Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#534925
Diesel har väl ett oktantal runt 20 .... alltså självtänder det superlätt och klarar sig utan tändstift, kompen räcker.

Ska du köra dieselmmotorn på bensin så behövs ohygglig komp. Lättare då att sätta i ett gasspjäll så blandningen blir optimalt lättantändlig och låta en gnista antända den
Användarvisningsbild
av Mabuse
#534944
crumpets skrev:Är det alltså av utsläppsskäl som man har gasspjäll på bensinaren? Eller är det faktiskt svårare att antända med överskottsluft?
Antändningen och förbränningen av en gas har ett optimalt blandningsförhållande med luft. Sedan ett intervall i blandningen där antändning är möjlig. Brinnhastigheten på gasen är beroende på luft-bränsleblandningen (för varje given temperatur och tryck).
Det är därför man behöver choken på förgasarmotorer för att de ska starta när de är kalla.

Edit: Vätgas har ett mycket stort blandningsområde för antändning. Betydligt större än för kolväten.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#534954
Rådlös skrev: Sedan har vi ju detta med Stökiometrisk blandning i en Ottomotor, där det skall vara ett visst förhållande mellan bränslet och luften. Är det inte detta, så får vi inte heller Lambda 1, som är det ideala läget med effektivast förbränning, mest kraft, minst utsläpp. Lambda 1 är alltså inget påhitt av politiker och miljöförespråkare. Det är i stället som en sorts naturlag.
Det där med mest kraft stämmer inte. Det finns något som kallas accelerationsanrikning och är en extra dos med bränsle. Tanken med detta bränsle är inte att det ska brinna (eftersom det blir ett överskott av bränslemolekyler i förhållande till syret) utan att överskottsbränslet bildar mer gaser i cylindern som expanderar, och därmed kan utföra mer arbete.
Tänk dig en ångmaskin: värmen från kompressionstakten och explosionen ger den värme som förångar det sista av bränslet, denna bensin-ånga hjälper till att driva kolven i cylindern.
Det är också därför en etanolmotor får högre verkningsgrad i en ottomotor trots att man inte gör några andra förändringar. Man sprutar i en större mängd vätska i cylindern som expanderar när den förgasas och som bildar fler avgasmolekyler som kan göra arbete. Jämfört med bensin.

Vill man inte accelerationsanrika kan man använda vatten istället. Men det blir betydligt mer komplicerat än att bara använda lite extra bränsle. Man slipper dubbla insprutningssystem.
#534958
erikn skrev:Att en dieselmotor också alltid har luftöverskott vid förbränningen, det är det som gör att den också släpper ut ca 25 ggr så mycket kväveoxider jämfört med en ottomotor.
+ att överskottet vädrar bort värmen i motorn så vi måste ha dieselvärmare på vintern som kompenserar för detta. :(
av semmelman
#535062
Mabuse skrev:Det där med mest kraft stämmer inte. Det finns något som kallas accelerationsanrikning och är en extra dos med bränsle. Tanken med detta bränsle är inte att det ska brinna (eftersom det blir ett överskott av bränslemolekyler i förhållande till syret) utan att överskottsbränslet bildar mer gaser i cylindern som expanderar, och därmed kan utföra mer arbete.
Tänk dig en ångmaskin: värmen från kompressionstakten och explosionen ger den värme som förångar det sista av bränslet, denna bensin-ånga hjälper till att driva kolven i cylindern.
Det är också därför en etanolmotor får högre verkningsgrad i en ottomotor trots att man inte gör några andra förändringar. Man sprutar i en större mängd vätska i cylindern som expanderar när den förgasas och som bildar fler avgasmolekyler som kan göra arbete. Jämfört med bensin.

Vill man inte accelerationsanrika kan man använda vatten istället. Men det blir betydligt mer komplicerat än att bara använda lite extra bränsle. Man slipper dubbla insprutningssystem.
Detta var intressant, skulle man kunna göra en kombinerad ottomotor och ångmaskin genom att precis efter bränsleblandningen antänts spruta in lite vatten som då förångas och ytterligare driver kolven?
Känns som vi just beträtt ett helt nytt universum mot bränslesnålare motorer?!? Kan vi va nåt på spåren? Men det måste många tänkt på före oss...
Användarvisningsbild
av crumpets
#535069
Det pågår forskning kring just att emulgera diesel med vatten för en ökad verkningsgrad och i en partikelfri förbränning.
Jag läste om det i ett nummer av forskning och framsteg för runt ett år sedan. Om man lyckades blanda 90% diesel och 10% vatten så kunde man få oerhört fördelaktiga egenskaper.
Det var dock lättare sagt än gjort att få det perfekt blandat. Jag tror att man har fastnat helt på det steget.
Användarvisningsbild
av crumpets
#535078
Man tycker ju det. Skulle ju dock kräva dubbla tankar och att dessa alltid är påfyllda. Samt fler insprutare, och en ny pump. Jag har för mig att de i experimenten fick goda resultat med separat insprutare för vatten, men i ärlighetens namn minns jag inte om det behövde vara inblandat.
av semmelman
#535085
Behövdes ju inte så mycket vatten, borde inte va nåt problem.

Har för mig att Saab experimentera med en ren ångmaskinmotor på sjutti-åttitalet där vattnet eldades med bensin, och den gick rätt bra, vet inte vad problemet var dock. Jo den gick inte att gasa så bra med, kanske inte ville starta på momangen heller...

Våran idé är nog bättre. :)
Användarvisningsbild
av Fluffen
#535093
Inom traktorpullingen har de kört med vatten och diesel länge för att få ut mer effekt. :D
Men å andra sidan så är ju inte bränsleförbrukning och utsläpp prio ett där...

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]