Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Infide skrev:De ser svarta, våta vägar som en garanti för trafiksäkerhet. Det är just detta som är det förrädiska med saltningen - den invaggar många förare i en falsk säkerhet som i förlängningen leder till olyckor.

Det där är ju ett riktigt tragiskt argument, verklgen patetiskt. Det är väl inte vägverket fel att folk får för sig att köra fort bara för att vägen är mörk? Det är då JAG brukar ta det lugnt. Är däremot vägen torr och saltad, som den var igår, då är det inget att be för. Jag tycker du skall stryka just det momentet ur din plädering för att sluta salta, för det är riktigt löjligt att skylla på Vägverket för att "folk" är, tja, korkade.
Men att resonera så håller väl inte. Även om det inte är vägverkets fel att olyckor händer så betyder väl inte det att de inte skall arbeta för att göra vägarna säkrare.

Vad det gäller saltning så tycker jag att man klart borde minska på detta, och ersätta med t.ex sandning.
av anp
Torr OCH saltad!?
Är inte det en motsägelse i sig?

Skär ner saltanvändandet kraftigt, och inför återkommande körprov mm för alla körkortsinnehavare vad gäller körning på halt underlag. Jag är ganska övertygad om att få som haft körkort en längre tid, klarar av att häva en sladd i halka. Eller ens klarar att läsa av vägen för att i tid veta om det är halt eller ej.

Salt, sänkta hastigheter och andra "trafiksäkerhetshöjande" åtgärder ger förvisso på sitt sätt säkrare trafik, men är mest en enkel väg kring problemet med de "farliga" bilisterna som ofta direkt eller indirekt är inblandade eller orsak till olyckorna.
anp skrev:Torr OCH saltad!?
Är inte det en motsägelse i sig?

Skär ner saltanvändandet kraftigt, och inför återkommande körprov mm för alla körkortsinnehavare vad gäller körning på halt underlag. Jag är ganska övertygad om att få som haft körkort en längre tid, klarar av att häva en sladd i halka. Eller ens klarar att läsa av vägen för att i tid veta om det är halt eller ej.

Salt, sänkta hastigheter och andra "trafiksäkerhetshöjande" åtgärder ger förvisso på sitt sätt säkrare trafik, men är mest en enkel väg kring problemet med de "farliga" bilisterna som ofta direkt eller indirekt är inblandade eller orsak till olyckorna.
Tyvärr är det nog inte så enkelt att det är de som haft körkort så länge att de glömt att häva en sladd som är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Utan det är de som har haft körkort kortast tid, det ser vi ju också på försäkringskostnaden, de som är yngst betalar högsta premien och det är ingen annan orak än skadestatistik.
Jag tror inte att olyckorna precis skulle minska om vi tog bort saltet i städer och på större vägar, utan tvärt om.
Nu finns det väl ingen statistk direkt vad som händer om man slutar salta , men med tanke på att motståndet att köra dubbfritt trots allt salt som sprids, så kan man fundera på konskvensen dubbfritt och saltfritt!!
av Infide
Det gick vi ju befara i Lördags. Var KRAFTIGT underkylt regn som kom ner och bildade en ishinna på nån cm över hela länet i princip, om inte ännu längre. De stora saltade vägarna var precis som vanligt men resten var hela istäckta. Gick du ur bilen ramlade du omkull direkt. Sen kom ett litet snölager på det. God bless DSTC säger jag.
Användarvisningsbild
av Larse
Jag blir lika fundersam varje gång en "saltdebatt" drar igång, det är alltid Vägverket som inte gjort tillräckligt för att ersätta saltet med annat. Jag kan av egen erfarenhet säga att det är rent skitsnack eftersom när jag jobbade på VV så arbetade jag bla med Lennart Axelsson som verkligen forskade på alternattiv till just salt. VV har själva påvisat på de miljökonsekvenser saltet ger, tex på vattentäckter i närområde till saltad väg.
Jag blir bara matt när jag ser påståenden som att saltet invaggar förare i en falsk säkerhet, vad gör inte då en brun, sandad väg. Men nu till en enkel fråga till de som uppenbart är hatiska till saltet. Om nu en blöt svart väg gör att förarna blir så trygga att de kör av vägen eller krockar om nu vägen helt plötsligt blev som en skridskobana, varför är det kaos när det fallit en till tre cm snö på vägen som inte blivit saltad eftersom saltbilen inte kommer fram pga de som enligt salthatarna ska klara sig bättre utan salt. Jag är inte odelat för just salt men på vissa, speciellt högtraffikerade vägar är saltet just nu bästa metod för halkbekämpning. Däremot måste det mer pengar till vinterväghållning till mer frekvent plogning och hyvling av vägarna. Under flera år har det blivit mindre pengar till underhåll och detta gör att den billigaste metoden används, salt på högtraffikerade vägar och senare plogning på alla andra vägar. Till de som är emot saltet rekommenderar jag er att kolla hur de gör i Tyskland, där kan man tala om saltanvändning vid temp runt noll och kallare. Däremot är det förbjudet med dubb och därför räcker det med vatten för att göra ren bilen, salt löser sig i vatten men inte asfalten som vi får på våra bilar. Sedan är det helt rätt att om folk lärde sig att köra på vinterväg medhalka osv så skulle olyckorna bli färre men frågan man då måste kunna besvara är hur många man vill offra tills det att alla lärt sig. När det står att olyckan berodde på halka/blixthalka är pga att polisen skriver det i rapporten och slipper då utreda orsak och skuld, de har ju också fått mer att göra på färre man så detta spar tid.

