Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Andez
då får jag ta tillbaka den delen av det jag skrev men anser fortfarande att dagens diesel bilar håller en mycket hög standard miljömässigt... och att det bästa egentligen vore vätgas bilar..
av llesrof
Dessa biffar äter vi "västerlänningar" gärna med stor aptit. Kineser och en del Indier tittar på och vill göra detsamma, så där ökar köttkonsumtionen med stormsteg. Och Indien och Kina är som bekant dom två folkrikaste länderna på jorden
Äter man verkligen biff/kossor i Indien?

Sedan är det en sak jag alltid funderat på... om nu koldioxidutsläppen är ett problem så att vi måste minska mängden utsläpp av koldioxid, varför betraktar man då etanolbilar som miljövänliga med tanke på vilka mängder koldioxid de släpper ut? Nu kommer någon att säga att det beror på att de körs på bioetanol som är ett förnyelsebart bränsle och därmed är ett slags eget kretslopp. Men hur vet atmosfären det? Atmosfären skiljer väl inte på koldioxid som kommer från fossilt eller förnyelsebart bränsle? Det är koldioxid som koldioxid och det är koldioxidutsläppen som måste minska. Detta har jag lite svårt att förstå men jag är säker på att någon kan förklara för mig.
av Amli
Steff 99 skrev:
MattiasD skrev:

Nämn gärna en bilmodell och motor med liknande prestanda och storlek som V70 och som fanns för två år sedan. Jag är idel att höra! Nu finns Audis etanolmotorer som är modernare och snålare, och en bättre val. Men det fanns inte då. Volvo skulle kunna ge oss små direktinsprutade motorer med kompressor och turbo. Så sjävklart ska Volvo lastas att inte erbjuda detta. Men det kanske kommer en förändring med T4F.

Du hade kunna välja en bil som går på ett bättre bränsle utan att ge avkall på prestanda. Så vem är felet?

Men vad hade det med förbud utav avgaser att göra?
Har man moraliska aspekter på hur andra väljer, borde man själv också se till att byta bort sin Volvo och då köpa en Audi istället eller något annat "miljövänligt som förespråkas av miljölobyisterna..därefter så kanske en större trovärdighet infinner sig i debatten.
Jag kan bara instämma till 100%. Audin har funnits ute i ett år. Det är väl bara att sälja din bil och köpa en Audi? Om du nu heller in verkar vilja göra avkall på ditt miljötänk varför behöver du då så stor bil med så mycket prestanda? Om nu Audi A4 är ett alternativ varför funkar inte en etanoldriven Ford Focus?
av Rådlös
Naturligtvis vet inte atmosfären något om ursprunget, men det gäller den naturliga balansen. Växterna suger i sig koldioxid tillsammans med fotosyntesen. (Solljus, vatten och koldioxid). Om det då finns lika mycket koldioxid som jordens samlade växter behöver, så blir det ju aldrig något överskott. Så har det fungerat i miljontals år innan människorna kom. Nu släpper vi lös all den koldioxid som låg lagrad i underjorden i form av kol, gas och olja. Och detta har vi gjort på lite mer än 100 år, av jordens totala ålder, som jag har för mig är ungefär 4,5 miljarder år. Undrar någon varför det blir obalans?
I urtiden var det i stort sett bara utsläpp från färdigvuxna döda träd och annat samt från gräsätande djur, plus ett och annat vulkanutbrott, som stog för koldioxidutsläppen. Även naturliga skogsbränder förekommer nu som då. Där kommer en hel del. Men det kunde naturen återställa genom att växa mer. Haven och sjöarna lagrar också koldioxid, men inte så mycket som tidigare. Det beror på försurningen.

