Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är det ingen av er som tillsätter lite diskmedel (LITE), halv tablett maskindisk och ättika?
Det gör jag och är nöjd!
Sitter å undrar om min chef sa nåt om att tillsätta lite T-röd, det gör man väl förresten när man tvättar glasrutor hemma, borde gå att blanda till nån häxblandning själv som kamilenski gör, fast han adderar, men man borde kunna göra allt själv.

Coca-cola gjorde ju rent rutor var det inte han som tvätta skjortor i mjölkpulver som gjorde det på teve för länge sen, Björn nånting? Rengjorde bra å tog bort rost t o m om jag minns rätt. Och det har vi i munnen...
av *pettson*
Förstår inte vad t sprit skulle kunna göra när hela spolarvätskan är byggd med olika spritkombinationer?
En halv diskmaskinstablett förstår jag för tvättmedlets skull, men det är inte särskilt snällt mot gummilister eller bilvax, billack osv. Dom produkter som går i diskmaskinen är lite speciella för att tåla diskmedel. Men det kanske inte är nån skillnad egentligen mot dom produkter som finns under andra namn.
Å andra sidan gjorde mamma häxblandning förr ( läs 70 och 80 tal) när inte tvättmedlen var så bra och pappa jobbade som reparatör.
Man tvättade smutsiga verkstadskläder i en blandning av diskmaskinspulver, fenom tvättpulver och ett rengöringsmedel som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på.
Resultatet var alltid rena kläder oavsett hur smutsiga dom var och vad smutsen bestod av. Iof var inte heller mörkblåa bomullsoveraller blåa längre än till tredje tvätten och vid 6-7 tvätten började man kunna se igenom dom. Men rena var dom. :wink:
Semmelman: Han heter Björn Gillberg och är en högt utbildad (egentligen genetikforskare) miljöförkämpe. Han är alla mediejournalisters och reportrars drömintevjuvoffer för han kan prata själv. Alltså självgående om han får en mikrofon under hakan. I och för sig så är ju det han säger mycket klokt och förståndigt så för gemene man låter det logiskt och självklart. Och många gånger så talar han också så att vi oinitierade förstår vad det handlar om.
Grejen med det här tvättmedlet var om jag minns rätt, att det innehöll samma sorts tensider som fanns i konstgjort gräddpulver, eller tvärtom. Efter Björn Gillbergs framträdande förändrades många människors syn och medvetande på våran närmiljö.
Tack Gillberg var det ja. Ja det var inte meningen att låta förklenande om det lät så, han har säkert hjälpt till att höja vårt miljömedvetande. Dock undrar jag om det verkligen var tensider i gräddpulvret men jag kommer inte ihåg, var rätt så liten då tror jag.
av *pettson*
Grejen just med rostfritt rakblad och att det verkligen är rostfritt är för att rostfritt och glas gillar inte varann. Det går i stort sett inte att repa glas med rostfritt om man nu inte bär sej fruktansvärt illa åt. Det är därför det är väldigt viktigt att använda rostfritt blad när man till exempel kantskär solskyddsfilm.
Det är inga konstigheter att använda bladet, man tejpar den sidan som inte används för att inte skära sej. Lägger bladet så flackt som möjlig (brukar vara lagom att ha ett finger under bakkanten mot rutan) så skrapar man mot sej, halva rutan i taget. Det finns säkert lösningsmedel som kan ta en del, bland annat MEK (Metyletylklorid) luktar som aceton ggr5 och får du en droppe på en list eller lack så räkna med hål i list och att lacken släpper för de löser upp det mesta på sekunder, men det finns inte nåt som slår den här rengöringen när det gäller i slutändan.
När vi ändå är på inne på husmors-tips.

Vanlig Ajax fönsterputs på en trasa, torka bort sand och annat, efterpolera med tidningspapper.
Glöm inte torka av torkarbladen.

Som med allt annat gäller det att vara försiktig med olika lösningsmedel.
Vet ej hur överflödig Ajax påverkar limmet till rutorna.

Vanliga gummilister mättar jag in med olivolja 1-2ggr/år.
Tack vare denna tråd så har jag börjat ett nytt torkarblad-liv, nu spolade jag extra med högtryckstvätten på å runt torkarbladen där nere i orkesterdiket och torka av dem sen med papper och gissa att papperet blev skitigt, så nu förhoppningsvis ska gammal smuts inte åka runt på rutan igen. Vindrutan får sin vanliga dust, den tvättas flera ggr i veckan så jag tvivlar lite på om jag skulle behöva köra rakbladstricket.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]