Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
Amarace skrev:Pettson, har aldrig under mina 20 år av billinnehav (och det är måååånga bilar) behövt uppge nån mätarställning när jag försäkrat en bil, så hur ska dom då kunna hålla någon koll på det?
Via bilprovningen?
Användarvisningsbild
av camaro69
Då skulle det vara nästan omöjligt att försäkra en gammal 740, där vägmätaren ofta dör.
av CoqRouge
Inte omöjligt, du får bara försäkra med fria mil och får en lite högre premie.
Användarvisningsbild
av camaro69
Det beror nog på vem som är kund och säljare.

Precis som fria mil skulle innebära en lite högre premie.
Bolagen suger nog ur sista skärven av stackars bilägare.
Finns i nuläget inget lagkrav på fungerande vägmätare, så dom kan fara till varmare trakter.
av CoqRouge
camaro69 skrev:Det beror nog på vem som är kund och säljare.

Precis som fria mil skulle innebära en lite högre premie.
Bolagen suger nog ur sista skärven av stackars bilägare.
Finns i nuläget inget lagkrav på fungerande vägmätare, så dom kan fara till varmare trakter.
Har du en gammal 740 har du nog inte mer än trafik på den ändå.
Användarvisningsbild
av camaro69
CoqRouge skrev: Har du en gammal 740 har du nog inte mer än trafik på den ändå.
Och ?
av CoqRouge
Jo jag menar såhär; har du en trafikförsäkring är höjningen förmodligen inte mer än ett par hundralappar om du skriver att du kör 5000 mil/ år.

Annars kan du låta bli att köpa en bil där mil ej går att redovisa. Eller så går det ju att laga ett trasigt kombiinstrument så att milmätaren fungerar. Dessutom har jag aldrig hört att milmätaren lägger av på 740, däremot bränslemätaren.
av *pettson*
Problemet i diskussionen är ju att man som säljare faktiskt lätt kan ställa andra krav än LAGEN kräver. Lagen är ändå inte emot den som ställer kraven heller.
Gillar du inte kraven så behöver du heller inte köpa tjänsten helt enkelt. Du måste försäkra din bil. MEN du behöver absolut inte vända dej till ett bolag som kräver vägmätare? Dock lär man inte hitta ett endaste som nöjer sej utan en sådan, om det nu inte gäller en såpass gammal bil. Ditt val är fortfarande då att försäkra.. eller inte göra detta. Naturligtvis är det ju en rävsax om du vill använda dina saker på allmän väg.
Lagen kräver ingen vägmätare men försäkringsbolagen kräver detta för att hålla kontroll på dina mil. Enligt dom för att hålla DIN premie nere. Enligt kundens syn lär det vara för att inte missa några slantar.
Som köpare på en bil med totalt okända mil i hela sitt liv så är du ordentligt utsatt enligt kraven som lagen sätter på dej. du är ju skyldigt att kontrollera så bilens historia är trovärdig, iallafall ytligt. Utan några som helst referenser annat än säljarens så har du inget som helst stöd om nåt händer.

Andra jämförelser (som inte har med vägmätare att göra) är ju att krogen sätter t.ex 20 år eller 21 år eller för den delen 24 år ibland på entreåldrar. Trots att LAGEN säger att när du fyllt 18 så får du faktiskt gå in på närmaste krog som säljer allt mera än svagdricka. (ironiskt att jag får supa mej full på krogen när jag är 18, men jag får inte handla det på systemet förräns jag är 20).Det finns inget lagstöd för dom åldrar som är satta över 18år alltså.
av CoqRouge
*pettson* skrev:
Andra jämförelser (som inte har med vägmätare att göra) är ju att krogen sätter t.ex 20 år eller 21 år eller för den delen 24 år ibland på entreåldrar. Trots att LAGEN säger att när du fyllt 18 så får du faktiskt gå in på närmaste krog som säljer allt mera än svagdricka. (ironiskt att jag får supa mej full på krogen när jag är 18, men jag får inte handla det på systemet förräns jag är 20).Det finns inget lagstöd för dom åldrar som är satta över 18år alltså.
Lagen säger inget om tillträdet till krogen, utan den gäller utskänkning. Enligt lagen är det den som säljer alkohol till dig som har ansvar att inte sälja till underåriga. Då detta är omöjligt att följa i praktiken kör man med en entrevärd (ibland väktare, ordningsvakt.. ibland civilperson) som ingår ett civilrättsligt avtal med dem han släpper in; "visar du din legitimation får du komma in..".

Inget med bilar att göra, men ändå...
av CoqRouge
Sen så får du supa dig full PÅ krogen när du är 18. Krogpersonalen ser till att du håller dig "hyfsat nykter" alltså kan inget hända dig. Med systemsprit kan du ju hitta på vad som helst då du inte har krogpersonal som vaktar dig. :roll:

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?