Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
håler inte med för 5 öre ...
varför ska vi helt plötsligt anta att märkesverkstan börjar att luras & ljuga ??

du är på genomresa & motorlampan börjar lysa, du blir orolig. märkesverkstan läser felkoder & ser att bilen satt BCM 0103 intermitent, killen är erfaren & känerigen koden. du kan köra vidare.

detta fel kan inte billiga killen hita hur mycke han än vill Tro mig.
detta är ej skadligt att åka med Tro mig.

detta var ett relevant exempel, är inte verkstads killens erfarenhet av vad BCM 0103 kan orsaka & göra värt en del? även om han kan svara snabt?

skulle du heldra betala samma summa för att kille läser i verkstadshanböcker & söker i TIE i yttligare 30 min & sen ger samma svar? samt mäter en enhet, trots att felet är intermitent?
av Parvel
billiga killen har då kollat HELA min bil i jakten på felet och kan samtidigt informera mej om saker som kan vara tänkvärt att åtgärda inför framtiden..

Ja den killen skulle jag då ej lita på om han måste gå igenom hela bilen för att hitta felet, när bilen redan satt en kod för vad som är fel.
Vet han då vad han gör eller famlar han i mörkret och hoppas att ramla över felet.
Och sen 300:-/timmen är det hans timlön eller vad han debiterar?
Om det är hans timlön vad debiterar han dig/timmen ?
av *pettson*
Parvel skrev:billiga killen har då kollat HELA min bil i jakten på felet och kan samtidigt informera mej om saker som kan vara tänkvärt att åtgärda inför framtiden..

Ja den killen skulle jag då ej lita på om han måste gå igenom hela bilen för att hitta felet, när bilen redan satt en kod för vad som är fel.
Vet han då vad han gör eller famlar han i mörkret och hoppas att ramla över felet.
Och sen 300:-/timmen är det hans timlön eller vad han debiterar?
Om det är hans timlön vad debiterar han dig/timmen ?
vill man missförstå nånting eller hacka på nånting i en konversation så kan man göra detta i det oändliga..ett ganska intressant fenomen..
Jodå möjligen kan man klandra killen för att han faktiskt inte tar felkoden direkt.. absolut..
Men ska vi nacka volvo mekanikern för att han skiter i din bil fullständigt men står med ett papper med en kod på?.. han tar nämligen BARA fram din kod..oavsett om du är behäftad med 29 andra fel..
Då är ju .... okunniga killen en guldgruva för dej.. för vi får anta att alla inte ljuger.. för då faller en vettig konversation direkt...
Vi glömmer denna killen nu då... vi gör ett relevant exempel till?.. hur det kan se ut mellan två märkesverkstäder?.. så kanske man kan förstå min ståndpunkt?..
Är vi överens om att oavsett märke.. ska märkesverkstan vara proffsen?..
Vi lämnar en volvo 70 serie till volvo.. med skabbiga blinkerslampor i... (färgen börjar flagna på orangea lampor)
samtidigt lämnar vi en opel vectra till opel med skabbiga blinkerslampor i.(samma fel).
Bägge bilarna ska vi strax efter verkstadsbesöket åka in med i bilprovningen..
EN av dessa bilar kommer att åka vidare....utan anmärkningar..
den andra kommer att ha anmärkningar...
Ni satsar på opeln...som ska ha anmärkningar..
och jag på volvon....
Hur.. vet jag det?..

