Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Finns det elstol utan minne? (konstigt om de inte skriver ut det i så fall) Utan minne är elstol helt värdelöst.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
crumpets skrev:Med både presafepaket och adaptiva kurvljus och elman. både förar och passagerarstol såg den där kärran ut som ett riktigt kap. Är väl möjligtvis helskinn man skulle sakna då bara.
Ja, tyvärr har V60:n blivit onödigt dyr kan jag tycka. När jag specade en med samma utrustning som den V70 jag har idag så var de i princip lika dyra och då finns tex inte elbakluckan till V60:n.....sedan har den bättre grundsäkerhetspaket men ändå......

Synd också att det bara verkar vara T4 som kommer med E85.....riktigt synd....
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har samma problem jag, men jag har nog bestämt mig för att V60 är för liten. V70II eller Passat lutar det åt idag, men det svänger fort.
Bmw 5-serie vore inte heller helt fel, men där tycker jag priset springer iväg ett snäpp för mycket.

Skoda kör min chef som inte är ett dugg bilintresserad, hon verkar tycka att min 10 år gamla 9-5a är mer bil än vad hennes nästan nya Skoda är.
Hade jag helt lagt bilintresset åt sidan och bara valt en bil för att förflytta mig från punkt A till punkt B så hade det nog blivit en Kia Céed. Som läget är nu så hade jag aldrig stått ut med att ha en sådan.

Mojja: Låt oss gärna veta vad du väljer, vi är nog många med liknande funderingar.
av mojja
Brainy skrev:Jag har samma problem jag, men jag har nog bestämt mig för att V60 är för liten. V70II eller Passat lutar det åt idag, men det svänger fort.
Bmw 5-serie vore inte heller helt fel, men där tycker jag priset springer iväg ett snäpp för mycket.

Skoda kör min chef som inte är ett dugg bilintresserad, hon verkar tycka att min 10 år gamla 9-5a är mer bil än vad hennes nästan nya Skoda är.
Hade jag helt lagt bilintresset åt sidan och bara valt en bil för att förflytta mig från punkt A till punkt B så hade det nog blivit en Kia Céed. Som läget är nu så hade jag aldrig stått ut med att ha en sådan.

Mojja: Låt oss gärna veta vad du väljer, vi är nog många med liknande funderingar.
Tittade lite på blocket efter passat nu och en fullsmetad sådan med r-line dsg låda och 4 hjulsdrift och 170 hk ligger ju väldigt bra prismässigt nya. Får bli att boka upp en provkörning av denna bil. Skulle den klara av dom krav jag ställt så kan denna kärra verkligen bli högaktuell:))
av Petzzon
mojja skrev:
Brainy skrev:Jag har samma problem jag, men jag har nog bestämt mig för att V60 är för liten. V70II eller Passat lutar det åt idag, men det svänger fort.

Tittade lite på blocket efter passat nu och en fullsmetad sådan med r-line dsg låda och 4 hjulsdrift och 170 hk ligger ju väldigt bra prismässigt nya. Får bli att boka upp en provkörning av denna bil. Skulle den klara av dom krav jag ställt så kan denna kärra verkligen bli högaktuell:))
Antar att det är den gamla passaten ?? Finns det några kvar? Trodde dom var slutsålda. Den nya finns det vad jag inte inga såna kampanjer på.
av mikebike
StringerBell skrev:Finns det elstol utan minne? (konstigt om de inte skriver ut det i så fall) Utan minne är elstol helt värdelöst.
Jag har elstol med minne, men jag har aldrig använt minnesfunktionen.
Det är nästan alltid jag som kör (eftersom det är min bil) och när min fru kör räcker det att dra fram stolen några cm.
Bilen kan dessutom koppla inställningen till använd "nyckel", inte heller detta använder vi. Den andra nyckeln ligger i säkerhetsskåpet.

Om man är flera som kör samma bil och har totalt olika kroppsform är det säkert bra med minnen.
mikebike skrev: Om man är flera som kör samma bil och har totalt olika kroppsform är det säkert bra med minnen.
Behovet av elstol är helt beroende av att det är minst två personer som delar bil och att dessa har olika inställningar, helt klart. Men utan minne som automatiskt ställer in stolen när man öppnar dörren är elstyrningen helt meningslös. Det skall ju vara bekvämt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Eh.. I beg to differ. Elstol är ju kanon eftersom man ställer in så enkelt och snabbt, särskilt om man gärna byter ställning lite då och då också. Minne tycker jag är rätt meningslöst när det går på ett par sek att ställa om perfekt igen.
Men det är väl bara olika smak :) Skulle aldrig vilja vara utan helskinn t.ex. medan andra tycker det är totalt onödigt.
crumpets skrev:Eh.. I beg to differ. Elstol är ju kanon eftersom man ställer in så enkelt och snabbt
Så du tycker inte det är enklare att vänta ett par sek tills stolen har gjort det själv? I alla fall finns det ju möjlighet för alla att ställa manuellt med att dra knappar ut / in / upp / ned om man tycker det är kul, men att inte kombinera elinställning med minne är - återigen - komplett vansinne.
av sandberg
Vet att de hade ett test med Skoda Superb och E-klassen i något brittiskt bilprogram och där sopade vad jag förstår Superben banan med E-klassen. Kvalitetsmässigt så testade han att slå med någon plasthammare i instrumentpanelen och på Superb funkade allt bra men på E-klass så tror jag platsen sprack...

Att dissa Skoda Superb utan att ha kört den tror jag är lite gammaldagstänkt. Skoda för 10 år sen är en annan sak mot Skoda idag. Den innehåller all teknik och utrustning från Audi i praktiken. Men närmare halva priset.

Min fundering är just: Hur kan någon ens fundera på Mercedes om man är under 60? Gubbstämpeln är brutal. Kvaliteten är ju inte direkt världskänd med konstanta rostproblem, elektronikproblem, mjukvaruproblem, illvilliga verkstäder etc. Och det för priser bortåt halvmiljonen. Om du ska lägga bortåt 450k, köp nya BMW 5-serie isåfall är ju mitt råd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17
Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]