Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Följer debatten intensivt och plankar in för några frågor, hoppas ok.
*pettson* skrev:Alla bilar vill vara tryckneutrala i kupen. Är inte bilen tryckneutral i kupen så är avluftningen till kupen igensatt.
Kanske korkad fråga, men kanske så på min bil. Är totalamatör på V70, meckade en hel del på en gammal 142 för länge sen, men inte riktigt samma bil :| . Förstod inte riktigt av dina skisser hur man kollar om det är igensatt, om du nu inte bara skämtade om det.
pettson, lägg av. Du har ju tidigare visat att du har tyckande men inte alltid kunskaper. Att klämma i med 200 rader som svar på len 1-radiga fråga tyder på osäkerhet. Svara på frågan, påverkas ac av tryckskillnaden eller fönstrets position ( dvs 4 fönster, lucka). Detta svar grejar du på 0,1 rad dvs antingen JA eller NEJ. Svårare är det inte..
av *pettson*
CalleV70 skrev:pettson, lägg av. Du har ju tidigare visat att du har tyckande men inte alltid kunskaper. Att klämma i med 200 rader som svar på len 1-radiga fråga tyder på osäkerhet. Svara på frågan, påverkas ac av tryckskillnaden eller fönstrets position ( dvs 4 fönster, lucka). Detta svar grejar du på 0,1 rad dvs antingen JA eller NEJ. Svårare är det inte..
Har provat den metoden.. men inte heller den faller folk på läppen. Då var det att alla inte hade samma kunskapsnivå och ville veta hur det hängde ihop istället för korta svar. :idea:
Men här är en förenkling.
Påverkas Ac av tryckskillnaden= NEJ
Påverkas den av cab och fönster= JA via styrsystemet för Cabben.
av *pettson*
2444ever skrev:Följer debatten intensivt och plankar in för några frågor, hoppas ok.
*pettson* skrev:Alla bilar vill vara tryckneutrala i kupen. Är inte bilen tryckneutral i kupen så är avluftningen till kupen igensatt.
Kanske korkad fråga, men kanske så på min bil. Är totalamatör på V70, meckade en hel del på en gammal 142 för länge sen, men inte riktigt samma bil :| . Förstod inte riktigt av dina skisser hur man kollar om det är igensatt, om du nu inte bara skämtade om det.
Nej det är inte nåt skämt. Längst bak i bilen ned i kofångarhöjd finns två luftutsläpp. Dom döljs utifrån med just kofångaren. Om du öppnar vänster och höger sidofack bak i kombin så ser du dom.
Kontrollera så spjällen kan röra sej, dom beckar ihop ibland på grund av smuts. Ännu vanligare är att läpparna släpper och lämnar ett hål in i bilen istället, då blir det tråkigt vägljud samt att det kan komma rejält med skit i bilen.
*pettson* skrev:
CalleV70 skrev:Svara på frågan, påverkas ac av tryckskillnaden eller fönstrets position ( dvs 4 fönster, lucka).....JA eller NEJ. Svårare är det inte..
Ok, du klarade halva frågan.. Tryckskillnad svarade du nej, men sedan svarade du cabben på frågan om det är fönstrets läge som styr AC.ns effekt. Cabben finns inte på V70 så svara på: det är alltså som du påstår fönstrets läge som påverkar ac:ns effekt? Ja eller nej, stryk det felaktiga.

ps, utgå inte ifrån att alla andra är okunniga. Tyvärr visar vissa sin okunskap, men brukar lära sig. (du kunde ju inte skilja på area och diameter på en kabel häromdagen....)
av *pettson*
len skrev:
*pettson* skrev:
CalleV70 skrev:Svara på frågan, påverkas ac av tryckskillnaden eller fönstrets position ( dvs 4 fönster, lucka).....JA eller NEJ. Svårare är det inte..
Ok, du klarade halva frågan.. Tryckskillnad svarade du nej, men sedan svarade du cabben på frågan om det är fönstrets läge som styr AC.ns effekt. Cabben finns inte på V70 så svara på: det är alltså som du påstår fönstrets läge som påverkar ac:ns effekt? Ja eller nej, stryk det felaktiga.

