- sön 07 jun 2009, 18:35
#294840
Nu saltas det inte där jag bor, mer än den lilla mängd salt som finns i gruset, så det kanske spelar in men har man en bil som rostar så pass lätt så ska man nog inte ge sig ut på saltade vägar heller. :)
leiwi skrev:Fantastisk bra för Bosa att han inte får kondens i sitt garage. Men fysikens lagar gäller och kondens blir det om man utsätter något materiel för temperatyurskillnader, det som man kan påverka kondenseringen med är den relativa fuktigheten i luften , ju högre temeraturen på luften är ju mera vatten kan luften bära , detta kan studeras i ett mollierdiagram där man också kan se daggpunkten .Nu skrev jag iofs inte att jag aldrig får kondens i garaget utan det var en slutsats som du drog. Visst blir det kondens, men jag har då inte haft några problem med rost bara för att jag nyttjar mitt varmgarage.
Jag hävdar ( och många med mig ) att utsätta en bil för många stora temperaturskillnader är en kraftigt ökad risk för korrision (rost)
En sk Carport är den optimala förvaringsplatsen för en bil som används dagligen.
En mekanisk avfuktare är ju en lösning men inte för daglig in och utag av bilen , detta på grund av att om avfuktaren skall kunna fungera optimalt så måste lokalen vara tillsluten och utan ventilation , detta för att inte tillföra ny fuktigluft via ventilation eller ventiler.
Nu saltas det inte där jag bor, mer än den lilla mängd salt som finns i gruset, så det kanske spelar in men har man en bil som rostar så pass lätt så ska man nog inte ge sig ut på saltade vägar heller. :)