Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av CalleV70
Kleber. hade mitt första nydäck från dom 30 år sedan. Var säkert jättebra...
Däcktester i all ära, men läs dom lite noggrant.. "Vinnaren" på torr väg stannade på 30,9 m, "förloraren" (Skitdäcket) stannade på 31,7 m. Dom där 0,8 m är väl sak samma när man sitter i bilen med musik, mobilsamtal, och ska fimpa cigaretten....
Sedan om jag startar på 6,9 eller 7,1 sekund på is, tycker jag är liten skillnad.
Viktigast att man tror på det man kör på.
(Och någon som påpekade att GoodYear var halvbra i en test!! Docktestvinare i teknikens värld!). Lycka till med valet
av *pettson*
Illesrof, om man kör på t.ex en motsvarande bana som ytongbanan i kumla som jag körde senast på (ett antal år sedan, har ju kört au naturell nu istället) så får man just överraskningstendenserna vid körningen.
Banan är en plåtbana med vegetabilisk olja som begjuts med vatten (naturligtvis riktig is på vintern). Kör man den banan på hösten eller en motsvarande så fungerar det suveränt. Det är inte bra grepp och sen plötsligt som snor utan det är allt däremellan, ena kurvan är som snor, nästa är lite grepp i, nästa är grepp i halva kurvan osv. Inget du vet på förhand, det ger en nytt perspektiv på körning. Dom kan fixa alla möjliga och otänkbara scenarion.
av llesrof
StringerBell skrev:Forskare i Luleå: odubbat bättre

http://svt.se/2.33919/1.2200718/odubbat ... _an_dubbat
Ptja... det kom ju inte som en nyhet. Tiotusenkronorsfrågan är bara vilet dubbfria däck jag skall välja. Jag har vart inne på Nokian WR då det verkar vara ett däck av kontinentaltyp, alltså främst avsett för körning på störra vägar som har hygglig snöröjning, alltså den typ av väg jag kör på.
av *pettson*
StringerBell skrev:Forskare i Luleå: odubbat bättre

http://svt.se/2.33919/1.2200718/odubbat ... _an_dubbat
Som sagt tester när inte alla rader får vara med får jag förmoda:wink:
Här är ett test sen 2007, redan då var dubbfritt bäst.. obs det här är inte nåt inlägg i diskussionen för eller emot dubb, det är en visning om hur *Tester* kan felvisa om man inte läser alla rader.
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=18710
artikeln bör läsas i sin helhet. Men mina inklipp tar upp det jag finner märkligt i testet.. Jag finner det väldigt dåligt att hylla dubbfritt, förutsatt att det är väg som är uppriven av dubbdäck. Förutsättningen för att åka supersäkert med en sorts testvinnardäck är alltså att det finns användare av en annan typ av däck.

"För första gången fick ett odubbat vinterdäck bäst totalresultat. Gislaved Soft Frost 2 var bättre än samtliga dubbdäck i både isbaneprovet och i packad snö i uppförsbacke. I bromsprovet slog det alla dubbdäck utom två"

