Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TotanTotan
#587298
Jag tror att jag går och handlar en HiPhone.....
av kamilenski
#587336
När man tittar på lampan, ser man att glaskroppen är mycket smålare. Är dessutom effekten större, måste den lysa kraftigare. Dock vet jag inte om livslängden blir ok.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
#587348
Frågan är varför formen påminner om xenonlampa, är det för att ta sjukt betalt av intet ont anande kunder? Priset är ju helt omotiverat.
Användarvisningsbild
av Camel
#587354
Låt er inte luras.

1. Att HIX-halogenlampan inte har den normerade formen innebär sannolikt att glödtråden inte sitter helt rätt måttmässigt enligt specifikationerna i regelverket. Om det är så fokuseras ljuset inte rätt i reflektorn.

2. All form av färgfilter på glasbulben försämrar ljusutbytet eftersom en del av ljusspektrumet filtreras bort. Detta gäller alla lampor, även från erkända tillverkare. Använd endast lampor med klart glas om det är ljusutbytet i lumen som räknas.

3. Välkända tillverkare följer normer och standarder bra. Det innebär i de flesta fall att lampan avger det ljusutbyte som är specat och att glödtråden sitter där den ska vilket gör att ljusutbytet i reflektorn blir det avsedda.

4. Verkningsgraden på en halogenlampa är fysikaliskt betingad som så mycket annat. När någon påstår att de har en väsentligt högre verkningsgrad på sina lampor än erkända fabrikat så ta det med en stor nypa salt. Det är extremt svårt att höja verkningsgraden på en halogenlampa och samtidigt erhålla rimlig livslängd. Jag tror inte ett skvatt på att en blåfärgad HIX-halogen från Kina skulle ha högre verkningsgrad än en optimerad lampa med klart glas från välkända tillverkare.

Köp antingen optimerade halogenlampor eller halogenlampor med måttligt högre effekt t.ex. 65W från välkända tillverkare. Med klart glas, utan färgfilter. Då erhålls det bästa möjliga ljusutbytet i lumen för halogen. Eller byt till äkta xenonlampor men då med max ca 4000K-4300K. Om man väljer högre Kelvintal blir ljuset blåaktigare och även om vissa tycker det är snyggare så innebär det alltid sämre ljusutbyte i lumen. Och man byter väl för att få mer ljus?
Användarvisningsbild
av len
#587449
Camel skrev:
len skrev: halogen: 65 W, 3000 K, 1300 lm
En icke E-märkt Osram H7 ger 2100 lumen vid 65W och 3200K som jag skrev ovan
Jo, men jag tvivlar att någon lyckats med miraklet och ingen använder detta!!
Normalt för "alla" halogen är : 55W - 900-1200lm - 2700K (högre Kelvin ger mer färg men reflekterar bättre dvs ger inte mer sikt! Därför onödigt över 4500 K med xenon)
Specialare med speciell fästmodul : H7 - 94W - 2300lm - 6000K. Blir "xenonlook" och mer ljusflöde, men olaglig.
Så är det skrivfel från Osram eller har dom kommit på något som ingen förstår att använda?

