Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#539573
Amen to that, B20. Folk är såna hycklande as. Bara för att det är nytt och läskigt så kan man bemöda sig att låtsas att man bryr sig.
Hade man brytt sig hade man hållit käften och ätit sina bönor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#539574
MattiasD skrev:
mojja skrev:Finns en massa motstridiga uppgifter om att dom fosila bränslena håller på att ta slut. Denna begränsade resurs har dom hotat med att den ska ta slut sedan
70 talet..
Världens olja räcker i 46 år och samma sak gäller där. Långt innan dess kommer oljeproducerade länder att sluta exporera och oljan kommer att skena i pris. Nu är kanske dessa siffror exakta, utan det viktiga är ju att inse att oljan inte räcker speciellt länge till och det är dumt att bygga hela vår energiförsörjning på en sån skör energikälla.
38. 46 eller 52 år är väl inte så noga. Oljan har väl tagit 100 millioner år att producera och vi kör väl upp den ca 1 million ggr snabbare än den produceras så den lär väl räcka i drygt 50 år till då som du säger för via har ju redan kör i 50 år intensivt.

Men varför spara på droppana ?:-/ ?:-/ ?:-/ I vanlig mänsklig anda så gäller det ju att vi kör på olja så det bara ryker nu, fort som fan, för annars kommer ju någon annan att köra upp de sista dropparna istället för oss.

För det enda man kan vara 100% säker på är att det kommer att köras upp av någon.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#539679
mojja skrev:Undrar hur det hade varit om 50% av jordens bilpark hade drivits på etanol. Antar att 50% av jordens befolkning då svält. Hellre mätt i magen än drivmedel i tanken.
Då antar du fel. Att basera uttalanden på fakta är ointressant, eller?
Jag hörde en intressant sak häromdagen: Om man odlade sockerrör eller sockerdurra på alla Världens golfbanor, och gjorde etanol av det skulle det räcka till alla världens bilar, och en sup extra till dig. Bra va?
:-)-)
Användarvisningsbild
av Mabuse
#539683
llesrof skrev:
Brasilien verkar vara rätt duktiga på det där med etanol och har vart det under många år, men det finns en baksida som stavas arbetsvillkor och miljö: http://www.e24.se/business/ravaror/det- ... 134915.e24
Jag blir ledsen när jag ser sådant här. Just det fotot som finns i artikeln du länkar till är redigerat för att se så smutsigt ut som möjligt. Det har varit en debatt om just det fotot, och den journalistiska integriteten att editera foton för kunna vinkla artiklar.
Bilden var till och med med i min frus kurs i "Digital Bildbehandling" Jönköpings Universitet, som exempel på fotomanipulering och etiken bakom den i journalistika sammanhang.

http://www.fokus.se/2008/03/martin-joha ... rets-bild/

Dessutom arbetas det pro-aktivt för både arbetsvillkor och miljö i Brazilien: SEKAB handlar "Certifierad etanol", något som man kan läsa om i denna (redan tre år gamla) länk:
http://www.akeri.se/svensk-akeritidning ... nart-har-0
eller här:
http://www.gp.se/motor/1.208764-sekab-p ... rad-etanol


Nu skall ingen inbilla mig att fossila bränslen är bättre med tanke på vad det är för länder man måste gå till sängs med för att få deras olja. Och miljön... behöver jag ens nämna växthuseffekt, Exxon Valdez och BP? Många av problemen med etanol går att styra med politiska medel. Och politik handlar enbart om ambition och vilja.
Instämmer fullt.
Användarvisningsbild
av erikn
#539708
De som vägrar tanka E85 p.g.a. nedsmutsning och arbetsvillkor borde av samma anledning skrota bilen totalt och börja gå dit man ska. P.g.a. utsläpp m.m. så är numer medellivslängden i Nigerdeltat på ca 36 år.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3884567
av llesrof
#539900
Spoiler »
Jag blir ledsen när jag ser sådant här. Just det fotot som finns i artikeln du länkar till är redigerat för att se så smutsigt ut som möjligt. Det har varit en debatt om just det fotot, och den journalistiska integriteten att editera foton för kunna vinkla artiklar.
Bilden var till och med med i min frus kurs i "Digital Bildbehandling" Jönköpings Universitet, som exempel på fotomanipulering och etiken bakom den i journalistika sammanhang.

