Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Pxu
*pettson* skrev: Är det så du gillar din bil så vänd på förfarandet. Byt flera filter på en omgång olja. ALDRIG byta olja utan att byta filtret. Filtren är inte nåt under av kapacitet för smuts. Filterkapaciteten sjunker fort på dom flesta bilar oavsett vad man kör för filter. Oljan däremot slutar inte smörja förräns efter lååång tid. Däremot håller bara tvättmedel och stabiliseringsmedel samt förtjockningsmedel 1500-2000 mil om det inte är longlife olja.
Jo jag vet att jag nog försummar detta, du har säkert rätt om filtret...har liksom blivit att ta det samtidigt med kamremmen var 4500 mil. Oljan suger jag ur så den är det lättare att inte försumma, köpte ett billigt 200-liters fat med valvoline 5-40 för 4 år sen. Är lätt ljusbrunt nästan blankt när man kollar genom påfyllningshåler på 92:an :)
av *pettson*
Pxu skrev:
*pettson* skrev: Är det så du gillar din bil så vänd på förfarandet. Byt flera filter på en omgång olja. ALDRIG byta olja utan att byta filtret. Filtren är inte nåt under av kapacitet för smuts. Filterkapaciteten sjunker fort på dom flesta bilar oavsett vad man kör för filter. Oljan däremot slutar inte smörja förräns efter lååång tid. Däremot håller bara tvättmedel och stabiliseringsmedel samt förtjockningsmedel 1500-2000 mil om det inte är longlife olja.
Jo jag vet att jag nog försummar detta, du har säkert rätt om filtret...har liksom blivit att ta det samtidigt med kamremmen var 4500 mil. Oljan suger jag ur så den är det lättare att inte försumma, köpte ett billigt 200-liters fat med valvoline 5-40 för 4 år sen. Är lätt ljusbrunt nästan blankt när man kollar genom påfyllningshåler på 92:an :)
Att suga ur oljan är också att inte gilla sin bil. Fundera på vilken höjd skräpet hamnar på i ett tråg, det blir som en fet matta i botten. Dom slammar igen friskt, värre blir det när man inte tömmer ur det genom oljepluggen.
Ett oljefilter av standardmodell slutar göra sitt jobb till 100% redan vid 800-1000 mil. Det brukar vara nere på 25-30% kapacitet vid 1500 mil. Plus att inget filter oavsett bil eller fabrikat på filtret används innan bilens olja är varm. Först när oljan är driftsvarm så slutar olja flöda brevid filtret genom överströmningsventilen. Först vid varm olja börjar den alltså renas.

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]