Det är sant att alla Indier äter inte kött, men i den jättenationen (folkmängdsmässigt) finns det massor, massor av livsåskådningar och religioner bl.a. som styr människors liv. Bara officiella språk i Indien är något mellan 200 och 300 till antalet. Lägg därtill alla dialekter! :shock: :shock: :shock:
Så det finns alla sorters matkulturer i Indien. Även om några av dom är vegetarianer. I Kina är dom ännu fler, men dom flesta har redan från början (ett par - tre tusen år bakåt) en matkultur där kött ingår. Nu har dom också börjat få pengar. Då vill dom bli som oss "rika västerlänningar" och äta mer kött.
Användarvisningsbild
av isak
du glömde alla svartrykande 2hjulstraktorer (dieslar) i din uppräkning.
isak
av DrY
Åter till tråden:
Det svenska förslaget är att kommuner skulle ha möjlighet att förbjuda Euro 1 och sämre i vissa miljözoner (alla bilar före 1993 och vissa fram till 1996). Man öppnar också för möjligheten att införa även en ännu skarpare miljözon där Euro 2 skulle vara förbjudet.(bilar 1996-2001 - i praktiken är det dock många 99-or o framåt som är Euro 3, som alltså inte påverkas)

I Tyskland finns fyra nivåer se http://www.umweltzone.net/home/index.php?vlink=104
Bensinare är antingen i lägsta klass (om de saknar kat/första generationen kat), eller i bästa klass.

Man inriktar sig framför allt på partiklar (som faktiskt ÄR det stora hälsoproblemet med bilavgaser - forskarna är helt överens om detta). Partikelfiltren tar bort de största partiklarna (PM10), men ökar tyvärr mängden ultrafina och nano-partiklar. Så ja - diesel idag är avsevärt bättre än diesel för några år sedan - men det är fortfarande betydligt sämre ur hälsosynpunkt än övriga bränslen. Det dör fortfarande 10 gånger så många av luftföroreningar som av trafikolyckor.
av Amli
DrY skrev:http://www.umweltzone.net/home/index.php?vlink=112
Ungefär hur många bilar skulle du tippa på att det går i varje zon och vilket svenskt område skulle det kännas rimligt att jämföra liknande upplägg med?
Jag menar främst att i Tyskland har dom en befolkningstäthet på 230inv/km2 mot Sveriges 23. Det rullar ca. 4 miljoner bilar i Sverige mot 54 miljoner i Tyskland.

Tanken på att inte låta bilar med mycket utsläpp i storstads regioner är bra men det blir skevt när man ser det i svenskt perspektiv och det går inte att jämföra med t ex Tyskland. Lägg därtill att Sverige har en av Europas äldsta bilpark blir kalkylen ännu svårare.
Användarvisningsbild
av CabBO
llesrof skrev:
Dessa biffar äter vi "västerlänningar" gärna med stor aptit. Kineser och en del Indier tittar på och vill göra detsamma, så där ökar köttkonsumtionen med stormsteg. Och Indien och Kina är som bekant dom två folkrikaste länderna på jorden
Äter man verkligen biff/kossor i Indien?

Sedan är det en sak jag alltid funderat på... om nu koldioxidutsläppen är ett problem så att vi måste minska mängden utsläpp av koldioxid, varför betraktar man då etanolbilar som miljövänliga med tanke på vilka mängder koldioxid de släpper ut? Nu kommer någon att säga att det beror på att de körs på bioetanol som är ett förnyelsebart bränsle och därmed är ett slags eget kretslopp. Men hur vet atmosfären det? Atmosfären skiljer väl inte på koldioxid som kommer från fossilt eller förnyelsebart bränsle? Det är koldioxid som koldioxid och det är koldioxidutsläppen som måste minska. Detta har jag lite svårt att förstå men jag är säker på att någon kan förklara för mig.
DETTA ÄR OT. Var tvungen bara. :roll:
Vad händer om vi INTE äter korna. Det var inte längesedan det var en sådan debatt om att bl a korna släppte ifrån sig så mycket koldioxid när dom s..t så bara det förorenade mer än många andra vardagliga saker. Så att en och annan ko bli kött minskar ju koldioxiden.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]