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]