Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är ju tråkigt att vägverket inte har samma beredskap i södra Sverige som i norr.

Då det är väldigt extremt vad skall ni ut på vägarna att göra då.

Har sett på TV då dom visat snökaos i Stockholm kunde inget annat än skratt såg inga metershöga snövallar däremot att folk körde utan dubb för bilarna for som Bambi på hal is.

Men visst det ligger något i det du säger Scania om snövallarna som bildas att detta kan skapa kaos som vi i norrland är förskonade från får backa lite om mitt resonemang angånde öppna fält och vintern.

Själv lämna jag bilen då det är över -25 grader och tar kommunalt.
Senast redigerad av 1 jumu01, redigerad totalt 0 gånger.
andreas_lofgren skrev:Varför skulle dubbdäck hjälpa i snö tänker du? Just ditt is-resonemang håller jag med om med inte snö exemplet, där hjälper inga dubb.

Sedan kan man ju alltid diskutera varför man ska dubbdäck en hel vinter när det är is några dagar. Jag går inte med flytväst på hela hösten bara för att jag fiskar kräftor någon gång i augusti.

(Har dock Nokia dubbdäck på bilen ändå. De ingick när jag köpte den)
Jag hoppas för din del att du alltid använder flytväst då du befinner dig i båten oavsett tidpunkt, samma sak som att sitta i bilen under vintern med dubbdäck.
Som så ofta blandas villfarelser, skrönor, dränglogik och rena fantasier med uns av verklighet.

Det finns inget vinterdäck lämpligt för hela vinterhalvåret. Inte heller finns ett däck lämpligt för norra norrland OCH tyska autobahn. Den ultimata kompromissen existerar inte. Tyvärr.

Egentligen råder samma sak för sommardäck - men med mindre extremvariabler.

Som förare behöver man göra en del prioriteringar baserade på hur körningen normalt ser ut. Vissa borde kanske överväga tre uppsättningar däck - jag är förmodligen en av dem.

För vissa är det lika livsfarligt att köra i 15 graders värme på tysk autobahn med ultramjuka Q-klassade friktionsdäck som det är för en andra att köra på europeiska vinterdäck på istäckta norrländska inlandsvägar i minus 25.

Vidare går det aldrig att bortse från kostnadsapekten. Vansinnigt överprisade (och överskattade) Michelindäck är kanske inget alternativ till smala budgetförhållanden. Gläds alltid när mellanklassdäck levererar okej prestanda i testerna.

Min erfarenhet sägar att den siste man egentligen ska lyssna på är däckhandlaren. Allt för ofta är denne skrämmande okunnig och säljer gladeligen Kingstar, GT Champiro och annan smörja till ovetande (och säkert ovana) förare. Utöver okunskapen verkar vissa däcknasare vara allmänna tölpar med en nära på främlingsfientlig inställning till allt som säljs i exempelvis Tyskland.

Det går för övrigt inte att förekla det hela genom att snacka dubbdäck versus dubbfritt. Vissa dubbdäck kan vara bättre än vissa dubbfria på torr asfalt. Vissa dubbfria kan vara bättre på is. Variationerna är stora - vilket vareviga däcktest tydligt visar på.

Min devis lyder: Skippa varumärken du inte känner till. Läs årets däcktester. Inventera din körning och fastställ hur/var du kör. Ha inte övertro på något vinterdäck - kör med skallen istället för med dubben.

Vill repetera en fråga jag ställde tidigare: Har någon här egna erfarenheter av Nokians budgetalternativ Nordman+? Däcket har fått olika betyg i olika tester.
Personligen tycker jag det är synd att vägverket vill ha bort dubbdäcken från våra vägar. :|
Den dagen dubbfria är bättre på underskylt regn och ren is så sätter jag gladeligen på det istället men i dagsläget tycker jag inte det finns några bra alternativ än just dubbade däck. :roll:
Jag vill bli kvitt överraskningarna... jag blir knappast överraskad då det är halt om vägen är snötäckt.
Det är svartisen som ligger där man minst anar det som överraskar och på den biter bara i princip bara dubbat...

Så dubbat för alla i familjen för vår del.

/Thomas
jumu01 skrev:Det är ju tråkigt att vägverket inte har samma beredskap i södra Sverige som i norr.

