Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är bara att ställa som krav på däckfirman att hjulen ska dras med momentnyckel och ingenting annat! Betala extra eftersom det är mer tidsåtgång. När man gör det själv glr man ordentligt rent runt om och bakom och sen smörjer upp och vet således att man får av hjulen lätt nästa gång. Om du vill att en firma ska göra det så är det bara att betala ännu mer!
Heatseeker skrev:Varför inte dra in en bult som är gängad åt andra hållet i hålet som du lyckas borra???
Det gick att borra ca 10mm. Stoppade i en grispitt och drog av hatten :(
Mer gick det ej att borra! Härdat!
Idag har jag rengjord fälgen och tejpat på aluminiumtape. Ca 5 cm runt om och i hålet. Imorgon ska mekvärkstad troligen svetsa en bult på.
Ja. Notan. Snål som jag är :(

Det finns speciella verktygssatser som tar alla låsbultar. Men jag tror inte att vanliga, mindre värkstäder har det. Tror mest på svets och förstörda fälgar (färg).
Njae, förstörd fälg tycker jag väl verkar lite långsökt faktiskt. Men det beror väl iofs på personen som håller i svetsen.
Om t ex jag skulle göra det så skulle jag inte garantera att fälgen överlevde (är dock rätt säker på att den skulle göra det), men då har jag aldrig svetsat heller :P
Det krävs ju ändå bara en 2-3 loppor för att det ska sitta fast tillräckligt.
Nu är det klart. Det gick ut på att först svetsa fast halsen sen en m10 bult med sexkantsskalle.
Notan? 604kr inkl moms.

Fälgen? Sotat och svetsloppor. Hade jag inte skyddat hålet med aluminiumtejp, hade färgen blivit förstört.
Hade det inte kommit an på mekanikern att skydda fälgen? Nu hade du redan gjort det, då var han tacksam och slapp.
Förra våren, 2011 fick jag begära hjälp med samma sak. En "ambulerande däckfirma" hade kört min nyckel med maskin och förstört den. (Alltså på hösten 2010) Jag lämnade in bilen på Volvoverkstad. Den skulle ändå in på schemalagd service samtidigt. Jag såg aldrig hur dom gjorde, men det blev inga märken på någon fälg. Detta var på alla 4 hjulen.
Rådlös skrev:Hade det inte kommit an på mekanikern att skydda fälgen? Nu hade du redan gjort det, då var han tacksam och slapp.
Förra våren, 2011 fick jag begära hjälp med samma sak. En "ambulerande däckfirma" hade kört min nyckel med maskin och förstört den. (Alltså på hösten 2010) Jag lämnade in bilen på Volvoverkstad. Den skulle ändå in på schemalagd service samtidigt. Jag såg aldrig hur dom gjorde, men det blev inga märken på någon fälg. Detta var på alla 4 hjulen.

Det finns speciella satser till att skruva ut kodade bultar. Dessa lämnar inga märken. Men det är inte många som har det!

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]