Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Använder ni garaget för att ställa bilen där?

Ja, ställer bilen där oftast.
25
69%
Nej, bilen står utanför garaget.
11
31%
Användarvisningsbild
av Bosa
leiwi skrev:Fantastisk bra för Bosa att han inte får kondens i sitt garage. Men fysikens lagar gäller och kondens blir det om man utsätter något materiel för temperatyurskillnader, det som man kan påverka kondenseringen med är den relativa fuktigheten i luften , ju högre temeraturen på luften är ju mera vatten kan luften bära , detta kan studeras i ett mollierdiagram där man också kan se daggpunkten .
Jag hävdar ( och många med mig ) att utsätta en bil för många stora temperaturskillnader är en kraftigt ökad risk för korrision (rost)
En sk Carport är den optimala förvaringsplatsen för en bil som används dagligen.
En mekanisk avfuktare är ju en lösning men inte för daglig in och utag av bilen , detta på grund av att om avfuktaren skall kunna fungera optimalt så måste lokalen vara tillsluten och utan ventilation , detta för att inte tillföra ny fuktigluft via ventilation eller ventiler.
Nu skrev jag iofs inte att jag aldrig får kondens i garaget utan det var en slutsats som du drog. Visst blir det kondens, men jag har då inte haft några problem med rost bara för att jag nyttjar mitt varmgarage.

Nu saltas det inte där jag bor, mer än den lilla mängd salt som finns i gruset, så det kanske spelar in men har man en bil som rostar så pass lätt så ska man nog inte ge sig ut på saltade vägar heller. :)
Jag "bjuder" på det eventuella kondensproblemet. Det primära är att min kropp mår bra av att komma till en varm och ombonad bil på vintern.

Lika skönt är att slippa sätta sig i en solvarm bil en stekhet sommardag.
Ute, med motorvärmare på vintern. Garaget (som jag bygger ut i en annan tråd) kallar jag hellre verkstad. Skulle kunna tänka mig en carport, men det finns inte riktigt plats för att bygga en sån nu...
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]