Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Snälla nån hur blåögd får man vara.

Tror ni som kör E 85 att ni kommer att klara er från både pris o skattehöjningen??
NEJ är mitt svar, ni kommer också att "pungslås" lika mycket som andra bilister som kör diesel och ren bensin!!
Det är den krassa verkligheten!!!
Användarvisningsbild
av vetten
air skrev:Arese, är det rimligt att privatpersoner ska lida ekonomiskt medan företag slipper? Är det rimligt att Sverige agerar ensamt medan andra länder tittar på? Jag hävdar bestämt att man inte kan vältra över miljöansvaret på privatpersoner, det måste vara stater som agerar tillsammans med andra stater mot de som står för föroreningarna, företagen, inte mot befolkningen.

Det är helt enkelt mycket lättare att ta pengar från en privatperson och kalla det för koldioxidskatt än det är att ta pengar från ett företag som har råd att anställa en armada av advokater. Men det är inget förfarande jag tycker är rimligt eller tänker försvara på internet. Namninsamlingen har nu fått ofattbara 300 signaturer, hugaligen!
Så är det :-O)
av Arese
air skrev:Arese, är det rimligt att privatpersoner ska lida ekonomiskt medan företag slipper? Är det rimligt att Sverige agerar ensamt medan andra länder tittar på? Jag hävdar bestämt att man inte kan vältra över miljöansvaret på privatpersoner, det måste vara stater som agerar tillsammans med andra stater mot de som står för föroreningarna, företagen, inte mot befolkningen.

Det är helt enkelt mycket lättare att ta pengar från en privatperson och kalla det för koldioxidskatt än det är att ta pengar från ett företag som har råd att anställa en armada av advokater. Men det är inget förfarande jag tycker är rimligt eller tänker försvara på internet. Namninsamlingen har nu fått ofattbara 300 signaturer, hugaligen!
Hej

Jag tycker att det är rimligt att alla drar sitt strå till stacken, det är det enda jag försöker säga. Det som behövs är ju att alla agerar oavsett om man är företagsledare, politiker, heter Svensson eller Johnsson eller Chang.

Alla måste göra vad man kan, att inte agera och skylla på någon annan och säga att alla andra har ett problem och måste göra något åt det är inte så sympatiskt tycker jag.

Jag kommer att fortsätta att göra vad jag kan, föreslår att alla andra försöker göra det också så ska ni se att vi går en bättre morgondag tillmötes.

Vänliga miljöhälsningar
Arese
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Intressant att läsa alla inlägg i denna tråden! Att lite sprit kan föra med sej en sådan diskussion! Har själv kört på E85 i nästan fem år och lär väl erkänna att ekonomin har varit en drivande del i det hela. Gör man dessutom miljön en tjänst ( finns även en diskussion om detta men det lämnar vi därhän) så är det ju inget fel med det! Kommer dock prisökningen till tros att fortsätta köra på E85. Alltid lika intressant att höra hur smalspårigt alla tänker: gör ingen annat något, varför ska jag då göra det! Stå på dej Arese, jag håller med i ditt resonemang, antar att "Rådlös" också gör det till en viss del!

Ska genast skriva på den där protestlistan!!

//David
av erc
I dagsläget är E85 det enda (till stor del) förnyelsebara bränslet med vettig infrastrukturell lösning i Sverige. Att det är DYRARE att köra på E85 (eller E75 som det nu är i några månader) är ingenting annat än knasigt.

Det är nästa så att man undrar om många bensin- och dieselförbrukare tittat avundsjukt på prisskyltarna för E85 länge nu - och ser sin möjlighet att vara skadeglada.

Jag kör sedan införandet av den kartellmässiga höjningen på 90 öre/liter på vanlig blyfri 95. Precis som min bils egenskaper tillåter - bensin eller etanol. Flexi.

Lite samma sak var det tyvärr för ansrt 10 år sedan när jag länge körde min Audi A3 1,9TDIs på RME. Plötsligt sköt priset i höjden och jag sällade mig till de övriga vid de gamla vanliga dieselpumparna.

Om någon tror att en privatperson med normala ekonomiska förutsättningar betalar två kronor MER per mil för att köra med E85 torde verklighetsuppfattningen vara begränsad.

Det är väl av ekonomiska skäl folk väljer diesel också? Eller är det för det manliga lastbilsmässiga motorljudet? :)

