Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

erikn skrev:Köpa delar från skroten och montera dit för att ersätta en trasig del? Vad händer då?
Det beror ju på vad det är för delar. De flesta delar kräver väl ändå inte att man går in och pillar i motorstyrningen. I fallet med BSR så handlade det om att man behöver en PIN-kod för att fiffla med mjukvaran motorstyrningen. Det torde vara ganska enkelt att utifrån det räkna ut vad man kan göra och inte kan göra med resten av bilen.
Samtidigt finns ju hyfsat simpla delar som måste köra vissa adaptionsrutiner som kanske bara kan triggas via samma interface, typ spridare, EGRspjäll, forcerad dpf-regenerering, påfyllnad av dpf-additiv m.m. som också skulle kunna drabbas.

F.ö. ljuger de självklart konsumenterna rakt upp i ansiktet när de säger att de är ansvariga för utsläppen. Ingen domstol i världen skulle hålla dem ansvariga för felaktiga emissioner från ett fordon där ägaren själv gått in och ändrat komponenter efter helbilsgodkännandet. Det är en helt idiotisk bortförklaring som de nästan borde skämmas för att dra. Ska man även sätta låsbultar på orginalfälgarna så ägaren inte ska kunna sätta för breda däck på? Ska man svetsa fast fjädrarna så att inga chassiändringar kan göras? Avgassystem? Katalysator? DPF? Ska allt sitta så jävligt till att ingen konsument skulle kunna påverka dessa?

Rent bullshit.
Väldigt få ingrepp i form av bytta delar kräver i praktiken omprogrammeringar, dock så blir mer och mer tillval och options mjukvarustyrda/beroende. Det är inget som är unikt för Volvo.. Men det är klart att en hel del funktioner och kalibreringar görs med hjälp av dator, att kalibrera spjällen i AC-system är ett datajobb både i Volvo och VAG. Och mig veterligen är det inte öppen källkod hos någon..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Fast var fick ni öppen källkod ifrån? Det handlar ju inte om att läsa ut mjukvaran, utan att få tillgång till enheten där den ligger för att göra ändringar. Att modifiera något kräver definitivt inte att det är helt öppet, bara att det är öppet för kommunikation.
VolvoB20 skrev:Jag är splittrad....

Det är ju rätt råkigt om man ska byta i en kontakt i instrunmentpanelen till tex extraljusen i bilen. Och även om man gör jobbet själv så måste man åka in till volvo och så tar de 1500 kr för att "aktivera" den nya knappen då bara de har PIN-koden.

Visst, det är ju feta pengar in i kassan så det vill man säkert blockera alla andra verkstäder för att kunna fixa. Och har man monopol kommer man ju enkelt kunna dra upp priset några gånger till.

Eller gäller detta bara vissa delar av systemet?
För varje årsmodell blir det ett nytt steg mot att låsa upp sina kunder så att man som Volvo ägare måste vända sig till Volvo/verkstaden.

Vem som helst som kan skruva lite kunde byta klossarna själv till handbromsen. Nu måste man åka in till, helst, Volvo verkstad för att koppla upp bilen till datorn för att släppa på spärren så att man kan byta klossarna till handbromsen.

Det är just detta som är skrämmande för ingen verkar brys sig om detta. Volvo börjar göra som Apple, låsa in sina kunderi deras ekosystem för att sedan ta ordentligt betalt.

Helt sanslöst hur utvecklingen går framåt men åt helt fel håll. Tänkte skriva att snart gör Volvo som Renualt att det skall ta 1 timme att byta en glödlampa (hissa upp bilen, plocka av framhjulet, ta bort en lucka och demonera och montera nya glödlampan. Sätt tillbaka allt i omvänd ordning. Glöm ej att hissa ned bilen.) men det har Volvo redan gjort med XC60 när man måste montera ned hela baken för att byta glödlampan till blinkersen.

Allt handlar om att Volvo låser upp sina kunder pga att det skall skötas med "deras" dator för att sedan ta betalt och ordentligt betalt.
crumpets skrev:Fast var fick ni öppen källkod ifrån? Det handlar ju inte om att läsa ut mjukvaran, utan att få tillgång till enheten där den ligger för att göra ändringar. Att modifiera något kräver definitivt inte att det är helt öppet, bara att det är öppet för kommunikation.
Kanske var fel ordval av mig, men faktum kvarstår att man har ett tillverkaransvar i upp till 10 år med avseende på t.ex avgasvärden och säkerhetsdetaljer och att det svarar upp mot certifiering väl så länge. Då kan man inte ha systemen öppna. Att det inte skrivs så mycket om andra märken ännu, beror väl på att dom inte låst lika mycket ännu, alternativt att dom är mer välundersökta på grund av att dom är större internationellt sett.
När jag fick min bil optimerad så läste man ur mjukvaran, och backade upp den, sedan patchade man ett par områden i den för att sedan lägga tillbaka den modifierade varianten. Så det var definitivt inget eget skriven kod att tala om där utan ett riktigt fulhack..

Jag undrar dessutom rent allmänt hur det går för TME, Autotech och Rica, har dom samma problem som BSR ?

Sedan kan man tycka vad man vill om det hela, men det BSR är sura över är minskade intäkter, dom förfasas inte en sekund över att du som kund skall drabbas av högre kostnader vid reparationer på grund av detta. Man vill bara sälja trim och felkodsläsare (har dom skrivit den mjukvaran själva tro..?)

/Thomas
Sharkbait skrev:

Vem som helst som kan skruva lite kunde byta klossarna själv till handbromsen. Nu måste man åka in till, helst, Volvo verkstad för att koppla upp bilen till datorn för att släppa på spärren så att man kan byta klossarna till handbromsen
Å det kan man fortfarande. Det är till och med med en anvisning om hur man går till väga, även om parkeringsbromsen är elektrisk.

