Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Förutom lite sus runt A-stolpen ocn när vinden ska pipa runt backspegeln tror jag däckbullret står för 85% av oljudet, köp som sagt mjuka tysta friktionsdäck ska ni få se, höra, eller inte höra... :)
av 2444ever
Har precis köpt nya däck så jag håller för öronen och nonchalerar helt ditt inlägg.
Men skulle ju varit intressant att testat though.
av semmelman
:lol:
Hoppas du fick några tystare däck alla fall.
Jag funderar under tiden på hur däckbullret tar sig in i kupén, om det är som jag misstänker genom rutorna och dörrarna eller om det leds via hjulupphängning in i kuppen...? Det är ju liksom svårt att höra, ingen direkt riktning på ljudet väl inne i kupén det omger en liksom...
Det leder mig till att det borde gå att bygga in en ljudanläggning som spelar in ljudet och skickar ut det med fasfördröjning så det släcker ljudet, det borde väl gå, tekniken finns ju redan i mobiler, hörlurar å sånt..?
Det leder mig till att ljudet oxå borde kunna gå att påverka genom textilierna inne i kupén, extremfallet vilket vore kul att testa bara för det är kul vore att klä kupén å innertaket med såna där skumgummispikar man har i absolut tysta rum... ;) :D
Användarvisningsbild
av crumpets
Vore som sagt kul att testa med friktionsdäck, men det känns väl sådär att ge totalt avkall på säkerheten bara för att få tystare gång. De är väl sådär lagom bra när man behöver bromsa...
(Sen har mina däck bara gått 1 säsong också :( )
av semmelman
Kompenseras av bättre stoppsträcka vår/höst/regn/förstahalkan, dessutom kör jag med marginal, så nån meter längre stoppsträcka på torr asfalt är marginellt.

Moderna bilar verkar ha nån sorts filt i innerskärmarna som ljuddämpning.
Användarvisningsbild
av crumpets
Ja, en vän som kör en V50 -06 konstaterade att på hans farsas -10 fanns ett mystiskt filtmaterial i hjulhusen som han själv inte hade. Det är väl bra utveckling antar jag!
Trist dock att många kör med så förbaskat breda däck orginal. Jag klarar mig fint på 205:or jag...
Många har ju 225 som minsta snikmodell :shock:
av 2444ever
"Filt"material i skärmen på nya bilar? Där ser man, var själv inne på något sådant när jag funderade på vad man skulle kunna göra. Svårt antagligen att hitta bra material.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det lär vara ordentligt impregnerat med nånslags underredsmassaliknande i alla fall, så att det inte kan suga upp vatten.
av 2444ever
Jo, men kan tänka mig att det finns andra material som ljudisolerar/absorberar bättre än rent rostskydd.
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]