Sedan ville jag visa skillnaderna mellan de olika lamptyperna, Frågan var ju från början om hir var något bra eller ej. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Camel
#587467
len skrev: /.../Normalt för "alla" halogen är : 55W - 900-1200lm - 2700K/.../
En 55W H7 (med 12V märkspänning) som ska bli godkänd enligt reglementet och ska E-märkas för bruk i fordon på allmän väg ska avge 1350-1650 (1500 +/- 10%) lumen i ljusflöde vid testspänning 13,2 V och får då maximalt ha en elektrisk effekt på 58W. Om man har spänningsfall och en godkänd H7-lampa drivs på 12 V istället för på 13,2 V så erhålls ca 1100 lumen ljusflöde. Detta förhållande att ljusstyrkan (och färgtemperaturen) sjunker vid lägre spänning gäller alla glödtrådslampor.
len skrev: Specialare med speciell fästmodul : H7 - 94W - 2300lm - 6000K. Blir "xenonlook" och mer ljusflöde, men olaglig.
Vem tillhandahåller en sådan lampa? Osram har t.ex. en icke E-märkt H1 med klart glas på 100W som avger 2600 lumen och 3200K. Det är ju jämförbart om man tar hänsyn till färgtemperaturen. Det finns inga halogenlampor där glödtråden i sig avger det mesta av sitt ljus med 6000K i färgtemperatur om de ska hålla någon användbar tid. Genom färgfilter kan men filtrera bort vissa våglängder av ljuset så önskade våglängder framhävs. Men då förlorar man totalt sett i ljusstyrka eftersom vissa våglängder absorberas i färgfiltret. Ja, H7 på 94W uppfyller inte kraven i reglementet och kan därmed inte E-märkas. Den blir då olaglig att användas i fordon på allmän väg. Det krävs också att man drar grövre kablage och separat relä för att lampor med så hög effekt verkligen ska ge mer ljusflöde. Endast 15% spänningsfall halverar i princip ljusflödet från en glödtrådslampa. Hög effekt innebär högre ström som ger högre spänningsfall.
len skrev:Så är det skrivfel från Osram eller har dom kommit på något som ingen förstår att använda?/.../
Osram och de andra stora tillverkarna som tillhandahåller E-märkta lampor skulle aldrig riskera att få problem med godkännandet enligt reglementet med den stora produktvolym de har. De skulle bara förlora på det. De har dessutom sannolikt stora resurser i egna ljusmätningsutrustningar för att på ett rimligt säkert sätt fastställa t.ex. ljusflödet. Därför är uppgifter från dessa tillverkare mer trovärdiga än från en tillverkare i Kina som producerar icke E-märkta lampor som inte ens fysiskt är utformade enligt reglementet som gäller på den marknad de ska säljas. Oavsett trovärdigheten får man dock använda dessa lampor i fordon som inte brukas på allmän väg. En anmärkning i sammanhanget är att Osram anger det normerade ljusflödet för varje lamptyp. Dvs. de har samma uppgifter för standard, cool blue, Night Breaker, osv. Men så länge som de är E-märkta ligger de inom 1350-1650 lumen för H7.
len skrev:/.../Frågan var ju från början om hir var något bra eller ej. :mrgreen:
Nej, HIX är sannolikt inget att ha.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
#602151
TotanTotan skrev:Lutar nog åt Xenon men jag kan inte bestämma mej för vad? Funderar på 55W-6000K men ska man köpa för 500 kr av utbudet på Tradera eller 1000 kr på Tradera eller någon annanstans. Gör det någon skillnad eller måste man upp högre i pengar? Eller är allt i slutändan samma kvalitet?
Skit i Tradera! Jag köpte där och det fladdrar som ett discoljus. Köpte nytt kit på lyson och är fortfarande nöjd. (55W speedstarter H7 till helljuset) Lite dyrare men ska det funka eller?
av sverre11
#677284
Jag googlade och hittade en sida där dessa HIX ljus fanns mycket billigare än på tradera. Jag köpte ett par och nog lyser de bättre än mina gamla halogen lampor trots allt.

I jmf med XENON HID (köpte även ett set av dessa, köpsugen, hehe) var det ju väldigt enkelt att montera. Och billigare än Osram var det också. Jag är sammantaget ganska nöjd. Dessutom fann jag även ett superbilligt 55W Xenon kit, detta har jag dock inte testat ännu så jag återkommer när det är gjort.

HIX lamporna
http://www.iyouwebuy.com/sv/store/hix-l ... -xenon-hid

Xenon kitet fanns på samma sajt, billigt som f-n.
http://www.iyouwebuy.com/sv/store/55w-x ... it-för-bil

Jag tycker det är synd att många elbila[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]