Landets ledare borde genomlysa orsaken till prissättningen på E85 - hur jag än räknar får jag inte ihop en motiverad ökning med 90 öre hux flux - oavsett bensininblandning, dollarkurser eller månens läge.
av Hemulen
Funderat :-O) ... Håller med om att det mest riktiga, måste vara att våra politiker ger bilindustrin riktlinjer.Inte som nu lasta enskilda bilägare och gynnar rikeman med subventionerade bilar.Gynnar man rikeman skapar det även spänningar, man tål kanske knappt att höra ordet miljö. Bästa är att stödja konvertering av gamla bilar istället att som nu bedriva häxjakt på äldre fordon.Tär ju på miljön att nytillverka en massa nya bilar,bättre att bruka fordon som redan finns,alla tjänar på det. :D
av *pettson*
välkomna till kassainsamlingen.. E85 ska ju vara miljövänligt.. men det kommer ALDRIG att bli så miljövänligt att inte skatterna och avgifterna höjs. OM folket sviker kassakon bensin så blir nästa bränsle kassako. Skulle alla över en natt konvertera till diesel så skulle diesel kosta 30kr/litern inom en vecka beroende på alla pålägg.. För då har ju kassakon valt diesel ju.
Men se glada ut.. Ni kan köpa koldioxid certifikat för att göra miljöväxling? Det är runt halva koldioxidpriset mot vad du betalar på bränslet.
Kan vi få avdragsmöjligheten på skattsedeln månne?.. Inte betalar man väl koldioxiden både 2 och 3 ggr?.. :-)-) Sanningen är att miljön är en KASSAKO inte nåt man försöker rädda tyvärr.
En utopi vore att få se möjligheten på skattsedeln.. att skatteväxla din inbetalade mängd koldioxid på miljöcertifikatet mot att skatteverket betalar tillbaka koldioxidskatten för det bränslet du använt till bilen t.ex.. för DU kan ju faktiskt styrka varenda liter bensin du kört upp och du har ju ett certifikat där du redan betalt miljöskatten för den bensinen..
Kan det vara värt ett försök 2009? :lol: Kan redan se framför mej när tjänstemännen på skatteförvaltningen sätter pannan i djupa veck över frågan..
*OM man redan betalt koldioxidskatt för en viss mängd utsläpp.. SKA staten då betala tillbaka det dom överdebiterat dej genom priset på bränslet?*
Allt annat vore rent tekniskt bedrägeri..
av krippa
Rådlös skrev:Jo, naturligtvis är det min egen, och andra "etanolisters", kostnad det handlar om. Och det är det jag menar med "förbrukarledet".

Nu är det ju så här att det togs ett beslut i Riksdagen i mitten på nittiotalet, att det skulle vara fördelaktigare att välja ett miljövänligare alternativ. Och det är ju detta som har varit gällande hittills i priset på etanol. Det har varit billigare, lägre skatt, att köra på etanol än att köra motsvarande bilstorlek och modell på bensin. Trots att den då drar ca 30 % mer bränsle per mil med E 85.

Sedan är jag den förste att beklaga att detta gäller inte allt, se t.ex. på ekologisk mat. Den är oftast dyrare än "industrimat". Men det brukar förklaras med att det kostar mer att producera på ett miljövänligt sätt.
Hmmm, en dieselbil släpper väl ut mindre koldioxid än motsvarande bensinbil? Ändå så är dieseln dyrare än bensinen, och bilskatten är högre på en dieselbil än en bensinbil. Så vissa betalar mer för sitt dieselåkande än dem med motsvarande bensinbil. Var är protestlistorna mot dieselpriset vs bensinpriset och protestlistorna om dieselbilskatten vs bensinbilskatten? Enligt samma resonemang som ditt är det väl en berättigad fråga eller?

Ang ekologisk mat så "don't get me started". Du har rätt i att produktionen av ekologisk mat är mindre effektiv än motsvarande "industrimat" som du kallar det, men det innebär faktiskt att den ekologiska produktionen släpper ut mer koldioxid än motsvarande "industrimat". (En traktor som kör omkring 10 timmar på åkern ger i slutändan mindre färdig ekologisk mat än 10 timmars körning för att producera icke-ekologiskt.)

För det andra, bonden som producerar ekomaten får inte mycket mer för den maten än för industrimaten. Det är mellanhänderna dvs slakterierna, grossisterna och inte minst din lokale ICA-handlare/COOP-handlare som stoppar extrapengarna RAKT ner i fickan. Så gå du och handla mer ekomat du, för din ICA-handlare är behov av att byta sin gamla BMW 2008:a till en nyare 2009:a, och hans fru vill ju ha nya Audi Q5:an, och det är du som ska betala den och det gör du snabbast genom att köpa ekomat. Bonde får nog tyvärr fortsätta åka omkring i sin bränsleslukande traktor för han får inga pengar av ekomaten att köpa en ny bränslesnål för i alla fall.

För det tredje, något som väldigt många verkar ha missat, ekologisk odlat är INTE samma som klimatvänligt odlat, det är olika saker.

För det fjärde, det finns inga vetenskapliga studier som har kunnat påvisa att ekologisk mat smakar bättre än icke-ekologiskt. Enligt vetenskapen är det enbart en sockerpillereffekt (placeboeffekt) när folk påstår att ekologiskt smakar bättre än icke-ekologiskt.
av *pettson*
Tomas88 skrev:Okej Pettson. Väntar med spänning på resultatet. :D Vore roligt om du försökte detta.
Tyvärr lär jag inte få några bränsleavdrag på den här deklarationen beroende på min operation. :wink: Men det vore EXTREMT roligt att se hur dom skulle reagera?..

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]