ps, utgå inte ifrån att alla andra är okunniga. Tyvärr visar vissa sin okunskap, men brukar lära sig. (du kunde ju inte skilja på area och diameter på en kabel häromdagen....)
Nu är det ju ingen ide att svara långt. Det har framgått.
kablar och areor= inga problem, däremot förstår jag inte vitsen med att orka räkna om när allt som var poängen var att det väldigt ofta inte är standardkablage. Vitsen var också att ocertifierat garanterat är vanligast. Tolka det som okunskap om du vill, ingen kan hindra dej.

* Svaren som ställdes förenklat på begäran var om C70 det enda jag diskuterat ventilation om, förutom var ventilationsutsläppen sitter på 70 serien.. Det var alltså inte ens halva svaret för din del.
* På frågan om V70 så vet jag inte mera än att systemet inte känner av kupetrycket, så svaret blir fortsatt nej på det. Men för att ta reda på andra halvan korrekt måste jag ha årsmodellen då cansystem eller inte avgör möjligheterna.
Nu tycker jag vi försöker hålla diskussionen saklig. Oavsett kunskapsnivå så ska man respektera alla medlemmar och inte kalla varandra dumma saker.
Jag tar inte parti för någon här utan tycker bara diskussionen har spårat ur lite.
Visst kan det vara okej att man kommer ifrån ursprungsfrågan lite men försök vara sakliga.

Åter till ämnet.
Naturligtvis så har det ju en enorm betydelse hur varmt det är ute för hur mycket förbrukningen ökar med ACn på men hur många procent rör det sig om om vi tex säger att det är 30 grader?
Eller om vi i stället säger 10 grader. ACn går ju även om det är kallare, och det är ju oftast då många stänger av ACn fastän det kanske är dumt. Är inte så insatt i detta själv men de som är lite kunnigare brukar ju säga att ACn går sönder lättare om den stängs av.
pettson, du svarade CallaV70 (som i sin sign har xc70-08) :
Du har inget övertryck i kupen. Däremot får klimatanläggningen veta när ruthissen aktiverats.
Det är ju det du ska svara på att det stämmer med ruthissarna, inte någon annan modell. Men då förstår jag att du vet att så är fallet?
Tomas88 skrev: Åter till ämnet.
Naturligtvis så har det ju en enorm betydelse hur varmt det är ute för hur mycket förbrukningen ökar med ACn på men hur många procent rör det sig om om vi tex säger att det är 30 grader?
Eller om vi i stället säger 10 grader. ACn går ju även om det är kallare, och det är ju oftast då många stänger av ACn fastän det kanske är dumt. Är inte så insatt i detta själv men de som är lite kunnigare brukar ju säga att ACn går sönder lättare om den stängs av.
Frågan är bra. Tänk att en AC har en maximal kyleffekt, dvs man räknar om "negativ" värme. Man kan producera värme, men ej kyla. Den maximala i en Volvo är ca 2,5 kW (vet inte exakt). Tidiga ac 10-15 år sedan, klarade att ge ca 13 grader luft i munstyckena, dagens bilar ner mot 7-8 grader. Ju större tempskillnad, ju mer effekt går det åt. Är det behov av värme, reduceras AC:n dvs den producerar ingen kyla. Dock avfuktar den luften utifrån (detta märks mest även när det är hett ute, att luftfuktigheten sjunker) även på vintern. Det kräver även effekt, men lite mindre. Det är ju avfuktaren som spiller ut kondensvattnet under bilen. På defrostern går ac/avfuktaren även på vintern. Min erfarenhet av AC (första var -88) dvs knappt 100 000 mil, är inga problem utom de tidiga modellerna som rostade i alu-rören till kondensatorn (dom hade ac, ej klimatanläggning). De sista 15 åren har jag aldrig stängt av klimatanläggningen.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]