Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#745234
V9097 skrev:Detta med downsizing är en styggelse.
Instämmer. Tanken är god men i praktiken har det i många fall inte lyckats (om nu avsikten var att bränsleförbrukningen vid verklig körning ska minska). Många tester i olika motortidningar visar detta. Undantag finns, men de flesta downsiziade motorer drar betydligt mera bränsle än den uppgivna förbrukningen. Oftast mycket mer i procentuell ökning än motorer som inte gör anspråk på att vara downsizade. För mig känns det bara som downsizing är ett sätt för tillverkarna att bättre kunna optimera motorer för körcykeln. Återstår att se vad Volvo kan åstadkomma med VEA. Hoppas bara inte att det blir motorer som är ännu snålare på pappret i procent än vad de är i verkligheten jämfört med dagens motorer...

V9097 skrev:Det finns också en missuppfattning att bottenvrid handlar om Nm vid 1500rpm, något som bland annat trumpetades ut av ett numera insomnat svenskt bilmärke. Äkta bottenvrid kommer vid tomgångsvarv!
Ja, vrid på tomgång är gött att ha. Några exempel på V70 MY12 tillgängligt vridmoment [Nm] vid 1000 rpm (har tyvärr inga siffror för lägre varvtal):
T6 = 310 Nm @ 1000 rpm
T5 = 160 Nm @ 1000 rpm
T4 = 140 Nm @ 1000 rpm
DRIVE = 130 Nm @ 1000 rpm

T.ex. ger en T6 betydligt mer vridmoment på 1000 rpm än vad en T4 maximalt kan prestera... Det tydliggör skillnaden mellan en liten dinusarie och stor myra... Men det kanske kommer 4-cyl otto VEA på 1,6 liter som ger +300 Nm vid 1000 rpm?
Användarvisningsbild
av MartinS
#745237
Bottenvrid i all ära, men vrid under 1500rpm är ju ganska ointressant, speciellt i en bil med sliromat...

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
#745242
Med manuell låda avgör bottenvridet i stor utsträckning startförmåga i uppförsbacke med släp då låg hastighetsskillnad mellan lamellerna i kopplingen är viktig ur temperatursynpunkt.
Användarvisningsbild
av Funk
#745275
Jättebra att det finns bränslesnåla 4-cyl alternativ för de som vill, men för de som kan acceptera en exra dl i förbrukning för att få en motor med bättre gångkultur och trevligare ljud (5, 6 eller 8 cyl) finns inte längre något att välja inom rimliga prisklasser.
Tyvärr så är det på väg att bli omöjligt på grund av globala regler om vad tillverkarna får låta bilarna förbruka. Straffavgifter gör att det blir omöjligt just i rimliga prisklasser..

/Thomas
Användarvisningsbild
av crumpets
#745305
Det lär bli hela modellutbudet. Det vore ju meningslöst att skapa ett heltäckande motorprogram och ändå köpa in motorer till vissa av modellerna.
Användarvisningsbild
av V9097
#745439
MartinS skrev:Bottenvrid i all ära, men vrid under 1500rpm är ju ganska ointressant, speciellt i en bil med sliromat...

/Martin
Det beror väl mycket på körstil. Jag kör ofta på femte växeln i stadstrafik, den varvar tex 1000 rpm i knappt 50 km/h. Det fungerar alldeles utmärkt, utan vibrationer, och med en rätt trevlig ljudbild. Det skulle aldrig fungera i en turboladdad fyra, även om toppeffekt och Max vridmoment är högre än i min sexa.

Fler cylindrar ger helt enkelt en mjukare karaktär och ett större användbart varvtalsområde, och framför allt ett mycket trevligare ljud.
av Rådlös
#754430
Volvo i Skövde startar produktion av ny motorfamilj
Publicerat 2013 05 13 kl 15:20 , SR Nyheter P4 Skaraborg
Volvo Personvagnar i Skövde är nu på gång att börja tillverka företagets alldeles nya motorfamilj. Investeringen på två miljarder kronor anses vara den viktigaste i motorfabrikens historia och tryggar både verksamheten och jobben för lång tid framöver.
Läs och hör mer: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5532631
Tänk på att Sveriges Radio vanligtvis inte sparar sådant här någon längre tid. En månad eller två. Sedan är det borta.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
#754436
Volvo Personbilar Sverige
Public Affairs
Avd. 10100 VCI-2
SE-405 31Göteborg
Sweden
Telefon: +46 (0) 31 325 25 68
Fax:
http://www.media.volvocars.com/se
LÄNKAR
Volvo Personbilar Sverige
volvocars.se
Datum: 2013-05-13 | ID: 49035
Volvo Car Group startar produktion av ny motorfamilj

