- tis 23 sep 2008, 17:30
#220146
Det är en sak att få en bil att starta på etanol vid 20 minusgrader och en helt annan sak att få den att bli lönsammare än om man tankat bensin istället under sådana förhållanden.
Kokpunkt för etanol och bensin är 78 resp. 30grader.
Mycket stor del av bränslet som sprutas in vid kallstart läggs som en film på väggarna och sköljs ut med nästa avgastakt och dessutom blandas med motoroljan. Så för att komma upp i tillräcklig volym antändbar bränsle så skall det sprutas in mycket etanol.
Så fördelaktigt att köra på E85 kan är det nog inte om man kör kortare sträckor i kallt klimat.
Kokpunkt för etanol och bensin är 78 resp. 30grader.
Mycket stor del av bränslet som sprutas in vid kallstart läggs som en film på väggarna och sköljs ut med nästa avgastakt och dessutom blandas med motoroljan. Så för att komma upp i tillräcklig volym antändbar bränsle så skall det sprutas in mycket etanol.
Så fördelaktigt att köra på E85 kan är det nog inte om man kör kortare sträckor i kallt klimat.