Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av joskarl
Jag ser nog ett annat problem än de flesta i denna tråd. Det är inte i första hand att få tyst på den som med åren har blivit rädd att åka bil utan problemet är väl hennes rädsla. Kanske ett fall för läkarvetenskapen. Det påstås ju att man kan bota de flesta fobier så varför inte åkrädsla. Jag tvivar på att trådskaparens bilkörandet blir speciellt trevligt om han med någon av de föreslagna åtgärder får tyst på henne men vet att hon lider av åkturen i alla fall. Min hustru är också rädd att åka bil men under goda förhållanden får jag ändå köra enligt skyltarna. På isiga vägar är det sämre. Hon säger sällan något men i kurvor eller vid möte rycker hon till och hugger fast i stolen med båda händerna. Därför har jag bytt till säkrare bil, XC 70, som jag utrustat med dubbdäck trots att jag vill ha dubbfritt. Jag har kört med sådana de senaste 18 vintrarna.
av kamilenski
joskarl

Enda vettiga svar! Tack.

////////////////////////////////

Men.Men. Min granne tipsade mig om Valium!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kamilenski skrev:P.s. Köra bil vill hon inte! O det var inga problem på 70 eller 80 talet med hennes rädsla.
Hur blev det så där. Har hon varit med i en olycka, eller är det något annat som triggat detta då det inte fanns innan ?
av *pettson*
Det finns nog ingen som påskiner i sina inlägg att man ska behandla en äkta fobi eller ett sjukdomstillstånd med nånting som vi föreslagit.
Det finns även dom som är helt om jag får säga så: *friska* på alla sätt och vis som kör mycket bättre än andra i högerstolen, dom låter ofta berätta det också högt och ljudligt. Det är dom man avser i inläggen.
Jag iallfall, trodde nog inte det behövde klargöras, men nu är det gjort.
av kamilenski
VolvoB20 skrev:
kamilenski skrev:P.s. Köra bil vill hon inte! O det var inga problem på 70 eller 80 talet med hennes rädsla.
Hur blev det så där. Har hon varit med i en olycka, eller är det något annat som triggat detta då det inte fanns innan ?
För några år sen, blåste en TOMTE förbi oss i minst 200 (MC). Efter 2-3 minuter kom vi ikap.
MC var delat i 2. Gatubelysningsstolpen i 90 gr vinkel och han i ett träd. Med droppande blod från skallen? Redan stod det flera bilar där. Det var inte ens lönt att plocka ner honom.
Brandkaren var först på plats...

Det var i Malmö utanför Kvarnby.

Jag tror detta är orsaken.
av joskarl
*pettson* skrev:Det finns nog ingen som påskiner i sina inlägg att man ska behandla en äkta fobi eller ett sjukdomstillstånd med nånting som vi föreslagit.
Det finns även dom som är helt om jag får säga så: *friska* på alla sätt och vis som kör mycket bättre än andra i högerstolen, dom låter ofta berätta det också högt och ljudligt. Det är dom man avser i inläggen.
Jag iallfall, trodde nog inte det behövde klargöras, men nu är det gjort.
Ja, jag vet att det finns och då kan nog föreslagna åtgärder hjälpa. Men om man anser att det rör sig om sådan person i detta fall måste man ha läst första inlägget dåligt.
av kamilenski
Tydligen kvittar det vem personen är. Många mina bekanta har samma problem. Ljudkällor stör o stör o stör.
Och är alltid av den sorten utan I. :)
av *pettson*
Med full respekt och totalt outbildad i ämnet fobier, men ändå som bekant till en som hade sin variant av skräck/fobi, så vågar jag garantera att byta bil löser problemet lika korrekt/ inkorrekt som alla andra förslag.
Inget förslag lagt här löser en fobi. Inget vi kan göra i forumet eller som man kan göra själv utan att veta roten till problemet lär lösa fobin heller.
Att byta bil lär inte lösa problemet. Att byta körstil gör det inte heller. Sänka farten gör det inte heller. Om det nu inte är bevisat att en av dom eller en kombination är orsaken till problemet.
Att ta bort symtomet, dvs den uppvisade rädslan är inte detsamma som att lösa problemet. Det är inte ens att lindra det tyvärr. Bara att få någon att dölja det.
Att däremot hitta roten till fobin och behandla den lär lösa problemet, men det kan vara svårt och ta tid. Är det en äkta fobi och man vill försöka lösa problemet så får man kontakta någon som jobbar just med sånt. Ibland beror inte en fobi på exakt det man tror, bara för att det visar sej vid vissa tillfällen.
Jag har ett bra exempel. Som jag gärna varit utan för den delen. (Att han är ett exempel, inte utan honom som person.

En person i min närhet hade varianten att om han körde så var allt bra, gärna i hastigheten runt 50-55km/h på rak 100 sträcka, fortare var osäkert.
Om någon annan körde så kunde bilen välta, den kunde sladda, den kunde ja,,, göra allt utom att bete sej normalt på vägen även i den farten.
Ingen lyssnade och alla trodde han skojjade, för han log när han klagade, han blev våran variant av kapten långsam, helt enkelt lite egen, vem bryr sej?
Trots att det var äkta vilket vi vet idag, så bet han ihop och visade inte nåt *speciellt* på i flera år tills vi hamnade i ett dike en vinter för att undvika en krock i 40km/h med isgata och en stor traktor inblandad. När han hade gjort ned sej totalt och dessutom kräktes i diket, så förstod vi alla att nånting var nog ändå fel. För alla marginaler var på vår sida, med låg hastighet, full kontroll på vart vi skulle lägga bilen mjukt och fint i en snövall eftersom vi inte fick plats att mötas med traktorn, som också var på glid, utan kedjor. Bra distans mellan oss också, att lägga bilen var mest en säkerhetsåtgärd då ingen av oss visste hur långt man skulle glida helt enkelt.
Men han var hysterisk. Han var säker på att det var sekunder ifrån döden trots att allt gick i slowmotion, man kunde promenerat om bilen när den gick ut i snön, inte en repa, inte en buckla.
Det gick så långt att vi fick tillkalla ambulans för att hämta honom helt enkelt , han fick andnöd och blev helt ja.. jag vet inte hur jag ska beskriva det, men så uppriven att vi inte fick kontakt med honom.
Dom fick ge honom lugnande och det var början på hans resa för att ta reda på vad som gnagde. Ett år senare efter många turer till olika möten, som jag inte frågat honom om av ren respekt så är allt bra.
Det som gnagde, som enligt honom var det man fick fram och behandlade för. Var när han var runt 5år gammal och hade en bror som brukade skjutsa honom i en gammal barnvagn, han kastade med den och sladdade med den osv, vilket var skithäftigt. Tills den välte och han slog i gatan rejält och började blöda.
Det minnet är det som behandlats och idag har han inga problems alls och kör själv i lagstadgad hastighet. Inga problem att åka med. Och väljer själv att inte åka med om man ska busåka, inte för att han känner obehag inför det, men för att han är rädd för att det kan komma till ytan igen och förstöra allt.
Han vill helt enkelt inte chansa.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?