Nu har även jag fått skriva av mig lite och hoppas det ger lite till båda lägren.

// Larse
Användarvisningsbild
av tracker
det som man borde ta fram är en effektivare snö/moddplog, som det är nu så är det ca:5-7 cm snö kvar som ska saltas bort efter en plogbil
fixa en plog som följer en sliten vägs konturer bättre med ngn typ av en massa smala plastskär så att det bara är 1-2 cm kvar att salta bort
den modden som blir när snö och salt gått ihop är helt hopplös att bromsa i, så kommer man utanför dom uppkörda spåren så kan man vara illa ute.
av Marbas
Larse skrev:Jag blir lika fundersam varje gång en "saltdebatt" drar igång, det är alltid Vägverket som inte gjort tillräckligt för att ersätta saltet med annat. Jag kan av egen erfarenhet säga att det är rent skitsnack eftersom när jag jobbade på VV så arbetade jag bla med Lennart Axelsson som verkligen forskade på alternattiv till just salt. VV har själva påvisat på de miljökonsekvenser saltet ger, tex på vattentäckter i närområde till saltad väg.
Jag blir bara matt när jag ser påståenden som att saltet invaggar förare i en falsk säkerhet, vad gör inte då en brun, sandad väg. Men nu till en enkel fråga till de som uppenbart är hatiska till saltet. Om nu en blöt svart väg gör att förarna blir så trygga att de kör av vägen eller krockar om nu vägen helt plötsligt blev som en skridskobana, varför är det kaos när det fallit en till tre cm snö på vägen som inte blivit saltad eftersom saltbilen inte kommer fram pga de som enligt salthatarna ska klara sig bättre utan salt. Jag är inte odelat för just salt men på vissa, speciellt högtraffikerade vägar är saltet just nu bästa metod för halkbekämpning. Däremot måste det mer pengar till vinterväghållning till mer frekvent plogning och hyvling av vägarna. Under flera år har det blivit mindre pengar till underhåll och detta gör att den billigaste metoden används, salt på högtraffikerade vägar och senare plogning på alla andra vägar. Till de som är emot saltet rekommenderar jag er att kolla hur de gör i Tyskland, där kan man tala om saltanvändning vid temp runt noll och kallare. Däremot är det förbjudet med dubb och därför räcker det med vatten för att göra ren bilen, salt löser sig i vatten men inte asfalten som vi får på våra bilar. Sedan är det helt rätt att om folk lärde sig att köra på vinterväg medhalka osv så skulle olyckorna bli färre men frågan man då måste kunna besvara är hur många man vill offra tills det att alla lärt sig. När det står att olyckan berodde på halka/blixthalka är pga att polisen skriver det i rapporten och slipper då utreda orsak och skuld, de har ju också fått mer att göra på färre man så detta spar tid.

Nu har även jag fått skriva av mig lite och hoppas det ger lite till båda lägren.

// Larse
Mycket bra skrivet! Håller fullständigt med!
av anp
Steff 99 skrev:Tyvärr är det nog inte så enkelt att det är de som haft körkort så länge att de glömt att häva en sladd som är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Utan det är de som har haft körkort kortast tid, det ser vi ju också på försäkringskostnaden, de som är yngst betalar högsta premien och det är ingen annan orak än skadestatistik.
Jag tror inte att olyckorna precis skulle minska om vi tog bort saltet i städer och på större vägar, utan tvärt om.
Nu finns det väl ingen statistk direkt vad som händer om man slutar salta , men med tanke på att motståndet att köra dubbfritt trots allt salt som sprids, så kan man fundera på konskvensen dubbfritt och saltfritt!!
De som haft körkort kortast tid, orsakar nog olyckor mer p.g.a övertro på sin egen förarkapacitet, men även för att de saknar ryggmärgskunskaper om hur göra vid en sladd eller liknande.
De med äldre körkort, har ofta körvanan i sig väl inlärd. Men hamnar de i en ovan situation p.g.a stress eller halka så är det inte säkert att de vet hur de skall reagera.

Att en sandad vägbana skulle invagga förare i falsk säkerhet såsom saltet ofta gör, det ser jag som mer osannolikt. Att det blir kaos på vissa vägar vid snöfall oavsett saltning eller ej, tror jag beror på att svenska bilister idag har en övertro på väghållarens skötsel av vägen. Och i viss mån sin nya bokstavsbil med ofelbara dubbdäck.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Steff99 skrev:Hur många i detta forum vill råka ut för ishalka orsakat av underkylt regn?
Hur många vill möta "Kalle" 70år när han sladdat över på motsatta vägbanan pga att man medvetetet slutat salta???
Farsan skulle köra till Boden från Haparanda, och Vägverket hade vräkt på med salt som vanligt.
När han svänger in på Smedsbyvägen (mindre osaltad väg, lite trafik, riktig vinterväg) från E4an så kör han nån kilometer och vägen är ganska kurvig när han kommer till en kurva ca 80km/h och ska svänga så åker fan bilen spikrakt fram och över på motsatt sida!! (v70-02,med stc)
och sen plötsligt får den grepp igen och sladdar litegrann, tack vare detta jädra saltande :evil: :evil: (N)
Tänk om han hade mött en annan bil just då, då hade det smällt!

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]