Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

En granne som haft taxi firma körde en Saab 9-5 biopower på etanol hela tiden.

Han var extremt petig med sin taxi körde bara själv den och dom brukar se ut som nya efter 30000 mil då han byte bil

Men denna etanol Saab sa han att han hade bytt toplockspackning 2 gånger och vid 24000 mil gick den men lätt dålig i motorn. Fick domen hela motorn totalt slut. Loppen slut och etanol gått ner i oljan och slipat sönder allting i motorn. Han köpte en ny motor och sa blir ingen mer etanol i den.

Någon som lyckats köra en etanol bil riktigt långt?
Utan att renovera motorn?

Är ju inte direkt billigt samt etanolbil är ju redan omdiskuterad hur miljövänlig den egentligen är. Lär ju inte bli mer miljövänlig när dom tar slut så fort med ökad olje konsumtion och renovering.

Lär ju bli riktigt svårsålda om det börjar uppdagas att motorerna tar slut så fort i dom. 20000 - 30000 mil är inte mycket på en bil tycker jag. Minst 50000 mil räknar man ju med att motorn ska hålla. Speciellt med dagens mycket tekniskt komplexa motorer som kostar hur mycket som helst och svår byta oftast med allt som sitter i vägen.

Med vänlig hälsning,
Andis
Det är märkligt att det aldrig finns några sådana här berättelser från FFV-ägarna själva. Det är alltid någon annan som har fått problem. Företrädesvis någon perifer person, "brorsans jobbarkompis morsas kusins före detta sambo". "Han fick väldiga problem när han åkte med som passagerare i en FFV-bil".

Tänk om man kunde få läsa vad en FFV-ägare själv hade att berätta om sin bil.

Och Andis: Du kan ju börja att fundera på hur miljövänligt fossila petroleumprodukter är. Sedan kan du ju ta nästa steg, vad handlar alla politiska konflikter och krig runt om i världen? Svar: Olja!
Jag håller med till mångt och mycket i det du skriver. Samtidigt som jag vet att många som kör etanol propagerar väldigt hårt för det och då vill man nog -medvetet eller inte- ogärna berätta om det inte fungerar som tänkt. Man vill ju inte erkänna att man blivit lurad liksom.
Min förra V70, och nuvarande V60 går utmärkt på etanol. Men om något händer framöver kommer jag absolut att berätta det på forumet. Då beskyller jag Volvo till 100%. Etanolens egenskaper är kända och har Volvo godkänt bränslet ska deras motorer också hålla för det. Bara för att motorn går på förnybart ska tillverkarna inte slippa undan ansvar.

Det finns gott om märkliga myter om etanol och det är därför jag har svårt att tro på såna här påståenden. Mer statistik från oberoende källor vore på sin plats. Motorjournalister litar jag absolut inte på för de har visat sig vara flitga på att sprida myter och förvirring.

Vad gäller etanolens miljövändlighet konstaterade FORES i en ny studie (en studie om studier) att 65% av etanolstudier är possitiva till at använda etanol, 10 % neutrala och 25 % negativa. Det verkar som media koncentrarat sig på att rapporera om de 25 procenten och det är trist när folk verkar basera sin kunskap på detta.

Jag kan också meddela att ViB inte haft en uppföljande artikel om etanol. DÄremot har de i flera artiklar spätt på förvirringen.
Låter lite väl hårt att beskylla Volvo vid ett fel då du inte vet om det har att göra med bilen eller kvaliteten på etanolen du tankat innan man undersökt saken!?

Jag är helt och hållet för Etanol, tro inget annat, men det är ju märkligt att så stor del som 25% av studierna är negativa till etanolen? Vad är det dom är negativa mot??

Vad tidningarna skriver är väl inget som en normalfrisk människa tror på längre, eller!?!?!
Riktar en kraftig känga till alla som läser Aftonblaskan eller Expressen under förutsättningen att dom inte köpt dessa
strunt-tidningar för annat syfte än att läsa serierna och för TV-tablån....

