NCR skrev:
Allt handlar om pengar tyvärr. Inget bilbolag/bensinbolag tillverkar produkter där man går med förlust bara för att ta poäng hos de miljömedvetna ute i samhället.
Jag är övertygad om att man kommer att köra med 98%+ metanol som är tillverkat i Sverige nån gång i framtiden, men än så länge är bensinen för billig och vinsterna för små för att sätta eld i baken på tillverkarna.
Våra marker räcker inte till för att alla skall köra på E85.
Vi skall ha mat också och skogsindustrin vill ha sitt.
Dessutom i en spec. förberedd motor.
Snabbare, enklare o billigare är att gå upp från idag 5% till 10 - 20% inblandning i bensinen.
2 – 4 ggr ökad Etanolförbrukning på studs, utan ombyggnad.
Det ifrågasätts om Etanolen vi köper från Brasilien är så naturälskande som påstås.
Kommer ni ihåg kapsyl återvinningen, den gick energi, naturmässigt o ekonomiskt back.
Köttet från våra kor går energimässigt back, det är bättre att ’slå ihjäl’ korna o leva på deras foder, då skulle fisken räcka åt oss alla.
Vi måste diskutera på det viset också ex.v. för etanolen, den finns inte, utan tillverkas av annan energi.
Naturgasen blir ju en restprodukt och måste på nåt vis bort, då kanske vi lika gärna kan elda den i våra bilar.
Vätgasen är inte så miljövänlig den heller, det går åt en massa energi att ’spetta ut’ väteatomerna från syreatomerna i vattnet, för att sen baxa ihop dom igen.
Vad jag förstått så går det energimässigt redigt back.
Alla energiomvandlingar eller koncentration går nog back det är ju det, det handlar om, att baxa ner en tall i tanken.