Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:
CarMan skrev:
*pettson* skrev: Tycker det är en intressant tes du har om att ford inte utvecklat eller byggt volvon..?.. Nej så är det ju självfallet inte..? Volvo bygger sina egna bilar.. Absolut att det är en slump att ford detaljer som aldrig fungerade bra i gamla fordar återfinns i en ny volvo?.
En av detaljerna som strulade jämt i gamla fordar runt 90 talet var den nya relästandarden som ford skapade. Reläer som var mindre, blev hetare och fungerade sämre.. Några av dom modellerna som fungerade sämst med den generationens reläer var scorpio...
Nu går du ut i mekhallen.. sliter ut valfritt minirelä ur en volvo.. går runt hörnet till ford verkstan.. och ber att få se på ett ford original relä...
Ser du inga likheter så vete sjutton..
Idag är man bättre på att beräkna men reläerna går lika varma och har nu vuxit till att bli 5 ggr flera..dock har inte reläproblemen kommit riktigt ännu men vänta.. vi bor i norden..
Ford har en bifuel.. volvo med... ford har nu en turbo.. som volvo hade och har i andra modeller..
Volvo har absolut gjort som andra det förstår jag.. men säg ALDRIG att volvo konstruerar allt..
I min gamla 855 finns det 144 boschdelar som står som standard (källa: Bosch)
I den nya volvon är där 255 standard detaljer.. saker som jag kan köpa under bosch nr istället eller för den delen så kan jag använda dessa saker från andra bilmodeller.. du vet precis så som du sa att det ALDRIG går?.
Det gör att jag VET att volvo inte konstruerar allt själva utan ärver...köper in... osv precis som alla andra..
Tesen om att delarna håller bättre idag är helt tagen ur luften.. det är inte ens ett uns av sanning.. så det är ingen ide att ens bemöta det påståendet..
Jag har jobbar som mekaniker på både Ford & Vilvo så jag vet vad jag pratar om.

Volvo utvecklade V70N innan Ford köpte aktsier i Volvo.
Nu äger Ford Volvo & dom har stort samarbete när det gäller P1 bilarna.
Man volvo utveklar fortfarande sina bilar, bara det att Pappa ford håller i plånboken.

dom där minireläerna du prata om fans inte i Scorpion & felet på dom var att vatten ran ner från vindrutan & in i säkringsdosorna + att kabelmattan i motorrumet hade en dålig kvalite på skydslasten så den sprack & vatten kunde tränga in så att kablarna erjage & efter några år vart det avbrott.

minireläerna Volvo har funkar bra, dom byts itnnte så ofta, därimot har Renault problem med deras minireläer, eller rättare sagt så är det för fuktig miljö dom sitter i.

Volvos Bifule är en egen produkt, men deras Flexifule är en ren Ford produkt..

men vist kan det hela känas snurrigt för dig som inte har koll.
Blev lite nyfiken - vilka Renault modeller har strul med dessa reläer? Suttit lite på Renault forumet och hittills inte sett någon som haft strul med några reläer, men det kanske kommer då? Är det alla modeller eller vissa?
Det visar bara på hur "vanligt" detta fel är !
det byttes många sån reläer på clio bland annat.
Användarvisningsbild
av vetten
Hej, snacka om att sitta och tjafsa om skitsaker i en sandlåda :evil: väx upp och försök att komma med lite kreativt eller är ni fortfarande kvar i sandlådan era stackare :oops: om era bilar är så dåliga så sluta att ha bil då och åk taxi. Mycket låg nivå på denna disskusion. BUUU!!! :roll:

Vetten
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har både ford & volvo på det jobb jag jobbar på idag.

jag kan säga att tillomed på P1 platformen som Ford & volvo delar med små bilarna så skiljer elsystemen kraftigt åt.

Scorpion fick et huva på den ena säkringsboxen & ett stort batteri lock som täckte den andra, allt för att inte Vatten skulle tränga in.

sist så vill jag bara säga att jag kanske bytt 5 reläer på P2 bilar dom 5 siste årena & då har jag nästan 2000 bilar/ år jag skrivar med, desutom tar jag dom flästa el felen på mitt företag.

så ett relä på 2000 bilar pajer & då har bilen ca 20 sånna reläer. det blir 1 av 40 000 reläer pajar inom 5 år.
så passa er, ni komer bli ruenerade på dessa reläer som går sönder!

hur många här har behövt byta ett relä?
av *pettson*
CarMan skrev:Jag har både ford & volvo på det jobb jag jobbar på idag.

jag kan säga att tillomed på P1 platformen som Ford & volvo delar med små bilarna så skiljer elsystemen kraftigt åt.

Scorpion fick et huva på den ena säkringsboxen & ett stort batteri lock som täckte den andra, allt för att inte Vatten skulle tränga in.

sist så vill jag bara säga att jag kanske bytt 5 reläer på P2 bilar dom 5 siste årena & då har jag nästan 2000 bilar/ år jag skrivar med, desutom tar jag dom flästa el felen på mitt företag.

så ett relä på 2000 bilar pajer & då har bilen ca 20 sånna reläer. det blir 1 av 40 000 reläer pajar inom 5 år.
så passa er, ni komer bli ruenerade på dessa reläer som går sönder!

hur många här har behövt byta ett relä?
Du förstod nog inte mycket va?..
Om det inte är vanligt idag.. tror du det blir vanligare med såna fel ju äldre bilen blir?..Fundera lite.. Kanske har du inte hunnit med tillräckligt många år på elsidan på både kretskorts och vanlig fordons els nivå för att dra en slutsats på detta.? några tusen kort har jag jobbat med och analyserat under olika förhållanden.. några bilar tusen bilar har passerat med.. och jag håller fast vid mitt påstående om reläer= problem.. kanske inte idag.. men det kommer var så säker..

Och du VETTEN....
vad är det som är så låg nivå?..
att slå fram fakta om konstruktioner och teorier om dess framtida öden?
Jag för min del äger varken en N serie eller en scorpio?.. men jag jobbar med lite skilda saker..
när jag inte jobbar i allbilverkstad så utbildar jag.. ibland åt VAG.. ibland åt dom franska.. ibland åt volvo.. så jag ser en helt annan information som jag tyvärr inte kan slänga ut rakt av. Men visst jag erkänner att kunde jag det så vore många diskussioner slut rakt av..
sandlådenivå eller inte? Tja det sitter i betraktarens öga? Gillar du inte det jag personligen skriver så får du väl hålla ett öga på vart jag varit och helt enkelt inte gå dit?
Enklast så?
Om det nu var till mej det var riktat?
Användarvisningsbild
av vetten
Hej, jo du det låga i disskusionen är just som jag skrev nämligen att när jag var barn så satt vi också i sandlådan och käftade om vilken bil som var bäst, trodde att man växte ifrån det när man blev vuxen men tydligen inte alla, trampade tydligen på en öm tå där!!! jag vet inte om den här disskusionen är specielt informativ om vad som är bra eller dåligt utan som jag skrev, en sandlådsdisskusion!!!!!!!!!!!

Vetten
av NCR
*pettson* skrev:
Nu orkar jag inte argumentera detta...
:lol: Och sen kommer det en 34 raders utläggning där idiotförklarande av andra medlemmar kommer i rask takt.
Användarvisningsbild
av Ramon
Okej, nu är det dags att sansa er grabbar! Tråden börjar spåra ur lite nu. Jag riktar mig inte mot en specifik person nu. Ni får gärna diskutera men ni kan väl skippa den dåliga tonen på inläggen tycker jag? Skulle vara lite roligare att läsa denna tråd då. Dessutom hör personliga påhopp inte heller hemma på detta forum.

Over and burnout.
av jbl
Jag kan hålla med om att kvaliten är sämre på dessa nya bilar om jag jämför mot mina äldre Volvo upp till -95 som jag har ägt.
Användarvisningsbild
av CarMan
jbl skrev:Jag kan hålla med om att kvaliten är sämre på dessa nya bilar om jag jämför mot mina äldre Volvo upp till -95 som jag har ägt.

ett järnspett går sällan sönder. Detta på grund utav få rörliga deler & inget elsystem.
Det gäller bara att ha rätt matrial val & rätt utformning = bara 2 parametrar som måste vara rätt.
av matzen10
CarMan skrev:
jbl skrev:Jag kan hålla med om att kvaliten är sämre på dessa nya bilar om jag jämför mot mina äldre Volvo upp till -95 som jag har ägt.

ett järnspett går sällan sönder. Detta på grund utav få rörliga deler & inget elsystem.
Det gäller bara att ha rätt matrial val & rätt utformning = bara 2 parametrar som måste vara rätt.
Hehe, bra liknelse!

---< Matz

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]

Färg på krom

Förtunning.

Kopplingspedal knarrar

Det är urtrampningslagret som är slut. K[…]

OBS Laddningsförfarandet kan upplevas olika b[…]