Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Variosboy skrev:Du glömde det absolut viktigaste, nämligen orsaken till varför det är som det är.

Ingen vill betala för bra hållbara saker utan köper det billigaste oftast.
Så enkelt skulle det kunna vara. Om det nu inte varit för att samma saker säljs för dubbla priset i mångt och mycket. Då kallas det orginal och är ett medvetet försäljningsval då märkesverkstäderna skulle gå under utan arbete. Inget fabrikat erbjuder reservdelar som inte går sönder mera inom rimlig tid. Det är först på det vi kallar superbilar som man tänkt in slitstyrka i saker, men då tar man tillbaka pengarna på annat. Det finns till exempel garanterat ingen ferrari som lider av dåliga bakvagnsbussningar oavsett om man köpt den dyraste och använder den väl. Men hur tar dom in pengarna då? Tja.. försäljningspriset är ju i en helt annan liga. Sen är servicepriserna också i en egen liga.

En ytligt bekant äger en Ferrari som han låt säga... använder flitigt med tung fot.
För att serva den måste han frakta den till stockholm, det är närmast. Alltså 25 mil enkelresa. Väl där ska man ha bilen 1 dag. Förra gången var det byte av olja, filter och tändstift, samt urläsning av styrdon och bruksdon. (svart låda som berättar för ferrari om bilens användning). Det kostade 39.000kronor. Trots att pengar inte är ett problem så blev även han förbryllad då det inte är speciella stift, eller oljor eller annat.
Hans bekanta valde att samfrakta sin MB mclaren till stockholm för byte av automatlådeolja samt byte av en tändkassett visade det sej. Tändkassetten felsökningen (1 timma) samt oljebytet gick på 47.000kronor.
Är det rimligt? Naturligtvis inte, men det byts heller inget mera än bromsbelägg och vätskor. Resten är ordentligt dimensionerat och därmed uteblir dom intäkterna i verkstan. Då tar dom igen det på annat.
av Droopy
Variosboy skrev:Du glömde det absolut viktigaste, nämligen orsaken till varför det är som det är.

Ingen vill betala för bra hållbara saker utan köper det billigaste oftast.

Är övertygad om att folk vill betala för hållbara saker, med idag måste vi ha en evig tillväxt ( det är iaf önskedrömmen från kapitalisterna ) och det gör att vi måste konsumera mer och mer och då kan inte tillverkarna erbjuda evighetssaker. Se bara de senaste 5åren runt om i världen, så fort hjulen börjar att stanna av boostas marknaden så vi kan öka konsumtionen ännu mer, igen och igen och igen.

Nu blev det lite offtopic men mycket hänger ihop med dagens dårliga Q på mycket.
av *pettson*
En billig bildel är en som är billig och bra. En som bara är billig och inte går att använda, eller som går sönder är en dyr bildel, sen spelar det ju ingen roll vad den kostade. Att betala för oanvändbara saker är dyrt.

Men självklart är ju en ABS givare för 1 euro märkt VAG och tillverkarnumret mycket bättre för att man får köpa den för 698kronor över VAG disken, än samma ABS givare i orginalkartongen, med samma nummer för 15 euro. Eller hur?
av Droopy
*pettson* skrev:En billig bildel är en som är billig och bra. En som bara är billig och inte går att använda, eller som går sönder är en dyr bildel, sen spelar det ju ingen roll vad den kostade. Att betala för oanvändbara saker är dyrt.

Men självklart är ju en ABS givare för 1 euro märkt VAG och tillverkarnumret mycket bättre för att man får köpa den för 698kronor över VAG disken, än samma ABS givare i orginalkartongen, med samma nummer för 15 euro. Eller hur?

Idag kopieras ju bildelar så exakt så det är nästan omöjligt att skilja från "orginal" och då menar jag logga, kartong, artikelnr osv. Så den där "orginaldelen" som man tycker sig kunna köpa billigare utanför Sverige är ofta en piratdel som ser exakt ut som orginalet i både utförande och förpackning.

Kolla runt i Turkiet tex, där hittar du piratdelar till många stora bilmärken som förpackas i orginalkartonger med rätt artnr och allt och skeppas runt i världen.
av *pettson*
Jag vet vem tillverkaren är då vi har en del affärer ihop, och det är sluttrycket som skiljer, vag nr resp inget vag nr. Dom skickar dessa givare gross till en förpackare som sköter vws förpackningar. Sina egna förpackar man själv. Det handlar inte om kopior ellet liknande.
Jag slänger gärna in två bilder imorrn på skillnaden mellan 355kronor och 1855kronor vid köpetillfället. Dvs bmw*orginal* made by behr. Eller bara made my behr. Så får du se hur behr löser problemet med orginaldelar

En rolig anekdot om kopior: vag anmälde en mindre reservdelsbutik på orten för att ha sålt falska oljefilter. Bevisningen var att man sågat upp dessa och konstaterat hur dålig kvalite det var. Man gjorde en razzia och beslagtog allt. Anmäln blev ett fall som blev domstol. I domstolen framkom att:delarna var tillverkade av vag för vag, för inhemskt bruk i asien. Fallet lades ned och vag fick betala skadestånd. Samt att dom fick göra en fet internrevision över sin egen kvalitet. Detta hände dock på 90 talet men ändå. Det säger mycket tycker jag.
av umekille
Mycket bildelar som passar flera olika bilmärken men kostar olika beroende
på vad märke det sitter på dem...Hörde något om ett lamellcentra till en koppling
på en dyr sportbil...en kille i Usa hade fått tag i hur vet jag inte en tillverkarkatalog
och det var samma modell till en billigare bil med annat pris givetvis(sura miner från
återförsäljare där)
Precis så var det med tomgångsmotorn till en Audi jag hade.
Beställdes den till en Audi kostade den 2600 men om jag istället beställde exakt samma till en Opel så kostade den 1400. Här pratar jag alltså samma boschnummer!

Ska tilläggas att detta var på samma ställe. Mekonomen..
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]