Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
911RS skrev:
CarMan skrev:
Jaco skrev: Nej, och de får ju ALDRIG köra över hastighetsbegränsningar, inte ens vid fara för liv!!! (Not) Det var ett av de naivaste resonemang hittills. Det är inte olagligt att chippa eller trimma en bil. Garantin gäller om det görs på fabrik.
det är inte olagligt så länge bilen fortfarande uppfyller dom miljökrav bilen är typad för & effekteni inte ökas med 10-20% eller vad det är.

det finns inget chipp som klarar bilens miljökrav!

framförallt så vill polisen har driftsäkra biler, om man trimmar en bil så belastar man ofta drivlinan med mer Nm än vad den ska tåla.

Jag servar dagligen polisbilar & andra utryckningsfordon & dom har orginal motorer !
Jag tror nog att du har fel där det är olagligt att trimma en bil eftersom den bara är godkänd i det utförande den är typat och det gäller oavsett om den klarar avgas och miljökrav.
JAg ahr inte fel !
man vi far efter samma sak.
Jag pratar inte om bilprovningens löjligt generösa avgaskrav, uten hela bilens emisions krav som den är typa för.
trimar du bile & den fortfarende uppfyller dessa så är det lagligt, men jag skulle vilja se den som kan göra detta = går ej.
av Frigge
Jag håller med CarMan !
Det är olagligt att trimma en bil eftersom man frångår helbilsgodkännandet ock emissionskrav vilka inga trimningsfirmor klarar.
Det enda trim som är Godkänt är det som tillverkaren av bilen säljer,tex brukade alla 940 Polisbilar ha Turbo+.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av 911RS
CarMan skrev:
911RS skrev:
CarMan skrev: det är inte olagligt så länge bilen fortfarande uppfyller dom miljökrav bilen är typad för & effekteni inte ökas med 10-20% eller vad det är.

det finns inget chipp som klarar bilens miljökrav!

framförallt så vill polisen har driftsäkra biler, om man trimmar en bil så belastar man ofta drivlinan med mer Nm än vad den ska tåla.

Jag servar dagligen polisbilar & andra utryckningsfordon & dom har orginal motorer !
Jag tror nog att du har fel där det är olagligt att trimma en bil eftersom den bara är godkänd i det utförande den är typat och det gäller oavsett om den klarar avgas och miljökrav.
JAg ahr inte fel !
man vi far efter samma sak.
Jag pratar inte om bilprovningens löjligt generösa avgaskrav, uten hela bilens emisions krav som den är typa för.
trimar du bile & den fortfarende uppfyller dessa så är det lagligt, men jag skulle vilja se den som kan göra detta = går ej.

Jag tänker inte ge mig här. En helbilsgodkänd bil får inte ändras alls, den är bara godkänd i det utförandet den är typad och det oavsett om en eventuell trimmning klarar avgaskraven eller ej.

Ett exempel på det är hjulen på bilen, dimensionerna får bara vara de som bilen är typad för det är därför vissa tillverkare har en hel uppsättning med dimensioner i typgodkännandet. I Sverige har man frångått detta krav när det gäller vinterhjulen men inte på sommarhjulen.
Användarvisningsbild
av CarMan
vi säger ju samma sak, med skilnaden att du säger att man inte får ändra nått.

Man får ändra allt ! bara bilen fortfarande flöjer det den är typad för (dom grejor som inefattar en helbilsgodtjänd bil)

grejen är den att det inte blir mycke man kan ändra på & det man kan ändra på blir inte en stor ändring!
av Soldier
Gammal tråd, jag vet.

Men då jag själv har arbetat på polisen garage kanske jag kan berätta lite.
Iofs var det på mitten av 90-talet, men informationen är nog aktuell än idag.

1, Polisen kör med trimmade bilar ? Svar: Nej.

Visst har det laborerats lite med vissa trafipax-bilar (men även det är sällsynt), men i övrigt är dom standard.
Inte ens fullturbo används alltid, utan även dom svagaste motoralternativen används.
Det är helt enkelt inte praktiskt med trimmade bilar i sådan verksamhet.
Så,den myten kan vi nog ta död på här och nu.

2, Polisen bilar är välvårdade/servade ? Svar: Nja.

Dom servas regelbundet, och hålls ihop ordentligt, men inte bättre än t.ex. taxi-bilar och dylikt.

3, Polisbilar är ett bra köp ? Svar: Hahaha, knappast.

Bilarna slits mycket hårt, körs av krattor, och krockas hela tiden.
Efter krockarna & andra skador så pusslas dom ihop igen, men dom blir aldrig riktigt hundra igen.
Poliser kan i regel inte köra bra, utan använder motorstyrka för att ta sig fram.
D.v.s. full gas, tvärnit, rulla långsamt genom kurvan, åsså full gas igen...
Framdäcken håller 1 månad (1200mil), och frambromsbeläggen håller 1500 mil.

Undantaget är vissa civilabilar, och många trafikpolisbilar, som oftast körs och vårdas på bättre sätt.
Men att hitta dom bilarna kräver insiderinformarion, och även då är dom inte bättre än en civil bil att köpa.

När bilarna säljs, så auktioneras dom ut på t.ex. Fordonskammaren m.m. där dom inte kan provköras innan.
Bilarna är då oftast helt slutkörda, och många driver knappt på automaten ens.
Karossen är bucklig, lappad å lagad, dörrstoppen slut, inredningen rejält sliten och full av hål från utrustning.
Ingen "rolig" polisutrustning följer med, om man inte gillar begagnade kanyler bakom sätena.
Oftast betingar dom ändå ett relativt högt pris, mest p.g.a. alla felaktiga myter om beggade snutbilar.

Summering: Att köpa en snutbil är ingen bra affär.
Det finns vissa hyfsade objekt, men då behöver man insiderinformation från personalen som jobbar med deras vagnpark.
Och bättre än civila bilar är dom inte iallafall, bara dyrare p.g.a. myterna.
Finns inget "ballt" med en gammal snutbil, man kan lika gärna köpa en slutkörd pundarbil istället.

Sådär, jag hoppas att några av myterna är avlivade nu, och att ni uppskattar informationen.
av habs
G-kraft skrev:Är det någon som vet om det finns något liknande http://www.fordonskammaren.se i malmö !?!?
nja kvd finns i landskrona.

själv köpt min 945 där.
http://www.kvd.se

Obs på hemsidan finns även bilar från sthlm, göteborg och vimmerby. så kolla noga var bilen finns.

det kommer in nya bilar varje vecka (oftast fredagen runt 18,00) på tisdagar kan du köra ditt och kolla och testköra bilarna.

sen säljs dom på nätt auktion, många bilhandlare handlar där och säljer vidare.
av Rådlös
Jo, jag ser det nu. :oops:
Det var väl för att länkadressen och firmanamnet inte var lika?
Sådant händer. Jag får bättra mig och se upp i fortsättningen.

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]

Med så mycket körning skulle jag lä[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]