Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

hup skrev:
Totte_T6 skrev:
hup skrev:I mitt fall där jag med "nya" biltemabackar får spänna handbromsen max och den tar ändå i högsta läget så bör det ju vara så att innerdiametern är för stor?

Någon som har Biltemas slitsade sportskivor bak?
Aj fan!
Jag var precis å köpte mig en uppsättning sport-skivor art: 64 638 (bak) och tänkte byta i helgen,
men när jag läser tidigare inlägg så tänker jag mäta upp innerdiameter med digitalt skjutmått, och om
Bilia är snälla och låter mig mäta upp en original skiva så har jag svart på vitt om det är betydande skillnader...
Det vore toppen om du kunde förmedla måtten till forumet.
Gjorde en mätning på mina skivor som jag köpte och...
Biltema Sport = 178,15
Volvo original = 178.05
Brembo = 178.1 (som mättes upp tidigare av Rick !)

så med andra ord inga stora skillnader som inte normal "inkörning" av beläggen tar hand om..

Jag måste tacka Bilia i södertälje för deras välvilja att släppa in mig på deras lager och låta mig mäta upp skivan,
alltid trevlig personal där! :D

nu kan jag sova lugnt och byta skivorna + belägg + bultarna för bromsoken utan obehagliga överaskningar, antar jag....
Användarvisningsbild
av sthlm
Monterade handbromsbackar från biltema på min 855a och hur jag än spände och justerade så fick jag ingen bromsverkan.
Tröttnade tillslut efter att ha haft nere hjulen och justerat så många gånger att det blev löjligt.
Köpte Volvos backar och drog i spaken...tvärnit!

Bild
av Fred
sthlm skrev:Köpte Volvos backar och drog i spaken...tvärnit!
Var det belaget som släppte och kilade fast mot klacken?! :shock:

Sorry...kunde inte låta bli... :twisted: :wink:
Användarvisningsbild
av sthlm
Fred skrev:
sthlm skrev:Köpte Volvos backar och drog i spaken...tvärnit!
Var det belaget som släppte och kilade fast mot klacken?! :shock:

Sorry...kunde inte låta bli... :twisted: :wink:
Tanken slog mig...

Anledningen till att jag monterade biltemabackarna var att *trumvirvel* ... volvos backar släppt!
Dock hände detta en tidigare ägare som löste problemet genom att ta av skivan och kasta bort beläggen.

Hur han löste problemet med ej fungerande handbroms samt lite andra problem vid besikning skrev jag här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 38#p413253
Blir lite trött på alla som skriver om lösa belägg o tror att biltema eller andra piratbelägg sitter bättre.
Hur långvariga testar har ni gjort som påstår detta.
Alla bromsbackar på alla bilar släpper om ytan rostar, vilket dom gör lätt på en konstruktion där backen endast andvänds vid stilla stående bil (blir ingen värme då som kan få bort fukten...)

Men det har gjors en förbättring på limningen o det var 4-5 år sedan.

Om eller när en back släpper, beror till stor del på hur bilan andvänds. jag är ganska säker på att ingen här har haft en bil tillräckligt länge för att göra ett korekt prov på flera sorters handbromsbacker.

sen kan jag ju tala om at jag sett flera pratbelägg som faktiskt funkar, men det verkar juvara lite loteri ! (har inte sett ett enda volvo belägg som inte funkar)
Jag tvingades byta belägg 2007 och 2009. Andra gången hade jag varit och tvättat bilen, kom hem drog åt handbromsen, tänkte just det det här är farligt , släppte den 2s senare och lämnade bilen utan att kolla att bilen rullade. Två dar senare kom jag ner till bilen och det satt fast.

Alla bilar jag har haft tidigare (4st sen -92, 2st med skivor bak) har det hänt att handbromsen fastnat då och då men när man har liksom juckat bilen fram och tillbaks har beläggen släppt från trumman inte från sig själva.

Limingsändringen kom säkert till när dom insåg att beläggen var kassa och satt någon att lösa det hela. För att spara tid och pengar valde dom en lösning som enligt leverantören skulle göra det hela bättre och stängde ärendet med detta. Nu var den inte i närheten av bra nog tyvärr. Vem som helst av kan inse problemen att validera en sån här sak, det krävs säkert både labb och fältprov och om jag har råkat ut för det vartannat år skulle dom behöva betala min bil och lön till mig under två år för att ha en chans att se att de funkar. Men ett prov är inget prov så det skulle kanske krävas 10 bilar i två år.... + förstås kanske en tre-fyra olika lösningar => 40 bilar under två år.