Enkelt...
På volvo byter man inte en blinkerslampa som fungerar.. även om den blinkar mera vitt.. än orange...för den fungerar ju..Eller är detta ett fenomen som endast finns i motala linköping?...
Opel byter ALLA lampor som inte blinkar orange..
Bilprovningen slår ned på alla som inte blinkar i rätt färg.. :wink:
Men varför ska alla har med kontroll av belysning som ordinarie och volvo ska ha extra betalt för detta?..
Nåt att fundera på?..
av *pettson*
CarMan skrev:håler inte med för 5 öre ...
varför ska vi helt plötsligt anta att märkesverkstan börjar att luras & ljuga ??

du är på genomresa & motorlampan börjar lysa, du blir orolig. märkesverkstan läser felkoder & ser att bilen satt BCM 0103 intermitent, killen är erfaren & känerigen koden. du kan köra vidare.

detta var ett relevant exempel, är inte verkstads killens erfarenhet av vad BCM 0103 kan orsaka & göra värt en del? även om han kan svara snabt?

skulle du heldra betala samma summa för att kille läser i verkstadshanböcker & söker i TIE i yttligare 30 min & sen ger samma svar? samt mäter en enhet, trots att felet är intermitent?
vi antar inte...det tycker jag inte..det talas nog oftast sanning.. men i vissa ögonblick verkar det otroligt lägligt att inte minnas då?..
Dom flesta är nog raka i ryggen o står för sina jobb.. men men men...
lyssnar någon som är över mekanikern.. nånsin på mekanikern?..
Om mekanikern säger.. det där var mitt fel... är det då självklart att basen säger detsamma ?.. att det var firmans fel?..
Så har det ALDRIG varit på dom firmor jag jobbat på eller besökt..eller ens hört talas om.. Det brukar mest finnas två typer av verkstadschefer i mängd..
han som... aldrig haft nån kille som ens tänkt fel...
han som... inte vet ett skit vad som hänt men knivhugger sin egen mek i ryggen och ger kunden rätt direkt..utan att ens diskutera vad ochvarför nåt hänt..
Den tredje och mycket.......sällsynta varianten är den som faktiskt är utbildad steget högre än du.. han frågar DEJ vad du gjort.. och pratar med kunden om vad han gjort.. så löser han problemet utifrån detta..

och yes du må tycka jag är dum i huvudet.. men.. jag håller på billiga killen ändå.. Han är väl ändå den av dom två som gjort sitt jobb helt o fast? trots att det ledde till samma döda ände?..
Så fort volvo meken såg koden..så sket han garanterat.. i att ens fundera på om där kan finnas nån relevant anledning han är ju van vid koden...o vet att dom andra gångerna så var där inget viktigt.. såå därför så behövs ju inte nån ordentligt felsökning denna gången heller..
MEN OM nu han har fel... Ett OM finns alltid...
utförde han sitt jobb korrekt då?..
Eller... billiga killen.. var han bättre då som ändå felsökte hela vägen ut..
fundera lite på vem av dina exempel som utfört sitt jobb... KORREKT.. och vem av dom som bör belönas?..
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:

vi antar inte...det tycker jag inte..det talas nog oftast sanning.. men i vissa ögonblick verkar det otroligt lägligt att inte minnas då?..
Om mekanikern säger.. det där var mitt fel... är det då självklart att basen säger detsamma ?.. att det var firmans fel?..
Så har det ALDRIG varit på dom firmor jag jobbat på eller besökt..eller ens hört talas om.. Det brukar mest finnas två typer av verkstadschefer i mängd..
han som... inte vet ett skit vad som hänt men knivhugger sin egen mek i ryggen och ger kunden rätt direkt..utan att ens diskutera vad ochvarför nåt hänt..
Den tredje och mycket.......sällsynta varianten är den som faktiskt är utbildad steget högre än du.. han frågar DEJ vad du gjort.. och pratar med kunden om vad han gjort.. så löser han problemet utifrån detta..

