Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Kan inte annat än hålla med trådstarten - PV ligger klart efter LV vad gäller effektivitet per förflyttat kg/mil om det nu är relevant att räkna så. Hade vi inte haft emissionskraven (som visserligen minskat utsläpp av framförallt NOx) så hade vi haft betydligt lägre dieselförbrukningar på tunga fordon.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nybbe_gefle skrev:
v70diesel06 skrev:Helt klart bra med supersingel vid rätt läge.Men ganska jobbigt när man går in på alla järnverk och skrotgårdar och man lyckas få in typ rostigt armeringsjärn i ett däck :evil: då kan man i bästa fall ta sig hem med tvillingmont.
Jo det är klart! Är ju även lite vanskligt på vintern då supersingel tenderar till att surfa lite i modden!! Tur att man bara kör till pappersbruk!! 8)

//David
Lite OT: Kanske kör du till Korsnäs:) Där har jag sommarjobbat på sommrarna för 10 år sedan. På mek-verkstan. Grymt kul att jobba där.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev:Kan inte annat än hålla med trådstarten - PV ligger klart efter LV vad gäller effektivitet per förflyttat kg/mil om det nu är relevant att räkna så. Hade vi inte haft emissionskraven (som visserligen minskat utsläpp av framförallt NOx) så hade vi haft betydligt lägre dieselförbrukningar på tunga fordon.

Du kan inte räkna så rakt av så enkelt... det som ska övervinnas är luftmotstånd och rullmotstånd.

Gör du tex alla mått dubbelt så stora så ökar ytan med kvadraten dvs 4 ggr men volym/last ökar med kubiken dvs med 8.

Det är bla annat därför en supertanker är 100 ggr så bra som en långradare, mycker grovt förenklat.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Emiljonsson7 skrev:Lite OT: Kanske kör du till Korsnäs:) Där har jag sommarjobbat på sommrarna för 10 år sedan. På mek-verkstan. Grymt kul att jobba där.
Jodå bland annat!! :lol:

//David
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]