Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:Jag har köpt två bakhjulshjullager till min s40. Det ena köpte jag på Volvo eftersom jag hade fått en rabatt-check hem i brevlådan. Den handra köpte jag på Meca. Till båda medföljde centrummutter och på båda lagren stod det SKF instansat. :roll:

Var och en år själv tolka det som de vill men för mig så verkar det som att det kommer från samma tillverkare.
det är völdigt vanligt att saker komer från samma tilverkare, o i många fall även från samma fabrik. men dom behöver inta vara gjorda med samma toleranser/presision eller metriel.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nej teoretiskt sett så kanske de inte behöver det men jag har svårt att tro att det skulle kunna bli billigare om man skall tillverka två olika typer av lager till en modell än att tillverka alla lager med samma toleranser och samma materiel.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:Nej teoretiskt sett så kanske de inte behöver det men jag har svårt att tro att det skulle kunna bli billigare om man skall tillverka två olika typer av lager till en modell än att tillverka alla lager med samma toleranser och samma materiel.
Nej, man gör det ännu bilgare! man kastar inte de lager som inte håller kund1:s toleranser, men är innom kund2:s toleranser

detta är ju ingen regel, säkert kan dina lager varit identiska. men när vi pratar om delar som är billigare så beror det ofta på något.

ingen mer än jag som råkat ut för nåt roligt, som ni kan beräta om?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja "Mecas" lager var ju billigare. 1400kr på Meca och 1500kr på Volvo. Båda priser är utan rabatter.

Men vi får väl se om Volvos lager håller längre. Den som lever...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej 100 kr kanske inte är så mycket men om man kollar på Biltemas prylar så brukar de ju ligga på ungefär halva priset.
Anledningen tror jag är att de köper in så många prylar att det blir billigare.

Jag har själv haft biltemas bromsskivor, stötdämpare och fjädrar på min förra bil utan några som helst problem.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:Ja "Mecas" lager var ju billigare. 1400kr på Meca och 1500kr på Volvo. Båda priser är utan rabatter.

Men vi får väl se om Volvos lager håller längre. Den som lever...
Så med volvokort så hade volvo lagret varit billigare ?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag har Volvokort.
Det jag menade med rabatt var den rabattchecken jag fick när jag nyligen skaffat min s40. Jag kan nämna att jag fick lagret för 1060 kr på Meca. Rabattchecken på Volvo tror jag var på 300 kr.
Användarvisningsbild
av CarMan
om ingen annan har sn storr y så drar jag en till. en kille på mitt jobb åkte till en kompis till honom som fått havesi på handbromsen bak på sin 850. det var lördag så han kom inte åt orginal grejor, men fick tag på backar från AD-center. när han sen provkörde bilen så var spaken lite svampid o han fick aldrig däcke att låsa sig. (då det inte blev bättre efter en vecka så rev han allt igen o tröck dit orginal. Vips så var spaken behagligt stum o det gick att låsa hjulen...
av krippa
CarMan skrev:
Tomas88 skrev:Nej teoretiskt sett så kanske de inte behöver det men jag har svårt att tro att det skulle kunna bli billigare om man skall tillverka två olika typer av lager till en modell än att tillverka alla lager med samma toleranser och samma materiel.
Nej, man gör det ännu bilgare! man kastar inte de lager som inte håller kund1:s toleranser, men är innom kund2:s toleranser

detta är ju ingen regel, säkert kan dina lager varit identiska. men när vi pratar om delar som är billigare så beror det ofta på något.
En stor del av prisskillnaden beror på att orginaltillverkaren vill ha betalt för utvecklingskostnaden vilket inte pirattillverkaren behöver. Pirattillverkaren kan låta orginaltillverkaren stå för alla utvecklingskostnader och tester av produkten och när den är klar så stjäl pirattillverkaren den helt enkelt. De kan därför sälja *exakt* samma del till lägre pris jämfört med orginaltillverkaren.

Jämför med läkemedel där uppfinnarna Astra-Zeneca m.fl. måste se till att dra in pengarna på läkemedlet de uppfunnit under tiden tiden patentet gäller, för sedan så kommer s.k. generika som är exakt samma läkemedel men där tillverkarna helt enkelt kopierat substansen och säljer det till mycket lägre pris, de behöver ju inte finansiera en massa forskare.

Naturligtvis finns pirattillverkare som fuskar med materiel och toleranser och allt det där, men det är inget man kan påstå gäller generellt anser jag.

Själv köper jag numera orginal då jag inte vill ta risken att få en pryl som inte fungerar, av slöhet. Men de som har koll på vilka delar som är "bra" respektive "dåliga" piratdelar kan antagligen spara stora pengar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är det inte så att det egentligen inte finns några orginaldelar att köpa, utan det som satt på bilen när den var ny var orginal. De reservdelar som man köper håller sen ändå inte lika länge oavsett om man köper delarna på Volvo, Mekonomen eller Biltema.

Har i alla fall hört detta på flera håll.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21
Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]

1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Det var ju det ja[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]