Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
lilleman skrev:i sydöstra skåne har dem börjat stjäla fartkamror på väg 11 och väg 12

mvh/roger
Nåt som förvånar mej massor är att när man deklarerar sina kameror vad dom kostar och så. ja då kostar kanske en kamera i sej säg 30.000kr plus extra utrustning som är svindyr. Men om nån stjäl den som dom gjorde för längesen utanför vadstena (ock åkte dit) så kostade plötsligt kameran närmare 350.000kr att ersätta.. Då hade han bara stulit kameran utan skador.. Så visst kan man undra vem som antingen ockrar för att avskräcka eller vem som ljuger om vad som betalas igentligen?
Läste idag om ett fall i Italien där kommunen i samråd med tillverkare av trafikljus ställt om tiden för gult att slå om till rött. Med de nya inställningarna skedde bytet blixtsnabbt och plötsligt körde tusentals bilister mot rött - som aldrig tidigare kört mot rött. Detta lilla "trix" ledde till enorm ökning av kommunens intäkter och sattes därför i sytem på fler platser. Nu har de avslöjats och utredning pågår så vitt jag förstår...man kommer att granska både kommunen samt inblandade tillverkare.

Det får mig att tänka på vad trafikkamerornas egentliga avsikt är....ibland känns det bara som att vi är så naiva här i landet att vi köper vilka argument som helst. Staten har alltid rätt, chefen har alltid rätt, ägarna har alltid rätt osv...

Med risk för att låta som en konspirationsteoretiker så vill jag ändå säga att det inte allt för sällan känns som att "överheten" har helt andra agendor, än de som presenteras i media och till offentligheten.

Varför kompletterar man förresten våra svenska vägar med ytterligare hastighetsbegränsingar plötsligt? Mer kamror, mer hastighetsgränser...hmm..vad kan det ge för effekt månntro?

Den officiella förklaringen till de nya skyltarna var "vi har inte tagit fram de nya hastigheterna för att stärka säkerheten, utan syftet är istället att bättre anpassa hastigheten efter hur vägen ser ut, samt minska förvirringen som blir när det är 20 km/h-intervaller mellan hastighetsbegränsingarna, vi tror att det blir mindre förvirrande med 10 km/h-intervaller" (Vägverket).

Hmm...mindre förvillande? Och så ett tusental nya kamror på det? Nästa steg blir väl att aktivera samtliga kamror dygnet runt och lösa granskningen med datorhjälp?
Barkbiten skrev:Läste idag om ett fall i Italien där kommunen i samråd med tillverkare av trafikljus ställt om tiden för gult att slå om till rött. Med de nya inställningarna skedde bytet blixtsnabbt och plötsligt körde tusentals bilister mot rött - som aldrig tidigare kört mot rött. Detta lilla "trix" ledde till enorm ökning av kommunens intäkter och sattes därför i sytem på fler platser. Nu har de avslöjats och utredning pågår så vitt jag förstår...man kommer att granska både kommunen samt inblandade tillverkare.

Det får mig att tänka på vad trafikkamerornas egentliga avsikt är....ibland känns det bara som att vi är så naiva här i landet att vi köper vilka argument som helst. Staten har alltid rätt, chefen har alltid rätt, ägarna har alltid rätt osv...

Med risk för att låta som en konspirationsteoretiker så vill jag ändå säga att det inte allt för sällan känns som att "överheten" har helt andra agendor, än de som presenteras i media och till offentligheten.

Varför kompletterar man förresten våra svenska vägar med ytterligare hastighetsbegränsingar plötsligt? Mer kamror, mer hastighetsgränser...hmm..vad kan det ge för effekt månntro?

Den officiella förklaringen till de nya skyltarna var "vi har inte tagit fram de nya hastigheterna för att stärka säkerheten, utan syftet är istället att bättre anpassa hastigheten efter hur vägen ser ut, samt minska förvirringen som blir när det är 20 km/h-intervaller mellan hastighetsbegränsingarna, vi tror att det blir mindre förvirrande med 10 km/h-intervaller" (Vägverket).

Hmm...mindre förvillande? Och så ett tusental nya kamror på det? Nästa steg blir väl att aktivera samtliga kamror dygnet runt och lösa granskningen med datorhjälp?
Nädå Barkbiten, du låter inte alls som någon konspirationsteoretiker....snarare som en svensk som ser igenom bluff argumenten.
Anledningen till att svensken generellt utan kritiska ögon godtar vadhelst myndigheterna & politikerna säger är att han/hon har blivit en tryghetsnarkoman som för länge sedan lämnat över allt beslutsfattande & somnar sött varje natt helt övertygad om att någon annan vet vad som är bäst för honom/henne.
V70BiFuel03 skrev:
Barkbiten skrev:Läste idag om ett fall i Italien där kommunen i samråd med tillverkare av trafikljus ställt om tiden för gult att slå om till rött. Med de nya inställningarna skedde bytet blixtsnabbt och plötsligt körde tusentals bilister mot rött - som aldrig tidigare kört mot rött. Detta lilla "trix" ledde till enorm ökning av kommunens intäkter och sattes därför i sytem på fler platser. Nu har de avslöjats och utredning pågår så vitt jag förstår...man kommer att granska både kommunen samt inblandade tillverkare.

Nädå Barkbiten, du låter inte alls som någon konspirationsteoretiker....snarare som en svensk som ser igenom bluff argumenten.
Anledningen till att svensken generellt utan kritiska ögon godtar vadhelst myndigheterna & politikerna säger är att han/hon har blivit en tryghetsnarkoman som för länge sedan lämnat över allt beslutsfattande & somnar sött varje natt helt övertygad om att någon annan vet vad som är bäst för honom/henne.

Hmm..ja tyvärr kan det nog ligga lite i vad Du säger. Noterar detta särskilt vid längre resor utomlands...kommer på mig själv titt som tätt att då förvånas över att systemen tvingar mig att "tänka själv" och fatta egna beslut, annars går det uppenbarligen riktigt snett. Har fått en stärkt känsla av precis det Du skriver,här i Sverige är det någon annan som tar hand om oss...någon annan som vet vad som är bäst...nästan lite som man inte vill bli vuxen. Dock tror jag att det är lite olika hur ett sådant faderligt system uppfattas. Vissa drivs ju av eget och omfattande ansvar, andra vill helst slippa så mycket av detta som det bara går...och då kanske det är skönt att någon annan styr upp allt, så kan man fokusera på sina egna saker istället till 100%.

I Frankrike (klassiskt exempel) ser man tydligt vad som händer om beslutsfattarna och överheten fattar märkliga beslut. Då reagerar man stort och kraftfullt. Vem minns inte när missnöjda invånare med traktorer och lastbilar barikaderade vägnätet i Frankrike?

Är nog inget lätt dilemma att lösa...men det vore verkligen skönt om det fanns enklare vägar för "folket" att nå ut med sina röster innan besluten är fattade. Idag smygs mycket fram utan någon som helst möjlighet för gemene man att vara med och påverka.

Jag gjorde en liten jämförelse av begagn[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]