http://www.fokus.se/2008/03/martin-joha ... rets-bild/

Dessutom arbetas det pro-aktivt för både arbetsvillkor och miljö i Brazilien: SEKAB handlar "Certifierad etanol", något som man kan läsa om i denna (redan tre år gamla) länk:
http://www.akeri.se/svensk-akeritidning ... nart-har-0
eller här:
http://www.gp.se/motor/1.208764-sekab-p ... rad-etanol
[/quote][/quote]
Egentligen har ju inte bilden någon betydelse för denna diskussion eftersom den inte ändrar på innehållet i artikeln, men jag förstår din poäng. Journalister har ofta en egen agenda som kanske inte alltid handlar om att förmedla en objektiv bild av något, tyvärr. Det gör ju denna debatt ännu svårare.
av *pettson*
#540001
Tycker att det finns en intressant vinkling i den här diskussionen. Det är förvisso så att olja mest är känt för att vi gör drivmedel av det. Och förvisso så kan man alltid mer eller mindre hitta ett nytt drivmedel eller drivsätt.
MEN försök att ersätta allt som olja ingår i med etanol eller el. Då menar jag dom flesta plaster, färger, lösningsmedel, oljor, som är kända för människan, dom är inte ifrån jordnötsolja eller palmolja osv. Nu säger en del: HAHA jag har helsyntet olja i min bil! Suveränt, du har nu en olja som tillverkats i laboratorium av petroliumprodukter som sammansatts. Ingen olja= ingen helsyntet olja heller. Fundera på hur många liter spillolja som eldas varje dag, bara några procent återvinns. Om vi som människor drog ned på tamejfan all omslagsplast som vi ändå retar ihjäl oss på, kassar i idiotmängder o storlekar, gigantiska mängder oljefärger som dels står och lagras på grund av priser, dels som spills och till och med hälls ut. Lösningsmedel som ingen jävel bryr sej om då dom är relativt billiga. Flyg som är en helig ko, må vara effektiv, men fortfarande ska planet tankas med sina extremt många liter varje gång, ta bort nöjesflyget och ha bara det kvar som används till gods. Toppa upp med folk när inte blir fyllt, ungefär som förr, visst blir det skiften i arbeten för många, men arbetstillfällen ska inte diktera om oljan ska räcka eller inte. Diesellok? Varför har vi i den här världsdelen fortfarande diesellok som rullar där det är el på linjen? Endast för ett styrande hjärnor höjt elen så det går ett jämnt upp idag för dom som kör diesellok. Sen har vi den hycklande varianten av återvinning. Vi återvinner glas, suveränt eller? Jodå vi kastar grönt och genomskinligt för sortering, sen hamnar det i samma hög på samma flak på lastbilen osorterat, eller i samma hög där allt förvaras. Läskflaskorna i plast pantas med korken på. Idiotdumt eftersom klar plast är bland det dyraste du kan köpa in till plastfabriken, men den här plasten räknas som förorenad då korkarna är färgade, det gör att en del återvinns i blandad form och resten eldas. När lämnade du in dina usb minnen senast? Eller plastskiten som är runt den när du köper den, scannern? skrivaren? Brukar hamna i hushålls soporna som förbränns efter det att förhoppningsvis elen är uttagen och inget annat. Nej tjata är vi duktiga på, teorier likaså, men när det gäller att se mer än bilismen som ett problem då står vi alla slätt.
Användarvisningsbild
av crumpets
#540002
*pettson* skrev:MEN försök att ersätta allt som olja ingår i med etanol eller el.

Det är bara idioter, alt. ingen som har tänkt sig att göra detta.


Sedan är resonemanget att vi är idioter för att vi återvinner en del, men inte allt, rätt märkligt.

Ska vi gå från ett samhälle där inget återvinns, till att ALLT återvinns över en natt? Det är såklart en övergångsperiod som kommer ta decennier att anpassa sig till.
av Rådlös
#540072
Pettson, du har många poänger i din text, men du säger (ungefär) olja är alltid olja och behövs i framtiden, samt är svår att ersätta.
Mång förespråkare för el och vätgasbilar har så länge jag minns, (slutet av 50-talet) sagt "Vänta bara om några år, då kommer batteridrivna bilar". Eller "Vänta bara om några år, då kommer vätgasdrivna bilar". etc. etc. etc. Det är ju bara det att dom där fåtal åren har en förmåga att växa med varje uttalande. (Jag tillhör inte dom el och gasfrälsta. Däremot kör jag på E85).

Här kan man läsa och höra, en till sådan spådom: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=4556671

Hoppas det ligger något i det den här gången?
av *pettson*
#540189
Rådlös skrev:Pettson, du har många poänger i din text, men du säger (ungefär) olja är alltid olja och behövs i framtiden, samt är svår att ersätta.
Mång förespråkare för el och vätgasbilar har så länge jag minns, (slutet av 50-talet) sagt "Vänta bara om några år, då kommer batteridrivna bilar". Eller "Vänta bara om några år, då kommer vätgasdrivna bilar". etc. etc. etc. Det är ju bara det att dom där fåtal åren har en förmåga att växa med varje uttalande. (Jag tillhör inte dom el och gasfrälsta. Däremot kör jag på E85).

Här kan man läsa och höra, en till sådan spådom: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=4556671

Hoppas det ligger något i det den här gången?
Ja olja kommer nog att behövas i någon form i framtiden. Vi har iallafall ännu inte utvecklat nånting bättre, vi verkar heller inte fokusera på det överhuvudtaget, vi använder det som smörjmedel, som klädsel på kroppen i form av alla tänkbara textilier (pantflaskor är detsamma som polyester) och vi använder det som färg, bestick, ja räkna dina plastsaker i ditt hem? Kika på skyltar, tv:n som är i plast, lacken på din bil, tja förresten vad är INTE plast på en nyare bil som inte har med strukturell säkerhet? Alla dom sakerna ska alltså ersättas med nånting annat, kanske inte just för oss men successivt för en ny generation. Alla tänker på bränsle först och främst men faktiskt inte jag, bränsle är den enkla biten, tro det eller ej. Bränsle har inte varit nåt problem någonsin i förbränningsmotorns historia, inte jämfört med andra problem som man talar tystare om. När det är miljötal vill ingen heller berätta hur mycket av oljefaten som bärgas, som går åt till bränsle resp, tillverkning av allehanda konsumtionssaker. Man verkar anta att allt faktiskt bara går till bränsle. Det är ganska fantastiskt? Jag har iallafall inte hittat några siffror på hur många fat olja som blir till plast i någon form? Nu har japanska forskare kommit på hur man ska återvinna plast som vätska istället för granulat, vilket gör att vi får flytande olja igen av plasten som går att göra nya saker av. Vad har vi gjort dom senaste åren med plasten istället för att försöka återvinna den? För vi har ju vetat om att den inte förmultnar i snart 100år. Låt se: Slängt öppet på hav och land, grävt ned eller eldat. Fundera på hur många ton vi pratar om. Som sagt med nya uppfinningen (funnits nåt år) går det alltså att skapa olja igen av plasten för att sen göra nåt annat med den. Det går att göra ny plast, eller för den delen drivmedel igen.

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]