Tyvärr verkar föredetta seriösa tidningar också gå samma väg allt mer och mer...
Jo, bränsleprov ska ju tas, och det gäller alla bilar oavsett bensin, diesel eller etanol. Jag sparar också alla tankkvitton som Volvo gärna kan få ta del av.

En majoritet av forskarna är överens om att etanol är bra för miljön. Det är det viktigaste. Att att del forskare kommer fram till andra resultat beror troligen på vilka antaganden man gjort i sin studie. Ofta brukar man säga att 20-30% av fossil energi kan ersättas med etanol. Mer så så brukar resulatet blir negativt. Det här gäller förstås alla bränslen. Många gör generalfelet att ett bränsle ska ersätta oljan.
Andis skrev:En granne som haft taxi firma körde en Saab 9-5 biopower på etanol hela tiden.

Han var extremt petig med sin taxi körde bara själv den och dom brukar se ut som nya efter 30000 mil då han byte bil

Men denna etanol Saab sa han att han hade bytt toplockspackning 2 gånger och vid 24000 mil gick den men lätt dålig i motorn. Fick domen hela motorn totalt slut. Loppen slut och etanol gått ner i oljan och slipat sönder allting i motorn. Han köpte en ny motor och sa blir ingen mer etanol i den.

Någon som lyckats köra en etanol bil riktigt långt?
Utan att renovera motorn?

Är ju inte direkt billigt samt etanolbil är ju redan omdiskuterad hur miljövänlig den egentligen är. Lär ju inte bli mer miljövänlig när dom tar slut så fort med ökad olje konsumtion och renovering.

Lär ju bli riktigt svårsålda om det börjar uppdagas att motorerna tar slut så fort i dom. 20000 - 30000 mil är inte mycket på en bil tycker jag. Minst 50000 mil räknar man ju med att motorn ska hålla. Speciellt med dagens mycket tekniskt komplexa motorer som kostar hur mycket som helst och svår byta oftast med allt som sitter i vägen.

Med vänlig hälsning,
Andis
20-30k mil för normal svensson är ju mer än bilens livslängd, säg att du köper en ny bil och har den i tio år, då är marknadsvärdet ju oavsett slut motor el ej, noll och ingenting.
Droopy skrev: 20-30k mil för normal svensson är ju mer än bilens livslängd, säg att du köper en ny bil och har den i tio år, då är marknadsvärdet ju oavsett slut motor el ej, noll och ingenting.
Så du menar att en V70N -02 är värd noll och ingenting?? Då måste jag vara en jäkla massa annonser på blocket med fantasipriser..
Även om marknadsvärdet för en bil som gått många mil är litet, betyder det inte att bilen är värdelös och borde skrotas.
Det är skillnad på marknadsvärde och bruksvärde. Bilen kan, och ska, fortfarande tjänstgöra efter 30k mil.
S.t.r.a.n.D skrev:
Droopy skrev: 20-30k mil för normal svensson är ju mer än bilens livslängd, säg att du köper en ny bil och har den i tio år, då är marknadsvärdet ju oavsett slut motor el ej, noll och ingenting.
Så du menar att en V70N -02 är värd noll och ingenting?? Då måste jag vara en jäkla massa annonser på blocket med fantasipriser..

Jämfört med nypriset är den ju inte värt speciellt mycket idag, el hur. Låt säga att du får ut 30k för en som gått 25k mil, vad är det efter tio år, en tiondel el så.

Jaja, återstår att se i framtiden om alla motorer som körs på etanol rasar på löpande band, jag betvivlar det men men.

Etanolen är ju inget nytt påfund och jag mins runt 07-08 när etanolen hade ett uppsving att snacket var ungefär det samma och jag personligen känner ingen i min närhet som fått motorras och har inte sett några större problem med de tjänstebilar vi haft på det företaget jag jobbar åt, och jag skulle tippa på att det rör sig om totalt i Sverige runt 150 st V70 2.0F som köptes runt -08 som idag de flesta är ersatta av A4as etanolspis ( mins inte i skrivande stund vad modellen heter )

Och vi skal köra dem på etanol, det är företagets policy.

Nu menar jag såklart inte att man bör skrota en bil efter tio år.

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]