Kan tänka mig att leverantören har riggar för att mäta bromseffekt, slitage, värme och dylikt men att testa fastrostning är nog ganska svårt i ett laboratorie. Samma sak på Volvos fältprover där dom kör mycket typ taxibilar som rullar i princip dygnet runt (dvs liknande lastfall som i leverantörens riggar).

Man får mycket bil för pengarna när man köper en Volvo i Sverige och visst, det är en wannabepremiumbil men man får en stor bil med bra mycket mer motor än motsvarande t.ex. VW, Audi, Mercedes eller BMW för samma pengar.

Och jag är jättenöjd men att dom bara ger fan i att fixa det här det här med beläggen är en riktig nagel i ögat!
Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:Blir lite trött på alla som skriver om lösa belägg o tror att biltema eller andra piratbelägg sitter bättre.
Hur långvariga testar har ni gjort som påstår detta.
Alla bromsbackar på alla bilar släpper om ytan rostar, vilket dom gör lätt på en konstruktion där backen endast andvänds vid stilla stående bil (blir ingen värme då som kan få bort fukten...)

Men det har gjors en förbättring på limningen o det var 4-5 år sedan.

Om eller när en back släpper, beror till stor del på hur bilan andvänds. jag är ganska säker på att ingen här har haft en bil tillräckligt länge för att göra ett korekt prov på flera sorters handbromsbacker.

sen kan jag ju tala om at jag sett flera pratbelägg som faktiskt funkar, men det verkar juvara lite loteri ! (har inte sett ett enda volvo belägg som inte funkar)
Du kan tro vad du vill men jag har haft min egen bil som måttstock, den är snart 9 år gammal och jag har all service/garanti/kampanjdokumentation sedan bilen var ny, då menar jag all, även sådant som normalkunden inte ser...
Originalbelägget som höll sämst släppte på mindre än 2 år, längsta satt drygt 3 år... Biltemas har hittills suttit snart 3 år så dom är inte sämre i alla fall..

/Thomas
Fred skrev:Flera har ju vittnat om att Biltemas backar fungerar utmärkt så det gäller kanske att kolla i kartongerna för att se om det kanske skiljer i tjocklek.
Det går inte att se med blotta ögat på backarna, men de brukar slita mitt uppe på backen ungeför som att diametern på själva handbromsbacken är för liten. Kan hända att de fungerar tillsammans med biltemas skivor.

Jag jobbar själv som mekaniker och har fått bytt ett fleratal gånger - och lite olika saker av biltemas utbud.
Att beläggytan släpper har mer hur länge de har suttit där och jag tvivlar på att biltemas limningar sitter ett dugg bättre som vissa påstår - de har bara inte suttit lika länge skulle jag tro..
Sen kan det finnas kanske vissa saker som kan påverka handbromsbackarnas livslängd som varmgång t.e.x.
Det är inte bara Volvo som använder limmade backar - och det är inte bara dom som har "problem" med dom.
Vid byte av skivor brukar handbromsbackarnas kvalite kontrolleras - sitter lite av beläggytan lite lös brukar de bytas.

Jag skulle nog inte själv montera Biltemas utbud när det gäller bromsar - möjligtvis de hålborrade sportskivorna.
Mekonomens prylar fungerar kanske - men brukar inte vara speciellt billigare än orginal, ibland dyrare hävdar en del och det är inte "orginaldelar i en annan kartong" som en del kan tro.
CarMan skrev:Blir lite trött på alla som skriver om lösa belägg o tror att biltema eller andra piratbelägg sitter bättre.
Själv blir jag lite trött på dina inlägg att Volvo original och Volvos verkstäder ALLTID är bäst, att det ALDRIG är något fel på produkterna, konstruktionen, servicen, verkstaden mm.

Hade ägt min V70 några veckor när jag fick lämna in den för att byta handbromsbackar, då var bilen 4 år gammal (strax under 6000 mil). Har ingen aning om tidigare ägare behövt byta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering