- ons 01 mar 2006, 19:07
det byttes många sån reläer på clio bland annat.
Teemu skrev:Det visar bara på hur "vanligt" detta fel är !CarMan skrev:Blev lite nyfiken - vilka Renault modeller har strul med dessa reläer? Suttit lite på Renault forumet och hittills inte sett någon som haft strul med några reläer, men det kanske kommer då? Är det alla modeller eller vissa?*pettson* skrev: Tycker det är en intressant tes du har om att ford inte utvecklat eller byggt volvon..?.. Nej så är det ju självfallet inte..? Volvo bygger sina egna bilar.. Absolut att det är en slump att ford detaljer som aldrig fungerade bra i gamla fordar återfinns i en ny volvo?.Jag har jobbar som mekaniker på både Ford & Vilvo så jag vet vad jag pratar om.
En av detaljerna som strulade jämt i gamla fordar runt 90 talet var den nya relästandarden som ford skapade. Reläer som var mindre, blev hetare och fungerade sämre.. Några av dom modellerna som fungerade sämst med den generationens reläer var scorpio...
Nu går du ut i mekhallen.. sliter ut valfritt minirelä ur en volvo.. går runt hörnet till ford verkstan.. och ber att få se på ett ford original relä...
Ser du inga likheter så vete sjutton..
Idag är man bättre på att beräkna men reläerna går lika varma och har nu vuxit till att bli 5 ggr flera..dock har inte reläproblemen kommit riktigt ännu men vänta.. vi bor i norden..
Ford har en bifuel.. volvo med... ford har nu en turbo.. som volvo hade och har i andra modeller..
Volvo har absolut gjort som andra det förstår jag.. men säg ALDRIG att volvo konstruerar allt..
I min gamla 855 finns det 144 boschdelar som står som standard (källa: Bosch)
I den nya volvon är där 255 standard detaljer.. saker som jag kan köpa under bosch nr istället eller för den delen så kan jag använda dessa saker från andra bilmodeller.. du vet precis så som du sa att det ALDRIG går?.
Det gör att jag VET att volvo inte konstruerar allt själva utan ärver...köper in... osv precis som alla andra..
Tesen om att delarna håller bättre idag är helt tagen ur luften.. det är inte ens ett uns av sanning.. så det är ingen ide att ens bemöta det påståendet..
Volvo utvecklade V70N innan Ford köpte aktsier i Volvo.
Nu äger Ford Volvo & dom har stort samarbete när det gäller P1 bilarna.
Man volvo utveklar fortfarande sina bilar, bara det att Pappa ford håller i plånboken.
dom där minireläerna du prata om fans inte i Scorpion & felet på dom var att vatten ran ner från vindrutan & in i säkringsdosorna + att kabelmattan i motorrumet hade en dålig kvalite på skydslasten så den sprack & vatten kunde tränga in så att kablarna erjage & efter några år vart det avbrott.
minireläerna Volvo har funkar bra, dom byts itnnte så ofta, därimot har Renault problem med deras minireläer, eller rättare sagt så är det för fuktig miljö dom sitter i.
Volvos Bifule är en egen produkt, men deras Flexifule är en ren Ford produkt..
men vist kan det hela känas snurrigt för dig som inte har koll.
det byttes många sån reläer på clio bland annat.