och yes du må tycka jag är dum i huvudet.. men.. jag håller på billiga killen ändå.. Han är väl ändå den av dom två som gjort sitt jobb helt o fast? trots att det ledde till samma döda ände?..
Så fort volvo meken såg koden..så sket han garanterat.. i att ens fundera på om där kan finnas nån relevant anledning han är ju van vid koden...o vet att dom andra gångerna så var där inget viktigt.. såå därför så behövs ju inte nån ordentligt felsökning denna gången heller..
fundera lite på vem av dina exempel som utfört sitt jobb... KORREKT.. och vem av dom som bör belönas?..
Du har fel. Jag tog upp ett verkligt exempel, så jag kan svara.
Billiga killen kan inte mätasig fram till felet, han har inte ens an aning om var han sak mäta...
Vilvo meken vet att koden säts av pedallägesgiveren som siter på bromsservon & att silikonet i denna får givaren att visa fel värde, då det är ett fabrikations fel i den.
felet är intermitent & man kan inte mäta sig fram till det då, men erfarenhetsmässigt så vet meken att det bara fins en sak att göra & det är att byta delen, har man inte delen hemma så kan man lugnt be killeåka vidare då det inte är på något sätt farligt eller skadligt att pka med en felaktig pedallägesgivare.
all informetion & kunskap som mekanikern sitter på är "värd pengar" han kan koma fram till samma sak utan att sittapå kunskapen, men genom att ta reda på den genom dom olika system som finns, men det tar ju givet vis en stund. Jag anser att jobbet är värt lika mycke oavsett om mekanikern satt på kunskapen eller togreda på den = fast pris BRA, vem vill betala mer (timpenging) för att meken inte är erfaren?

det finns inte en sportmössa för billiga killen utan felsökningsutrustning att hita felet......
det funs inte en sportmössa för kuniga verkstan som har felsökningsutrustning men ej är aktoriserad volvoverksta att få reda på bakrunden till problemet & på det viset veta om den intermitenta felkoden alstras av givaren, styrenheten eller kablaget. ett försök att ta reda på dett kal leda till åtskildiga tusen i felsökning !!! & om felet hittas så får kunden betala, då man inte kan göra garantijobb samt att man inte kan veta vilka grejor som har förlängd garanti.

är du övertygad ?
av *pettson*
CarMan skrev:
*pettson* skrev:

Du har fel. Jag tog upp ett verkligt exempel, så jag kan svara.
Billiga killen kan inte mätasig fram till felet, han har inte ens an aning om var han sak mäta...
Vilvo meken vet att koden säts av pedallägesgiveren som siter på bromsservon & att silikonet i denna får givaren att visa fel värde, då det är ett fabrikations fel i den.
felet är intermitent & man kan inte mäta sig fram till det då, men erfarenhetsmässigt så vet meken att det bara fins en sak att göra & det är att byta delen, har man inte delen hemma så kan man lugnt be killeåka vidare då det inte är på något sätt farligt eller skadligt att pka med en felaktig pedallägesgivare.
all informetion & kunskap som mekanikern sitter på är "värd pengar" han kan koma fram till samma sak utan att sittapå kunskapen, men genom att ta reda på den genom dom olika system som finns, men det tar ju givet vis en stund. Jag anser att jobbet är värt lika mycke oavsett om mekanikern satt på kunskapen eller togreda på den = fast pris BRA, vem vill betala mer (timpenging) för att meken inte är erfaren?

det finns inte en sportmössa för billiga killen utan felsökningsutrustning att hita felet......
det funs inte en sportmössa för kuniga verkstan som har felsökningsutrustning men ej är aktoriserad volvoverksta att få reda på bakrunden till problemet & på det viset veta om den intermitenta felkoden alstras av givaren, styrenheten eller kablaget. ett försök att ta reda på dett kal leda till åtskildiga tusen i felsökning !!! & om felet hittas så får kunden betala, då man inte kan göra garantijobb samt att man inte kan veta vilka grejor som har förlängd garanti.

är du övertygad ?
*skratt* nej nu är jag verkligen oroad möjligen.. av märkesverkstans inställning till sina kunders välbefinnande..