Då det är väldigt extremt vad skall ni ut på vägarna att göra då.

Har sett på TV då dom visat snökaos i Stockholm kunde inget annat än skratt såg inga metershöga snövallar däremot att folk körde utan dubb för bilarna for som Bambi på hal is.

Men visst det ligger något i det du säger Scania om snövallarna som bildas att detta kan skapa kaos som vi i norrland är förskonade från får backa lite om mitt resonemang angånde öppna fält och vintern.

Själv lämna jag bilen då det är över -25 grader och tar kommunalt.
Ett av problemen är att snökaosen hittils börjat mitt på dagen när folk har tagit bilen till jobbet efter att ha tittat på väderleksprognosen på morgonen som inte varnat för snöoväder.

Ett annat av problemen är att snökaoset kommit som första snön för året när de slappa inte ännu satt på sina vinterdäck, vare sig odubbat eller dubbat.

Första snön innebär också att vägarna är helt rena från sand eftersom de inte har haft någon anledning att sanda tidigare. Det blir då halare än om det ligger sand under.

Problemen har inte enbart handlat om att folk inte kan stanna, utan att de heller inte kunnat komma framåt i snödrivorna. Personbilar med sommardäck, lastbilar med sommardäck, tvåhjulsdrivna bilar med vinterdäck, alla har haft problem. De med fyrhjulsdrivna bilar har kunnat ta sig fram oavsett dubbdäck eller dubbfria, men om det står lastbilar, bussar och personbilar med sommardäck tvärs över vägen framför så blir det stopp i alla fall.

Ytterliggare ett av problemen är att de milda vintrarna de senaste åren har lett till att väghållarna (i Sthml) bantat ner sina organisationer för jourhantering av vinterväghållningen.

Vägverket har förhandlat jourkontrakten med underentreprenörerna att börja jouren senare och senare för varje år. Något av de senaste snökaosen i Stockholm skedde veckan före kontrakten skulle börja gälla (men flera veckor efter att kontrakten började gälla förr). Detta innebar att entreprenörerna inte var bundna att vara redo när snön kom. Entreprenörerna var antingen inte förberedda ännu, dvs hade inte sand redo, hade inte plogar och sandningsbilar färdiga, eller så var de redo men tog då de jobb där de fick bäst betalt eller hjälpte sina bästa kunder. De som hade pressat sina entreprenörer och prutat på snöröjningskontrakten fick helt enkelt vänta till de bästa kunderna hade fått sitt snöröjt.

Nedmonteringen av snöröjningsorganisationerna och prispressandet och de dåliga vintrarna har också inneburit att färre och färre entreprenörer vill hålla på med vinterväghållning och att kunskapen om hur man röjer snö effektivt verkar också ha rostat och blivit sämre. Jag är sjäv gammal snöröjare och förundras ibland över hur uselt, långsamt och ineffektvt dagens snöröjare arbetar trots större och modernare maskiner jämfört med på min tid.
Diselpower skrev:Hej allihoppa!

Nu är det snart dags för vinter igen, och nya däck ska köpas. Jag har en S40 2,0D R-design med serapis fälgar.
Hur som helst så har jag ingen aning om jag ska skaffa dubbade eller inte :(.

Jag bor i Norrköping och det brukar vara rätt så dålig vinter här (förra vintern). Nästan bara slask väder ifall det änns snöar, Jag åker på morgonen 3mil till jobbet och 3mil hem vid 4-tiden, sen så jobbar jag även helger och brukar sluta sent vid ca 04:00 tiden.

Min tanke var ju att när man kör tidigt morgon eller sent natt så brukar slask väder bli väldigt isigt?, ska jag skaffa dubbat ? eller är dom nya odubbade så pass bra att man slipper dubbat?

min erfarenhet av dubbat är dåligt, dom slits skitsnabbt och hälften är borta efter en vinter.

Det jag hälst skulle vilja gemföra är faktist Nokian Hakkapelitta R odubbat vs Contital VikingContact 5 pdubbat (stavningsfel?) vilken skulle ni ha köppt?
Jag har valt däck utifrån det väglag som jag färdas mest på. d.v.s. blöt, slaskig eller torr vägbana. De tester jag har läst har visat att just dubbdäck är sämre vid dessa förhållanden.

