Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Är f.n. Volvo-lös och Nivan inbjuder ju till en lite mer sorglös inställning till vinterväglag, så förberedelserna inskränker sig till att lägga is-och-snöverktygen i bilen, sätta in kupévärmaren och spraya värmarkontakterna med lite 5-56. Sedan är det ju så, att man har oftast väldigt lite problem när det faktiskt går att köra, men kan bli lite störd om man hamnar i timmalånga köer. Nåt hållbart ätbart och drickbart i bilen är inte fel, liksom en bra ficklampa och en spade samt en bogserlina, att kunna bidra med om inte annat. Några bra CD-skivor... Vet jag att jag ska ut i riktig glesbygd så blir det ju lite kompletteringar, förstås.
av llesrof
Droopy skrev:på med vinterdäck och in med kupevärmaren och ut med tygmattorna, thats it.
Ungefär samma här. Snöskyffeln med teleskopskaft flyttas in från förrådet och in till bilen under snösäsongen. Brukar fästa den på lastgallret. Ser lite mer "offroad" ut med den där istället för att ha den i bagaget :mrgreen: Isskrapan får följa med också.
Användarvisningsbild
av Kompe
Har beställt hem alla slangar för kylningen ("värmen") ny 92*C termostat, ny vattenpump, ny kamrem + rulle, lite extra säkringar och renoverat fläkten så den fungerar till 100% samt inspekterat rumpvärmen så att även den fungerar 100 8)
Skrapa la ja in Dagen EFTER första frosten :lol: vinterdäcken med nya dubbdäck åker på efter Besikningen 8)
Användarvisningsbild
av Perc
*pettson* skrev:Modernare telefoner med pekskärm fungerar det ju inte på när det gäller att knacka in 112 med låst tele, är inte pekskärmen aktiv så är den ju inte det.
Man kan alltid ringa nödnumret från låsskärmen, även om telefonen är lösenordslåst. Det brukar finnas en knapp märkt "nödsamtal" eller liknande.
av Amarace
Har alltid detta i princip:
Verktygslåda (med en hel del verktyg inkluive kniv o.s.v.)
Fälgkors (och skaft med hylsa)
Spännband (några olika dimensioner)
Startkablar
Kylarvätska
Spolarvätska
Yxa
Ficklampor (två, en i handskfacket,och en öppet)
Tändstickor och tändare
Laddkabel till telefon
Handskar/vantar
Filt
Rulle med toapapper
ett par Plastpåsar
M.m.

PÅ vintern kompletteras med spade och kupevärmare o förlängningssladd samt lite sand i en glasslåda, och såklart vinterdäck :)
av llesrof
Perc skrev:
*pettson* skrev:Modernare telefoner med pekskärm fungerar det ju inte på när det gäller att knacka in 112 med låst tele, är inte pekskärmen aktiv så är den ju inte det.
Man kan alltid ringa nödnumret från låsskärmen, även om telefonen är lösenordslåst. Det brukar finnas en knapp märkt "nödsamtal" eller liknande.
Dessutom har vettigt folk telefonen i ficka på vintern istället för att lägga den i en snödriva. Kompisen körde vasaloppet med sin sketna iPhone och den var fastspänd på hans arm och därmed utsatt för kyla utifrån även om armen värmde upp den. Inga problem att dutta på den skärmen.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har aldrig varit med om att nån mobiltelefon krånglat vid kyla. Jag är dock ingen hurtbulle utan det mesta jag brukar utsätta mina telefoner för vintertid är några kilometers skoteråkning eller promenad.

Däremot fick jag min iPhone att överhetta i somras då den låg på en veranda i gassande sol och streamade spotify. 3G-radio och bluetooth mot trådlös högtalare blev tydligen för mycket, fick kasta en keps på den.
Användarvisningsbild
av Perc
Men om vi ska återgå till topic...

Det jag alltid har i bilen är en liten batteriladdare, startkablar, en litersflaska kylarvätska, en litersflaska olja, reservhjul med verktyg, bogserlina och givetvis laddare till mobiltelefonen. Då vintern kommer kommer jag att komplettera med en fältspade och en snöborste också.
Användarvisningsbild
av Allinug
Amarace skrev:Har alltid detta i princip:
PÅ vintern kompletteras med spade och kupevärmare o förlängningssladd samt lite sand i en glasslåda, och såklart vinterdäck :)
Sand i glasslåda hade jag nog aldrig kommit på att jag borde ha med i bilen. :) Fast det beror nog på var man kör.
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]