Berätta för mej varför JAG HAR FEL..?..
Kanske är det din inskolade inställning som är fel?..
Jag förstår ditt försök att upprätta nån form av tillit men jag delar inte denna en enda sekund med dej...
jag har min åsikt klar.. jag har jobbat lite för länge som mekaniker för att liksom se så naivt på saker och ting...
Det som jag haft chansen att se bakom kulisserna på så skilda företag är jag helt säker på att billiga killen kan få veta det mesta om på grund av sitt genuina intresse..det han inte vet eller är skolad för.. det tar han reda på för att han är intresserad av detta..
Men att du som märkes mekaniker ALDRIG kommer att få veta detta då det inte ligger i företagets intresse (volvos) att du nånsin ska få veta detta..du måste inte veta detta för att göra ditt jobb..för du är ju fullutbildad du är ju en volvo mekaniker..dock verkar det reella fallet vara att den mekanikern som jobbar med alla märken.. är den som är den utbildade... av dom jämförda..så ser inte märkesverkstaden på den saken är jag införstådd med..

Men på nåt sätt lever du i en konstig instängd värld där du tror att inte märkesverkstan och övriga kommunicerar med varandra?..
jag är HELT säker på att jag får veta i princip vad jag vill om vilken bil jag önskar..genom att bara fråga vilket märke vi än nämner...ju jävligare fel jag frågar om.. ju gladare verkar dom vara över att inte just DOM måste ta det felet.. :wink:

Men vi gör en frågeställning till...
Det du ska avgöra är..
är det en duktig mekaniker eller inte som utfört detta jobbet..?
vi behöver inte specificera vilket jobb som utförs då det är orelevant..
Vi leker med tanken...

Ett jobb som är planerat ska utföras.. dock uppstår det ett merjobb
Detta merjobb tar mera än 15 minuter för mekanikern att lösa.
NU måste mekanikern (instruktionen tagen i en auktoriserad volvo verkstad) gå och ringa HELPDESK i göteborg...
dels för..
VEM ska betala jobbet..?
Vad är felet...? (för att spara tid)
med hjälp av symtom beskrivning och eventuell kod ska nu HELPDESK ta fram vad som är potentiellt fel på din bil...
samt avgöra vilken typ av debitering vi pratar om..
SEN med hjälp av denna instruktionen ska han laga bilen och debitera den som debiteras bör...
Är nu denna mekaniker en duktig mekaniker alltså?.. eller är det så att helpdesk är fantastiska?..
jag vet EXAKT hur jag ser på detta..
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag delar upp svaret i 2 delar, först svarar jag på varför du har fel & sen tar vi din nya fråga.

Varför har du fel..
Jo jag tog ett exempel som inte var taget ur luften, så jag har ju redan förklarat att volvomeken löste felet snabt på grund utav sin erfarenhet av detta bilmärke (man kan inte kunna allt om allt)

kan du förklara för mig hur billigakillen ska kuna lösa problemet med motorlampan som lyser, när mhan inte kan läsa felkoder, han vet ju inte ens i vilket system han ska börja leta...
& som jag sen skerv, om man får tag på en lite mer påkostad allbilverksta som faktiskt kan får fram felkoden, hur ska dom kunna veta om felet ligger i Styreenhet, Kablage eller Givaren ???
kan du svara på etta istället för att ställa en ny fråga.

Nu tar vi din nya fråga. då du inte gett nått exempel så kan det här mer jobbet vara presis vad somhelst, kunde du inte pressiserat lite bättre ?
HELPDESK som du pratar om, dom avgör inte vem elller hur en debitering/betalningsker.
Helpdesc kan man ringa om man efter 2 timmar kört fast i en felsökning, men det är sällan dom kan mer än bara läsa i TIE eller gissa helt ologiskt.
Helpdesk andvänds inte för att tyda en felkos, all felkodsinformetion & signalbeskrivningar finns i VIDA
Den nytta man oftast har av HELPDESC, är när man inte kan avgöra om ett fel liger i bilen eller i felsökningsutrustningen / komunikation med nån server i göteborg eller england.

