Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Amarace skrev:Det finns en enkel förklaring, alla fordon/fordonskombinationer som har totalvikt/total totalvikt äver 3,5 ton anes vara tunga fordon/kombinationer (förutom då just tung personbil).
Ja det stämmer. Detta visste jag också, men......
Amarace skrev: Det är ju frivilligt att ta E och därmed kunna göra nästan som man vill.

(har själv BECE och har inga problem att dra som jag vill :) )

En sak jag tycker ska införas är lite körning med släp när B tas, för att veta hur ett släp beter sig och lite grundläggande hur man backar.
Håller med!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
När det gäller reglerna som lagts som förlag vad det gäller den tyngre trafiken tycker jag att det är helt uppåt väggarna, men det kan vi i så fall ta i en annan tråd!

Jag fick faktiskt inte mitt BE på köpet när jag tog mitt CE-kort! Jag tog på egen hand min BE-behörighet 2004 för att jag tyckte att det skulle vara kul att ha och dessutom för att slippa bvekymmra sej om släpvikter! Mitt CE tog jag 2009!

//David
av Rellac
StringerBell skrev:
Marbas skrev:En lösning vore att man alltid ska ha BE kort för att dra ett släp, oavsett släpets vikt.
Känns överdrivet. Klart man skall kunna hyra en kärra för att köra lite plank utan att uppgradera körkortet.

Jag tycker reglerna är bra som dom är.
Jag ställer mig till skaran som anser att BE-behörighet skulle behövas så fort du kopplar en kärra. Jag ser allt för många ekipage på vägarna som är fellastade eller otillräckligt lastsäkrade. Lägg till oförmåga att backa samt ingen förståelse för hastighetsbegränsningen med tillkopplad kärra, så har du mina argument för en ytterligare utbildning.

Just situationen du beskriver tycker jag talar sitt tydliga språk. Hur många hyrda kärror är korrekt lastade och säkrade? Hur mycket väger "lite plank" när det ger sig på driven pga bristfällig lastsäkring? Hur stor skada kan last som är på rymmen åstadkomma?
Husvagnstrafiken ska jag inte ens gå in på...

Vad gäller EU:s förslag om enhetlig tung fordonstrafik, så tycker inte jag att det finns ngn anledning eftersom den trafik bevisligen har fungerat bra i Sverige i många många år. Men samtidigt äger inte jag ett åkeri heller, så det blir (?) inte min huvudvärk, men jag är nyfiken på vem som ska betala att skrota/bygga om den svenska fordonsparken?

Mvh
Rellac / BECE
av *pettson*
Problematiken med backningen är värre än så Det behövs inte ens ett släp för att väldigt många inte ska kunna backa bilen annat än rakt bakåt.
Då min egen verkstad hemma har en krokig infart med lite nedfart och sväng samtidigt så har det ställt till det för dom absolut flesta som ska backa bort sin bil efter besöket oavsett ålder. Sträckan är hela 20 meter och verkar vara omöjlig då folk bevisligen inte kan backa efter speglar och inte heller genom att vända sej om.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag kan :wink:
av *pettson*
erikn skrev:Jag kan :wink:
Det kan nog låta snorkigt när man säger så som jag gjorde, men nog anser jag att som förare av ett fordon ska jag kunna manövrera det i alla riktningar utan att det blir i det närmaste omöjligt?
Att inte alla kan backa med speglarna, det är en separat sak. Men att inte kunna backa ett fordon annat än någorlunda rakt (OM man nu kan backa alls) är bara så fel.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Rellac skrev:Husvagnstrafiken ska jag inte ens gå in på...
Mvh
Rellac / BECE
För att inte tala om alla dessa hästtransporter!!

8)

//David
av Rellac
Nybbe_gefle skrev:
Rellac skrev:Husvagnstrafiken ska jag inte ens gå in på...
Mvh
Rellac / BECE
För att inte tala om alla dessa hästtransporter!!

8)

//David
Word.
:-)-)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Rellac skrev:
StringerBell skrev:
Känns överdrivet. Klart man skall kunna hyra en kärra för att köra lite plank utan att uppgradera körkortet.

Jag tycker reglerna är bra som dom är.
Jag ställer mig till skaran som anser att BE-behörighet skulle behövas så fort du kopplar en kärra.
Spoiler »
Lägg in det på ordinarie körkortsutbildningen i stället. Om man inte kan surra last blir det inte säkrare av att folk lägger det på taket, eller har bräder som sticker ut genom bagageluckan. Eller att man överlastar bilen med kakel eller cement.
Användarvisningsbild
av erikn
*pettson* skrev:Problematiken med backningen är värre än så Det behövs inte ens ett släp för att väldigt många inte ska kunna backa bilen annat än rakt bakåt.
Då min egen verkstad hemma har en krokig infart med lite nedfart och sväng samtidigt så har det ställt till det för dom absolut flesta som ska backa bort sin bil efter besöket oavsett ålder. Sträckan är hela 20 meter och verkar vara omöjlig då folk bevisligen inte kan backa efter speglar och inte heller genom att vända sej om.
I princip håller jag med dig. Många har väldigt svårt för att backa eller manövrera bilen på trånga platser. Jag använder nog speglarna för mycket, jag borde kolla mer över axeln bakåt.

En av de svåraste backningar jag gjort någon gång var när jag skulle upp för en liten backe på vintern, backen går snett upp från vägen och en liten kärra som knappt syns bakåt vare sig i bakruta eller speglar. Första gången fastnar jag pga halkan. Det flertal gånger till jag testar innan jag lyckas är att kärran vrider sig för mycket i sidled innan jag hinner parera då jag måste ta sats för att komma upp för backen. När den dök upp i spegeln var det för sent att parera. Det var rätt frustrerande att aldrig komma upp. Men det är många år sedan nu.

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]