Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Volvo S80 2001 2,4 170hk.

Förbrukar på tok för mycket för att vara en modern standardbil. 1,1l/mil i stan o 0,8l/mil på landsväg. :(

Men å andra sidan så är kostnaderna på bilen i princip bara bensin, normal service o däck så den är billig i totalägandet. :D
av viktore
S40N T5.
Ligger kring 0.85 året runt, antar att vinterns skitväglag/kallstarter tar ut större däck och aggressivare körning under sommartid. Klarar jag att hålla mig från fullgasrepor går det att köra bra snålt.
Rekord uppmätt vid pump är 0.53 med motorväg i 90-100km/h och lite stadstrafik på en 7milssträcka.
av Arese
XC60 - ca 0,8 i snitt
BMW 335i - ca 0,9 i snitt

I bägge fallen hård landsvägskörning till 95%.
av kamilenski
Djävla färddator. Visade 0.67 vid verkliga 0.85.
Tankade igår 62 liter.
Användarvisningsbild
av Variosboy
-94 9000 2,3T cse skrev:Volvo S80 2001 2,4 170hk.

Förbrukar på tok för mycket för att vara en modern standardbil. 1,1l/mil i stan o 0,8l/mil på landsväg. :(

Men å andra sidan så är kostnaderna på bilen i princip bara bensin, normal service o däck så den är billig i totalägandet. :D
Med tanke på vad som hänt med förbrukning kontra effekt på de 2,5 år som jag haft min bil (de nya är mycket bättre) så kan man inte säga att en S80 som är 10 år gammal är modern! :wink:
Variosboy skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:Volvo S80 2001 2,4 170hk.

Med tanke på vad som hänt med förbrukning kontra effekt på de 2,5 år som jag haft min bil (de nya är mycket bättre) så kan man inte säga att en S80 som är 10 år gammal är modern! :wink:
Jag förstår din tanke.
Men om jag då jämför med min -94 9000 2,3T cse som var på 200+hk och dubbla antalet nm jämfört med denna S80, så låg Saab:en konstant 1,5 dl/mil lägre oavsett stad eller landsväg. Men den Saab-motorn var kanske modernare...

Näe, Volvo har väldigt mycket kvar att bevisa vad gäller att kunna producera körvänliga motorer som ändå håller ner förbrukningen. Även de senaste 2,5 åren. :wink:

Mvh
Användarvisningsbild
av Variosboy
-94 9000 2,3T cse skrev: Näe, Volvo har väldigt mycket kvar att bevisa vad gäller att kunna producera körvänliga motorer som ändå håller ner förbrukningen. Även de senaste 2,5 åren. :wink:

Mvh

Nja, där vill jag nog säga att du har ganska fel!
Tittar man på de senaste två årens modeller och motorer så ligger de till och med bättre till än många konkurenter när det gäller förbrukning..
Läser man biltidningar av lite dignitet så ser man att dom får mycket bra kritik på området faktiskt!
Variosboy skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev: Näe, Volvo har väldigt mycket kvar att bevisa vad gäller att kunna producera körvänliga motorer som ändå håller ner förbrukningen. Även de senaste 2,5 åren. :wink:

Mvh

Tittar man på de senaste två årens modeller och motorer så ligger de till och med bättre till än många konkurenter när det gäller förbrukning..
Läser man biltidningar av lite dignitet så ser man att dom får mycket bra kritik på området faktiskt!
Jag hävdar sällan att jag har rätt, så det kan jag köpa. Det innebär inte att jag bara för det accepterar andras åsikter hur som helst.
Jag vet inte vilken Volvo som är SNÅL o ändå har en rolig motor. Du får gärna berätta. XC60 är ju modern o därmed snål snål... :roll:

Nä, jag hackar inte i mig allt vad Robert Collins skriver. :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
-94 9000 2,3T cse skrev:
Variosboy skrev:

Mvh

Jag hävdar sällan att jag har rätt, så det kan jag köpa. Det innebär inte att jag bara för det accepterar andras åsikter hur som helst.
Jag vet inte vilken Volvo som är SNÅL o ändå har en rolig motor. Du får gärna berätta. XC60 är ju modern o därmed snål snål... :roll:

Nä, jag hackar inte i mig allt vad Robert Collins skriver. :)
Nä, det är klart, jämfört med SAAB uråldriga 2,3T så är det ju inte många motorer som är roliga och snåla från Volvo (GAPSKRATT) :roll:
XC60 är ingen motor btw.... :wink:
Vet inte riktigt vart Robert Collin kom in i bilden?
Jag skrev inte Aftonblaskan, jag skrev motortidningar med dignitet!

Och vad som är en rolig motor ligger ju i betrakatarens ögon, men pratar vi effekt kontra förbrukning så ligger alla Volvos dieslar riktigt bra till..
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]