Volvo Car Group startar nu produktionen av de första motorvarianterna i en nya högeffektiv fyrcylindriga motorfamilj. Utveckling och produktion sker inom Volvo Car Group och är en viktig del i företagets självständighetsstrategi.

Strategin att satsa på fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer tillsammans med elektrifiering är den väg Volvo Cars valt för framtiden. Genom att nu ha total kontroll över utveckling och produktion av motorer och drivlinor samt minska antalet motorvarianter ökar flexibiliteten och möjligheten att påverka kvaliteten.

- Detta är en milstolpe i Volvo Cars historia. Med vår nya motorfamilj fokuserar vi ytterligare på två viktiga egenskaper, körupplevelse och bränsleeffektivitet säger Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering.

Toppmodern fabrik med effektiv montering

I Volvo Car Groups motorfabrik i Skövde har förberedelserna inför produktionsstarten av VEA (Volvo Engine Architecture) pågått under cirka två år. Bland annat har en ny toppmodern fabriksdel på 4 500 kvadratmeter byggts för inre montering av de nya motorerna. Samtliga motorvarianter byggs på samma bana som löper genom den nya fabriksdelen vilket ger en mycket effektiv produktion.

- En av de största utmaningarna har varit ombyggnaden av linan för bearbetning av cylinderblock. 30 bearbetningsceller har bytts ut eller byggts om till en kostnad av cirka en halv miljard kronor säger Oskar Falk, Vice President Global Engine Production.

Miljarder investeras i konkurrenskraftig motorfamilj

Utvecklingen och investeringen i en ny motorfamilj är en del av en omfattande utvecklingsplan inom Volvo Cars. I fabriken i Skövde investeras cirka två miljarder kronor. Det säkrar verksamheten och därmed ett stort antal arbetstillfällen för lång tid framöver. Investeringen anses vara den viktigaste i motorfabrikens historia.

Utvecklad inom Volvo Cars

De nya VEA-motorerna är utvecklade av ett svenskt ingenjörsteam. De nya mindre motorerna är optimerade och ger högre prestanda än dagens sexcylindriga alternativ samtidigt som de har lägre bränsleförbrukning än dagens fyrcylindriga motorer.

- Under utvecklingen av VEA har utgångspunkten varit kunderna och vad vi vill erbjuda när det gäller god bränsleekonomi, låg miljöpåverkan och stor körglädje till ett attraktivt pris. Men det handlar självklart också om att vi på Volvo Cars nu hittat en bas för att utveckla framtida teknologier med bränsleekonomi i världsklass, säger Derek Crabb.

Lanseras i höst

VEA består av fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer och ersätter tillsammans med satsningen på elektrifiering de tidigare åtta arkitekturerna i tre olika plattformar. De nya motorerna kommer introduceras mellan åren 2013-2015. Under 2013 produceras nästan 20 000 motorer och under slutet av året ligger takten på 2000 per vecka. De första varianterna lanseras i Volvo S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80 under hösten 2013.

Volvo Personbilar Sverige. Vi förbehåller oss rätten att när som helst och utan föregående varning ändra färger, specifikationer, tillbehör, material och modeller.

Klicka på länken nedan för att läsa mer on-line
https://www.media.volvocars.com/go/b312 ... 0d463.aspx
Tack för att du visar intresse för Volvo Cars e-postabonnemang.


*** Var vänlig svara inte på detta email ***




Ändra konto
Relaterade videor


Relaterade bilder



Mediakontakter
Bo Larsen
Presschef/Informationschef
Volvo Personbilar Sverige AB
Telefon: +46 (0)31 325 25 68
Mobil: +46 (0)733 33 30 20
[email protected]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]