- fre 25 mar 2011, 18:40
#513335
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.37 ... biobransle
Svårt att veta vem man ska tro på.
Hur som helst innebär etanoldrift av bussar och bilar ökade bränsletransporter eftersom fordonen drar mer bränsle om de körs på etanol. Den ökade förbrukningen i bussarna är SEKABs och SLs siffror. Bussarna behöver tankas oftare och kräver mer service. Det luktar inte så gott ur avgasröret heller, jämfört med den renare biogasen som dessutom produceras nära trafikområdet. Eldrift av stadsbussar är givetvis miljövänligast lokalt oavsett hur elen framställs. El-bussarna är tystare (etanolbussarna bullrar över normen), energisnålare, avgasfria och mer långlivade än förbränningsmotorbussar. Men eldrift är inget vi satsar på i Sverige eftersom vi har törstiga "miljöbussar" som går på etanol och bullrar över normen. Bara fyra el-bussar i trafik. Vi ligger långt efter internationellt vad gäller utsläppsfri busstrafik i städerna:
http://www.tbus.org.uk/news.htm
Svårt att veta vem man ska tro på.
Hur som helst innebär etanoldrift av bussar och bilar ökade bränsletransporter eftersom fordonen drar mer bränsle om de körs på etanol. Den ökade förbrukningen i bussarna är SEKABs och SLs siffror. Bussarna behöver tankas oftare och kräver mer service. Det luktar inte så gott ur avgasröret heller, jämfört med den renare biogasen som dessutom produceras nära trafikområdet. Eldrift av stadsbussar är givetvis miljövänligast lokalt oavsett hur elen framställs. El-bussarna är tystare (etanolbussarna bullrar över normen), energisnålare, avgasfria och mer långlivade än förbränningsmotorbussar. Men eldrift är inget vi satsar på i Sverige eftersom vi har törstiga "miljöbussar" som går på etanol och bullrar över normen. Bara fyra el-bussar i trafik. Vi ligger långt efter internationellt vad gäller utsläppsfri busstrafik i städerna:
http://www.tbus.org.uk/news.htm