Om an nu råkar ut för att mer job, så kontaktas kunden (lite beroende på vad det fel & vad man komitöverens om vid inlämnadet)
Merjobbet utförs på samma sätt som huvudjobbet.

väldigt svårt att förklara förstårligt när vi inte har ett exempel att jobba med.

jag drar ett exempel på ett mer jobb. Kunden har problem med att alla enheter inne i bilen sporadiskt slutar att funka samtidigt.
jag hade kortslutning på can nätet i UEM:en. Bytte UEM & märket att det ibland inte gick att låsa upp bilen. ( huvud felet lagat & vi har ett mer jobb).
Felkoden sa nått i stil men komunikations problam UEM. Du tror nu att HELPDESK ska kunna lösa problemet, hur ska dom kunna göra det, fröklara!!

Nä så här går det till, man får helt enkelt mära can nätet = helt, ej kortslutet nån stans.
man mäter di signalerna som går över can nätar & kan då konstatera att signalerna som ska vara 1:or har för låg spänning uppe vid UEM, så dom blir alltså nollor dom med.
nu får man gå baklängse o killa alla förgreningspumpter, detta inebär att man får demontera STORA delar av inredningen.
en van VOlvomekaniker kan demontera & montera inredning utan att det på något sätt syns att man varit där. (bättre att kunna mycke om en produkt än att kunna lite om monga produkter)
efter att ha lött en förgrening så var signalerna på rätt nivå & bilen fungerade felfritt.

Det blir ett långt svar det här...
Hur ska billiga killen kuna veta hur hög en viss signal sak vara i alla olika vbilmärken & bilmodeller?

den mer påkostade allbilverkstan har säkert böcker han kan kolla i, men timdebiteringen rullar när han försöker läsasig till det !

Volvo killen som bara jobbar med just detta har järn koll.

jag hävdar att en bilintreserad kille vet att man ska jobba på en märkesverksta för att utvecklas & vara duktig på det man älskar, en som jobbar på en allbilverksta har inte samma möjlighetr till att utvecklas.
av *pettson*
[quote="CarMan"]Jag delar upp svaret i 2 delar, först svarar jag på varför du har fel & sen tar vi din nya fråga.

Varför har du fel..
Jo jag tog ett exempel som inte var taget ur luften, så jag har ju redan förklarat att volvomeken löste felet snabt på grund utav sin erfarenhet av detta bilmärke (man kan inte kunna allt om allt)

kan du förklara för mig hur billigakillen ska kuna lösa problemet med motorlampan som lyser, när mhan inte kan läsa felkoder, han vet ju inte ens i vilket system han ska börja leta...
& som jag sen skerv, om man får tag på en lite mer påkostad allbilverksta som faktiskt kan får fram felkoden, hur ska dom kunna veta om felet ligger i Styreenhet, Kablage eller Givaren ???
kan du svara på etta istället för att ställa en ny fråga.

*absolut visst kan jag svara på detta.. koder och åtgärder är inte nånting som är hemligt om du nu har den uppfattningen?
Det blir snabbt allmänt känt om man gör en åtgärd eller inte på en given kod.
Du är medveten om att VILKEN VERKSTAD SOM HELST som har nödvändig utrustning har rätt till EXAKT samma information som du har på märkesverkstaden?..och att hans eller hennes verkstad får utföra felsökning och service samt reparationer med bibehållna garantier sedan något år tillbaka?.. Eller är detta nånting du missat?..Det är alltså LAG på detta.. det är det som gör denna diskussionen otroligt intressant.
Detta innefattar alltså att ALLA interna memos eller externa... all felsökningsinfo du får mottaga från din tillverkare... också SKA finnas tillgänglig för den vanliga lilla skutten på hörnet..även din felsökningsutrustning ska gå att få till sitt förfogande.. Till samma pris som din verkstad leasar denna..Ett högre pris eller nekande leder direkt till tinget.
Så fungerar detta också i praktiken finns det dom som erfarit.. Gm är för övrig där och våndas för att dom vägrar att släppa in en del verkstadsprogram i sina tankar.. man vill inte släppa koder och liknande.
Det finns mycket jag själv kört fast på och varit o ventilerat i den lokala volvo verkstaden..
Det finns även lika många tillfällen då den lokala verkstadens mekaniker (dom jag känner iallafall.) vänt sej till mej antingen på arbetstid eller på fritid.. för att försöka bringa klarhet i ett problem. då jag har mera TID att sätta mej in i ett problem och varför det uppstår..
Vid privata konversationer är varenda mek frustrerad över att dom ALDRIG FÅR SÄTTA SEJ IN i problemen.. och varför dom uppstår.
Det är nått som allbilmeken verkligen måste göra..annars har han inga kunder.*