Att välja dubbdäck för att jag ett par gånger om året åker till "fjälls" ser jag inte som ett hållbart själ när jag till 97% åker på ovan nämda väglag.

Visserligen har jag aldrig ägt ett par dubbdäck så jag har inga erfarenheter av dess eventuella fördelar. -Men det har fungerat bra i 14 år !!!!

Det finns olika för och nackdelar för respektive däcktyp och jag tycker man bör välja däck utifrån det väglag man kör som mest på. Många anser att dom minsann MÅSTE ha dubbdäck för att dom en gång om året till sin fjällstuga, resterande tid bränner man sedan runt på saltad motorväg någonstans i sydsverige med däck som inte är lämpade för underlaget.
jumu01 skrev: Själv lämna jag bilen då det är över -25 grader och tar kommunalt.
Du åker nästan jämt kommunalt då? Alltså även på sommaren? :wink:
Men på sommaren är det väl alltid över -25 grader? :roll:

Klart man åker dubbat på vintern. :)
Vilken sörja som ni råkat utför i Stockholmområdet där vägverket skyfflar utan sina problem på mindre oseriösa underföretag, mycket sorligt.

Men att pruta på däcken, som är ett av de viktigaste säkerhetsfaktorer på en bil där det inte bara är ditt liv och hälsa som står på spel utan kanske din familj eller den du möter i trafiken så enligt min mening skulle alla "skitdäck" plockas bort från marknaden.

Oftast är det så att kvalitet kostar pengar, och att skada sig och ev drabbas av invaliditet kontra det man spar på vinterdäck som inte håller måttet är för mig obegripligt, hälsa och liv får kosta pengar.

Camaro 69 visst om man är petig så kan man ju tolka det så, men rensläden fungerar inte på barmark. :wink:
jumu01 skrev:Vilken sörja som ni råkat utför i Stockholmområdet där vägverket skyfflar utan sina problem på mindre oseriösa underföretag, mycket sorligt.
All vinterväghållning görs inte av underentrprenörer, men väldigt mycket. Sen är det faktiskt inte underentreprenörerna som är oseriösa (undantaget rötäggen förstås).

Vintrarna har blivit mildare och mildare och efter en tid så börjar de ansvariga på kommunerna och vägverket räkna lite på saken och komma fram till att det kostar pengar att låta underentreprenörer hålla jour från 1 november till 30 april (surprise). Man konstaterar också att vintern kommer senare och senare för varje år så de kläcker den smarta idén att jouren ska hållas från 15 nov till 15 april istället för då sparar man en hel månads jourpengar. Sagt och gjort, entreprenörerna gnäller såklart eftersom de tidigare fått jourpengar från första nov (dock utan att behöva rycka ut speciellt ofta eftersom det faktiskt sällan kommit snö första halvan av nov, men så är det med jour) men behöver alltså inte ha sina maskiner iordning tidigare än när kontraktet börjar gälla.

Ooops, stort snöfall i början av november, ingen förberedd eftersom snön ska ju inte börja komma förrens efter 15 november, för det står ju i kontrakten. Nu måste de ansvariga i panik ringa runt till alla som eventuellt kan ha en plog och en hög med sand liggande redo och försöka övertala dem att ta lite extrajobb så här innan kontrakten börjar gälla. Problemet är att inte alla som har en plog den 15 november har det i början av november, de kanske är inne på förberedande underhåll inför säsongen och maskinerna och lastbilarna är upptagna på sina vanliga day-jobs. De som finns kvar bli nerringda och självklart hjälper de först och främst sina bästa kunder och de som betalar bäst (vägverket brukar inte vara de som betalar bäst), vägverket får helt enkelt vänta. Om vägverket ville betala för jour från 1 november skulle det också finnas kapacitet redo för den första snön även första veckan i november, men vill de inte betala så...

Man har också gränser i kontrakten för hur mycket snö som måste ha kommit innan underentreprenörerna ska ge sig ut, förr var det 3 cm, nu är det 5 cm tror jag. Det innebär att vägverket numera anser att vi bilister ska klara mer snö idag än vad vi gjorde förr vilket också inverkar.

Nu är jag rejält off-topic...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]