- mån 28 feb 2011, 22:01
Det hade varit bättre att jämfört ett sommar datum då E85 har blivit E75 på vintern numera vilket påverkar priset.
Moderator: Moderatorer
bilgalen skrev:Som förslaget ser ut så kommer ju rabatten på förmånsvärdet för etanolbilar att försvinna efter årsskiftet. Det tror iaf jag blir mer eller mindre döden för nybilsförsäljningen av etanolbilar.Vi får väl se hur hur det blir med nya miljöbilsförslagen. Men det vore olyckligt om man försämrade reglerna för bilar som går på förnyelsebara bränslen - som är framiden. Bättre att justera reglerna så dieselbilsförsäljningen trycks tillbaka till förmånen för etanol och gasbilar.
Variosboy skrev:Vad tar du med i beräkningen när du säger "1 krona mindre per mil"?Jag tänker i första hand på den billigare bränslenotan i förhållande till motsvarande bensinbil. Nu kan man invända i att det blir en extra oljeservice om man kör många mil per år, men å andra sidan har man skattebefrielse i fem år som mer än väl överstiger den eventuella merkostnaden i service. Att jag skriver eventuell beror på att jag tror att många, liksom jag ändå byter olja vid halva serviceintervallen. Att den dessutom räknas som en årsservice är ingen nackdel.
MattiasD skrev: Vi får väl se hur hur det blir med nya miljöbilsförslagen. Men det vore olyckligt om man försämrade reglerna för bilar som går på förnyelsebara bränslen - som är framiden. Bättre att justera reglerna så dieselbilsförsäljningen trycks tillbaka till förmånen för etanol och gasbilar.Det tråkiga är att i den senaste statistiken från Bil Sweden inte bara etanolbilsförsäljningen, utan även biogasbilsförsäljningen minskat. Detta tror jag beror på oklarheten med om det blir någon förmånsvärdesrabatt eller inte. Folk köper dieselbilar eftersom de är de mest gynnade för tillfället.
KKR skrev:Okey, då är jag med på hur du resonerar!Variosboy skrev:Vad tar du med i beräkningen när du säger "1 krona mindre per mil"?Jag tänker i första hand på den billigare bränslenotan i förhållande till motsvarande bensinbil. Nu kan man invända i att det blir en extra oljeservice om man kör många mil per år, men å andra sidan har man skattebefrielse i fem år som mer än väl överstiger den eventuella merkostnaden i service. Att jag skriver eventuell beror på att jag tror att många, liksom jag ändå byter olja vid halva serviceintervallen. Att den dessutom räknas som en årsservice är ingen nackdel.
"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]