Nu tar vi din nya fråga. då du inte gett nått exempel så kan det här mer jobbet vara presis vad somhelst, kunde du inte pressiserat lite bättre ?

*jobbet måste inte preciseras då det är arbetsgången som är intressant.. att briljera med koder eller fel.. i denna diskussionen förklarar ju inte en inkompetent arbetsgång eller hur?*

HELPDESK som du pratar om, dom avgör inte vem elller hur en debitering/betalningsker.
Helpdesc kan man ringa om man efter 2 timmar kört fast i en felsökning, men det är sällan dom kan mer än bara läsa i TIE eller gissa helt ologiskt.
Helpdesk andvänds inte för att tyda en felkos, all felkodsinformetion & signalbeskrivningar finns i VIDA
Den nytta man oftast har av HELPDESC, är när man inte kan avgöra om ett fel liger i bilen eller i felsökningsutrustningen / komunikation med nån server i göteborg eller england.

*det jag angav var skrivet rakt av från en lapp som jag fick av den lokala volvo mekanikern.. förvisso är lappen skrynklig.. men så står det..(det som jag påstod)*

Om an nu råkar ut för att mer job, så kontaktas kunden (lite beroende på vad det fel & vad man komitöverens om vid inlämnadet)
Merjobbet utförs på samma sätt som huvudjobbet.

väldigt svårt att förklara förstårligt när vi inte har ett exempel att jobba med.

* Jag hänger med helt fullt och fast.. dock så verkar inte ni jobba på samma sätt? varför? vem av er jobbar på fel sätt?
jag har ändå.... denna lappen om arbetsgången.. från volvo i min stad.*

jag drar ett exempel på ett mer jobb. Kunden har problem med att alla enheter inne i bilen sporadiskt slutar att funka samtidigt.
jag hade kortslutning på can nätet i UEM:en. Bytte UEM & märket att det ibland inte gick att låsa upp bilen. ( huvud felet lagat & vi har ett mer jobb).
Felkoden sa nått i stil men komunikations problam UEM. Du tror nu att HELPDESK ska kunna lösa problemet, hur ska dom kunna göra det, fröklara!!

*jag tror?... nej. nej.. jag tror inte ett dugg?.. jag skrev om arbetsgången.. jag var mera intresserad av samma som du.. hur ska DOM kunna lösa detta?..för mekanikerna i sej säger att dom aldrig får sätta sej in i nånting alls..samt det där med lappen.. en gång till....*

Nä så här går det till, man får helt enkelt mära can nätet = helt, ej kortslutet nån stans.
man mäter di signalerna som går över can nätar & kan då konstatera att signalerna som ska vara 1:or har för låg spänning uppe vid UEM, så dom blir alltså nollor dom med.
nu får man gå baklängse o killa alla förgreningspumpter, detta inebär att man får demontera STORA delar av inredningen.

*Detta förfarings sätt är ju inte nåt unikt.. hur tror du man felsöker opel eller saab med samma teknik i?.. Och ett kablage ej tänkt att bytas (från början) sitter aldrig bra till..*

en van VOlvomekaniker kan demontera & montera inredning utan att det på något sätt syns att man varit där. (bättre att kunna mycke om en produkt än att kunna lite om monga produkter)
*detta var det skitdummaste jag nånsin läst... troligen kommer du att få gå arbetslös om du nånsin går ifrån volvoverkstan..
Det finns ingen mekaniker med självaktning som häver ur sej detta...?*

efter att ha lött en förgrening så var signalerna på rätt nivå & bilen fungerade felfritt.

