Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

För övrigt, nu är jag sur och trött och fortsätter min klagosång, hörde på radion att de försökte få hit indiska biltillverkare att vintertesta sina bilar i Arjeplog eller var de nu har sina anläggningar, men då frågar jag varför testa bilar i ett önskeklimat där det varken bor eller kör några människor?? De borde väl för sjuttsingen testa bilarna i mellan-Sverige vintertid med alla de skitförutsättningar och krav som ställs på vindrutetorkare och spolare och tanklocksöppning och grepp och halka som det ställs där, där bilarna kommer användas? Att få bilar att funka i torr och fin snö på en bana är väl lätt som en plätt men att få dem att funkar i saltsörja och omväxlande plus och minusgrad och övrig trafik som sprutar ner bilen ja i sån miljö bilarna ska gå i sen det är väl det som vore intressant?
Jag ska kolla på jobbilen om man kan byta till gammeldags skelettblad, kanske inte får plats, om det ens är samma fäste, sen om jag kommer förbi Biltema, tyvärr har jag långt till Biltema och inte alltid ledig när man kör förbi.
Tycker de moderna flatblade-bladen är mycket bättre sommartid när det enbart handlar om att ta bort vatten. Nu på vintern när det är snö och is inblandat är jag inte så imponerade av dem. Det samlas snabbt is och snö i dom och det är jobbiga att rengöra/ få bort ALL is. De gamla var ju bara att "dra av" med en handske så var de isfria...
Får väl också ge mitt lilla bidrag. Köpte flatblades från wipers något år sedan, tycker dom funkar bra - V70 -00. Håller med @S.t.r.a.n.D, vid regn tycker jag de är lite bättre än skeletten, vid snö/minusgrader blir det mer is på dem och lite svårare att få bort det.

Själva principen med flatblades är väl att de är lite U-formade (på längden), mer rundade än profilen på rutan, så när trycket är på mitten så gör formen att trycket fördelas längs med hela bladet - precis som när man står på längdåkningsskidor så blir ju inte trycket bara under foten.

Enda problemet jag har (liksom flera här om jag förstått det rätt) är att dom har en tendens att ta dåligt precis under fästet. I någon tråd så var det nån som tipsade om att knycka till bladet precis där, men har inte lyckats.
.Tycker inte det är nåt fel på flatblad och jag hatar verkligen när torkare inte funkar som dom ska. Dom ska gå tyst, och torka rent, därmed basta.

På min V70N satsade jag i nya torkararmar för att få rätt vinkel mot rutan och tyst gång. Och givetvis blev det faceliftmodellen när jag ändå höll på, för att få platta blad utan det fula klumpiga plastfästet som det oftast är på flatblad med krokfäste.

En sak jag stör mig på litegrann med Skodan jag har nu är att torkarna inte går att fälla upp i viloläge eftersom huven är i vägen. Det finns ju ett "bytesläge" där dom stannar uppe på rutan, men det känns som en lösning på ett problem som inte borde finnas. Men visst är det snyggt när torkarna är så osynliga som möjligt då dom inte används.
Perc skrev:.Tycker inte det är nåt fel på flatblad och jag hatar verkligen när torkare inte funkar som dom ska. Dom ska gå tyst, och torka rent, därmed basta.

På min V70N satsade jag i nya torkararmar för att få rätt vinkel mot rutan och tyst gång. Och givetvis blev det faceliftmodellen när jag ändå höll på, för att få platta blad utan det fula klumpiga plastfästet som det oftast är på flatblad med krokfäste.

En sak jag stör mig på litegrann med Skodan jag har nu är att torkarna inte går att fälla upp i viloläge eftersom huven är i vägen. Det finns ju ett "bytesläge" där dom stannar uppe på rutan, men det känns som en lösning på ett problem som inte borde finnas. Men visst är det snyggt när torkarna är så osynliga som möjligt då dom inte används.
det är lika dant på nya volvo endast den högra armen går att lyfta.
grymt iriterande när man ska tabort is mm
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?