Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Bromskiva fram 495 kr/st och en sats bromsbelägg fram 360 kr hos Motor Nord. Inte så fasligt dyrt tycker jag.
Är ju snudd på samma pris på skivan som en Volvo skiva kostar på Biltema.
av Mackansglt
Har inga bilder än och det är inte mycket att visa. Bilen är ju köpt som ett renoverings objekt så det behövs ett anral timmar i garaget innan den kan bli presentabel. Helt oxiderade alu fälgar med risiga däck, lite små rost här och där, dock inte hål någonstans. Helt rost fri under. Lite småsliten och skitig inredning med mera.

Har beställt framskivor och belägg från Motor Nord.
Måste också fixa avgasläckaget. Har köpt en delbar klammer från Biltema som skall sitta på en Volvo 240 turbo egentligen. Den passar nästan, måste fila till den lite bara, ca. 1 mm. saknas.
Måste också fixa ett annat vf. dörrhandtag så man kan öppna dörren utifrån också, kan ju vara en fördel ibland.
av Mackansglt
Liten update på bromsfronten.

Iom. att skivorna såg ganska fräscha ut så tänkte jag att det ev. skulle gå att svarva dom. Visste att min.
tjocklecken inte fick understiga 26.4 mm. Mätte mina och hamnade på drygt 26 mm. i tjockleck.
Beställde då nya skivor och belägg från Motor Nord. Så fort jag hade fått dom så började jag riva bromsarna.
Så fort jag hade plockat bort dom gamla beläggen konstaterade jag att jag har beställt fel delar :cry: :cry: :cry: .
Denna bil är utrustad med dom stora bromsarna med fyrkolvs ok och 324 mm. skivor. Min. tjocklecken på dessa skivor får vara 28.4 mm. Mina gamla skivor var alltså ca. 2.4 mm under min.tolernsen.
Kanske inte så konstigt att det vibrerade ganska häftigt.

Har nu beställt nya skivor från tyskland. Två skivor med frakt kostar lika mycket som den billigaste här.
Vi får väl se när man får dom och om dom går att använda.

Har väl bara bromsarna och rutan kvar att fixa av "besiktningstvåorna".
av Mackansglt
Har nu varit ute på jakt efter vem/vad stjäl ström av mig. Den drar nämligen tjuvström och inte lite heller,
ca 4.3A.
Har hittat en liten härdsmällta i en säkringshållare. Säkringen som skall sitta där går till bakrutedefrostern.
Gjorde en liten fuling och klippte kablarna till härdsmälltan och satte dit en ny säkringshållare. I med en säkring i nya hållaren och prova och vips så small en annan säkring i huvudcentralen. Är en rejäl kortis eller något liknande. Får jaga ifatt ett elschema och börja felsöka.

Har fortfarande inte fått mina skivor från tyskland. Har fått fram att de har kommit till sverige den 27 aug.
och nu är det svenska posten som ligger på dem.
Har även skaffat ett begagnat vf handtag. Har skruvat dit det men det vill inte riktigt fungera som jag hade tänkt. Får ta och kolla på detta igen.
Vill få på bromsarna snabbt som attan så man kan gasa lite innan det blir köris den 12 september.
av Mackansglt
Fick skivorna igår från tyskland. 730 kr totalt, 2 skivor och frakt, inte så dåligt pris. Har skruvat dit dom nu. Det blev som en helt ny bil. Upptäckte också när jag skruvade dit vf dörrhandtag att två sladdar var klippta till centrallåset. Kopplade ihop sladdarna och så fort man satte på batteripolen så small samma säkring som förut i motorrummet. Tvärkortis någonstans. Det får bli ett av vinterprojekten att jaga strömmtjuvar, nu är det bara så himla roligt att gasa :D :D :D . Får rycka batteripolen över natten så att batteriet inte drat ut sig. :( :( :( Märkte också nu i kväll när det var mörkt att lampan för växellägena inte fungerar. Det var första gången jag körde den när det var mörkt.
av Mackansglt
Tog en rövare idag och åkte till bilprovningen för en efterkontroll. Den enda tvåan som inte var fixad är vindrutan.
Vid förra besiktningen så läckte ju avgasystemet pga. att en klammer saknades, läckte mellan den ena katten och främre ljuddämparen. Pga. detta mättes inga avgasvärden då.

Detta med avgasvärden är alltid ett orosmoment och jag fick mina värsta farhågor besannade idag.
Den sprack på HC värdet och vindrutan förstås, allt annat är ok.
Detta blev värdena idag:
CO 0.0 (0.0)
CO2500 0.3 (0.3)
HC 221 (100)
LAMBDA 1.02 (0.97-1.03)
(värden inom parantes är max tillåtet)

CO2500 och Lambda värdet är ju lite gränsfall men godkända. Lambda värdet tyder väl till att den går lite magert. Besiktningskillen tyckte att den misstände lite på tomgång men jag vet inte. Är inte helt lätt att avgöra med en tolva.
Han körde även några rundor runt stationen på ettans växel för att värma upp den ordentligt men nada. När han varvade upp till ca 2500 rpm så sjönk dock HC värdet neremot 60 men när han släppte ner den på tomgång så ökade HC värdet igen.

Får ge den samma huskur som jag gav till Opeln i somras. Dvs. byta olja, oljefilter, luftfilter 2st, Kolla tändstifft, tändkablar, kolla vevhusventilationen mha. oljestickan, leta vacuumläckage mha. startgas.
Har sedan tidigare putsat bägge fördelarlocken och rotorerna( heter det så i pluralis). Har även ohmmät 6 st tändkablar på den "lätta" sidan och dom var ok.
Opeln hade dock mycket sämre värden, där var alla fyra värdena helt åt fanders.

Har bilprovningen ändrat sina regler. Bilen besiktigades första gången 11/8 med 7 st tvåor och jag var helt hundra att på att den får körförbud från 11/9 om den inte har blivit godkänd. Sedan har man ytterliggare en månad på sig att göra efterkontroll till reducerat pris dock får inte bilen brukas mer än till verkstad eller bilprovning.
Nu visar det sig att jag får köra en månad till dvs. till den 7/10 innan det blir körförbud. Någonting positivt i alla fall.
Tips någon
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]