*gäsp*.... vi som håller på med optoelektronik då?..
ingen lödning där inte.. *skratt* För övrigt är det intressant att du får löda i en förgrening på en kabelpiska för du är som jag ? Certifierad för att jobba med lödning..?
Med fortsatt garanti på piskan ? Eller menar du efter garanti tid?.. volvo är isåfall det enda märket jag kommer på som tillåter detta.. övriga tar både detta exempeljobbet samt materialet på goodwill.. dåliga piskor SKA inte förekomma..
Till och med nåt simpelt som ett taskigt innertak går att få bytt på t.ex opel efter 5 år!..inkl jobbet för bytet..*

Det blir ett långt svar det här...
Hur ska billiga killen kuna veta hur hög en viss signal sak vara i alla olika vbilmärken & bilmodeller?

*han får veta detta genom att han prenumererar på olika verkstadsdata. Eller genom att ansluta sej till en viss utrustning som jag angav innan i ett tidigare stycke.. du kanske skulle kika lite i en allbilsverkstad innan du sågar dom?..dom har mera utrustning information och litteratur och kompetens än du nånsin tror oftast. Men även där finns det förvisso botten napp..*

den mer påkostade allbilverkstan har säkert böcker han kan kolla i, men timdebiteringen rullar när han försöker läsasig till det !

*nope..* timdebiteringen rullar inte... han har ju som ni.. fast pris..
dom fall där man jobbar på timpenning så brukar man ange detta och att priset är öppet för detta..
Fesökning av motor elektronik brukar ligga på runt 5-800 kronor.. INK moms.. detta är naturligtvis en ren förlust.. MEN.. svaret man kommer in med läggs i databas som felsökningsunderlag för nästa gång.*

Volvo killen som bara jobbar med just detta har järn koll.

jag hävdar att en bilintreserad kille vet att man ska jobba på en märkesverksta för att utvecklas & vara duktig på det man älskar, en som jobbar på en allbilverksta har inte samma möjlighetr till att utvecklas.

*du vågar alltså påstå att man helt säkert utvecklas om man jobbar i en miljö.. med ett fabrikat..det är liksom en säkrare grogrund för din framtid..
till skillnad från om man ... jobbar med flera fabrikat och ändå löser sina uppgifter?
Nu vågar jag sticka fram hakan och säga att det där har du hört på volvos verkstads skola eller?..*skratt*
av NCR
Jösses vad ni skriver grabbar, dock är det lite jobbigt att hänga med då ni inte kör med quote eller punkter (eller för mycket punkter) efter meningarna..:)

Jag personligen tror aldrig ni lär lösa detta utan det lär bara bli årets längsta pajkastningstråd, vilket iofs kan vara underhållande, men jag tror inte att nån av er kommer att "ge sig". :lol:
Användarvisningsbild
av Ramon
NCR skrev:Jösses vad ni skriver grabbar, dock är det lite jobbigt att hänga med då ni inte kör med quote eller punkter (eller för mycket punkter) efter meningarna..:)

Jag personligen tror aldrig ni lär lösa detta utan det lär bara bli årets längsta pajkastningstråd, vilket iofs kan vara underhållande, men jag tror inte att nån av er kommer att "ge sig". :lol:
Hehe, håller med dig, detta verkar vara typ ett "Neverending Story" :lol: Men det är ju det forumet är till för, att diskutera problem osv. :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Det verkar vara förnuftiga beslut, säke[…]

Bud från utländsk intressent för[…]

Ja en får gratulera. Blev slutsumman godtag[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Har en ordentlig läckagesökning gjorts v[…]