" Förutsättningen för att dubbfria däck ska fungera så bra som de gjorde i testet är att det finns dubbdäck i trafik som "river upp" vägbanan, skriver Motorföraren.
I testet användes framhjulsdrivna Volkswagen Golf TSI med manuella växellådor, ABS-bromsar och ESP. För preparering av isbanorna användes en fyrhjulsdriven Skoda Octavia TDI. Alla testdäck har före testet körts in 25 mil på barmark."
av llesrof
Friktionsdäck på is fungerar bra under förutsättning att dubbdäcken ruggar upp ytan, ja. Det kan nog stå oemotsagt, men det dubbfria däcket blir ju inte sämre bara för att det kräver att dubbdäck river upp ytan? Faktum kvarsår - i testet och dess olika moment var det dubbfria bättre och det vann testet. Man kan se det som så att dubbdäck och dubbfria lever i symbios med varandra.
Användarvisningsbild
av StringerBell
llesrof skrev: Man kan se det som så att dubbdäck och dubbfria lever i symbios med varandra.
Utom på gatorna där dubbförbud råder... Vågar någon köra på dom när det inte är barmark?
av *pettson*
llesrof skrev:Friktionsdäck på is fungerar bra under förutsättning att dubbdäcken ruggar upp ytan, ja. Det kan nog stå oemotsagt, men det dubbfria däcket blir ju inte sämre bara för att det kräver att dubbdäck river upp ytan? Faktum kvarsår - i testet och dess olika moment var det dubbfria bättre och det vann testet. Man kan se det som så att dubbdäck och dubbfria lever i symbios med varandra.
Ja jo, det som jag fann märkligt var att en förutsättning för att testa nånting och ha en åsikt om det, var att man använt nåt helt annat att preparera banan med.
Om vi inte hade haft en preparerad bana och hade haft lite is med pudersnö på, varvat med lite halvfrusen asfalt, kanske lite spädda saltrester på, du vet när det blir nån kornig massa, nån del is som ibland är slät och ibland knagglig, och kört på packad snö varvat med pudersnö ovanpå. Hur hade testresultatet sett ut då? Menar så ser folks vardag ut mestadels. Det som är intressant är: finns det nåt bra dubb eller dubbfritt däck som klarar dom miljöerna.
Vardagen ser ju tyvärr inte lika strukturerad ut som testerna gör :-)-)
av Nefix
Håller du dig till Michelin, Nokia, Gislaved, Continental, Goodyear, Bridgestone så kan du räkna med ett bra däck, men för guds skulle köpa inga lågrpis kina däck.
Själv köpte jag Hakkapelitta 5, ska ju vara grymma på snö och is vägar så det ska bli kul och testa dom i vinter. Hade Goodyear ultra grip i vintras och när det släppte så var det ordentligt, iförsig var dom 4 år gamla så dom hade ju gjort sitt.
av *pettson*
Lite skojjigt när man slår på däck.. Det är som med bilar, volvo för den är *svensk* Eller saab för det är *svenskt* Saker kommer ibland inte ifrån stället man tror. Och ägs oftast inte av dom man tror.

*svenska* Gislaved tillverkas i tyskland och i portugal sen 2001.. ägs av Continental

*finska* Nokian tillverkas i finland ägdes av nokia, ägs sen många år tillbaka av däckkedjan vianor och bridgestone.
Bridgestone är största aktieägare. Bridgestone äger också Firestone, Dayton

Michelin var ena rackare att försöka hitta info om. Michelin är aktieägt och Michelin äger större delen av sej själva, men sen hittar jag ingen info direkt om resten.. Dom tillverkar däck över hela världen så troligen är väl frankrike basen för svenska däck men inget jag vet säkert.
Michelin äger..:BFG, Uniroyal, Kleber

Continental är tyskt och tillverkningen är ute över hela världen även där så det är svårt att säga vart däcken kommer ifrån.
Continental äger följande märken..
Continental
Uniroyal
Semperit
Barum
General Tire
Gislaved
Viking
Mabor
Hoosier

Goodyears ägandeskap har jag inte lyckats reda ut.. men dom har fabriker som svampar, dom äger även dunlop, fulda..
Ser ut såhär för europas däckbehov..
Belgium
Brussels
France
Amiens Tires
Mireval Tire proving grounds
Montlucon Tires
Germany
Fuerstenwalde Tires
Fulda Tires
Hanau Tires
Philippsburg Tires
Riesa Tires
Wittlich Tires
Luxembourg
Colmar-Berg Tires, steel tire cord, tire molds, Innovation Center, tire proving grounds
Netherlands
Tilburg Aero retread facility
Poland
Poland Tires
Slovenia
Kranj Tires
United Kingdom
Birmingham Tires
Wolverhampton Mixing Center
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025