Man behöver inte lämna in för att släppa någon spärr.
Funk skrev:
crumpets skrev:Fast var fick ni öppen källkod ifrån? Det handlar ju inte om att läsa ut mjukvaran, utan att få tillgång till enheten där den ligger för att göra ändringar. Att modifiera något kräver definitivt inte att det är helt öppet, bara att det är öppet för kommunikation.
Kanske var fel ordval av mig, men faktum kvarstår att man har ett tillverkaransvar i upp till 10 år med avseende på t.ex avgasvärden och säkerhetsdetaljer och att det svarar upp mot certifiering väl så länge. Då kan man inte ha systemen öppna. Att det inte skrivs så mycket om andra märken ännu, beror väl på att dom inte låst lika mycket ännu, alternativt att dom är mer välundersökta på grund av att dom är större internationellt sett.

Nej, nej nej och nej! Ingen domstol skulle hålla volvo ansvariga för felaktiga emissioner i ett fordon som ägaren gjort åverkan på. Att koda om styrenheten är lika mycket ett intrång som det är att skära loss partikelfiltret eller ta bort EGR:en. Det är aldrig biltillverkarens ansvar att kunden bygger om produkten.

Därmed inte sagt att jag tycker BSR har helt rätt i detta, jag tycker bara det är fånigt när ena eller andra sidan ljuger. Volvo snackar totalt skit om att de har tillverkaransvar på ombyggda produkter eftersom dessa omflashade bilar brutit mot helbilsgodkännandet och motorn ej längre är certifierad. BSR gör dock inget särskilt snyggt av detta. Kanske är det dags att hitta en annan nisch än lagens gråzon? Det är snarare lobbyverksamhet mot lagstiftare än mot branschen som lär kunna ge något.
av *pettson*
Knyta upp och knyta upp. Faktum är att tekniken gått mot mjukvarustyrning i löjliga proportioner som ändå styrs ut av gamla hederliga reläer, bilarna får samma fel idag som för 20år sedan. Skillnaden är att då visste man att det fanns vissa problem med vissa typer av komponenter. Idag är allt magiskt som kan hända. Bilen är ju *programmerad*.
Volvo vill förhindra att det utvecklas diverse ting mot fordonen inför framtiden. Kan man göra ett program som styr vitala delar kan man för all del skapa virus, eller för den delen kringå startspärren i bilen utan problem. Du kan med mjukvara från fel ställe göra bilen lätt att stjäla. Eller bara busa med folk om man önskar. Eller förändra inställningar för att jävlas alternativt då som BSR är inne på lite grand, bara knyta upp bilen mot märkesverkstan i all okunskap.
Lyssnar vi på hur tillverkarna ser på det hela så är det bara att lyssna på reklamen. Det är inte dom som skriver den, men dom går igenom den så den går i linje med vad man vill säga.

Enligt volvo är det bara orginaldelar som fungerar. Allt som inte är stämplat volvo är skräp, det finns inga bra saker. Lämnar du din bil dit får du ALLTID den mest kompetenta tekniker som existerar och du får ALLTID din bil uppgraderad till senaste programvara. Sanningen är den att helpdesk är frekvent använt för att många tekniker inte vet ett skvatt mera idag än för 10 år sedan. Frekventa fel är man snabb på, dom andra är det egentligen bara *du som råkat ut för*.
Sanningen är att det är samma delar som alltid, som andra välkända märken och teknikernas kunskapsgrad avgörs vem du får idag. Bilen uppgraderas inte alltid som det framhålls. Den uppdateras helst ALDRIG om där inte föreligger ett problem man vill bli av med. Bilarna uppgraderas inte för att man vill hålla bilen uppdaterad åt kunden av ren goodwill.

Ford: Dom framhåller att inga garantier gäller om man inte vänder sej till orginalverkstan, det är bara dom som har kompetens, delar och utför saker och ting på rätt sätt. Alla andra ljuger.

Opel är ju dom som har mest kompetens. Trots att dom egentligen alltid är konkurshotade.

VAG har ju tillverkat världen och alla ska böja sej runt den tyska tekniken som är ursprunget till bilarnas era.
Dom låser upp precis allting dom kan komma över och ockrar friskt. Trots detta är alla nöjda med livet.
I själva verket lider dom som alla andra av att ha satt nya karosser på gamla problem och inte heller här är teknikerna ljusår bättre än andra.

Det enda som är intressant är vem som har rätten till pinkoden. Har jag KÖPT min produkt, då har jag köpt rätten att kunna underhålla den som jag önskar, jag måste inte serva bilen alls, eller tvätta den eller vadsomhelst, volvo ska inte ha en åsikt om detta egentligen. Har jag köpt bilen då ingår pinkoden till den när jag så önskar.
Säkerhetsproblemet får man rätta till på annat sätt.
Huruvida det här sättet påverkar ens egen möjlighet att reparera och serva är kanske debatterat men personligen tycker jag inte det påverkar alls i någon större utsträckning.
Du som ska göra något ska göra det enligt rätt metod sedan länge. Rätt metod avgörs av tillverkaren och inte av dej. Det betyder att du ska skaffa utrustningen som krävs för att jobba såsom du tänkt som alltid.
I dom flesta fall kräver det egentligen ingenting extra mera än ett nollställningsdon eller en begagnad dator med lite mjukvara för mindre pengar.
Dom få fall där man nu inte kan göra nollställning eller adaptering hemma går oftast att utföra jobbet hemma för att sen ta sej till verkstaden där man gör det slutliga. Dvs du kan byta produkten, kör sen bilen på nödprogramvaran till verkstaden för att skjuta i den nya programvaran så bilen går optimalt.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]