Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lexus
Det här bör väl ändå vara ett problem som måste lastas tillverkarna. Inte fan ska det väl vara möjligt för en utomstående utan tillgång till originalnyckeln att sätta larmet ur spel. Vad är det för skit de säljer för dyra pengar?
av matzen10
Sharkman skrev:10st bilar hade inbrott och blev av med Airbag i mullsjö förra vecka. Ligger en bit utanför Jönköping. Helt enormt. Ser jag någon utanför mitt sovrumsfönster som gör inbrott i min bil så får polisen reda ut hur de lyckats trilla på ett basebollträ ett flertal gånger...
Jag håller med! Det är den initiala känslan man får när någon inte kan skilja på mitt & ditt... Men det kan ju, som sagt, vara förenat med viss fara. Å andra sidan visar man civilkurage! Svår sits egentligen men jag skulle göra som du.

M V H
--> Matz
Användarvisningsbild
av vetten
Vet inte riktigt hur larmsändarna funkar på nya bilar idag men kommer ihåg att jag läste för några år sen att sändaren funkade ungefär som en fjärrkontroll till TV-n och att "Bovarna" åkte runt på stora parkeringar typ köpcentrum med en mottagare som kunde läsa av när folk låste/låste upp sina bilar för att sedan ta reda på var bilen fanns och göra inbrott utan att nån förstod hur dom kommit in och ut ur bilen utan att vare sej larmet gick eller några brytmärken på bilarna. Bovarna hade helt enkelt låst upp tagit det dom ville ha och sen låst igen. Jag hoppas verkligen att biltillverkarna inte använder samma system idag :shock: men det skulle inte förvåna mej eftersom snålhet ofta är når som dom fortfarande tar till för att spara en krona/bil :cry:
Användarvisningsbild
av Nexus
vetten skrev:Vet inte riktigt hur larmsändarna funkar på nya bilar idag men kommer ihåg att jag läste för några år sen att sändaren funkade ungefär som en fjärrkontroll till TV-n och att "Bovarna" åkte runt på stora parkeringar typ köpcentrum med en mottagare som kunde läsa av när folk låste/låste upp sina bilar för att sedan ta reda på var bilen fanns och göra inbrott utan att nån förstod hur dom kommit in och ut ur bilen utan att vare sej larmet gick eller några brytmärken på bilarna. Bovarna hade helt enkelt låst upp tagit det dom ville ha och sen låst igen. Jag hoppas verkligen att biltillverkarna inte använder samma system idag :shock: men det skulle inte förvåna mej eftersom snålhet ofta är når som dom fortfarande tar till för att spara en krona/bil :cry:
VETTEN! Har du tittat på GONE IN 60 SECONDS nu igen :wink:
Minns ej exakt men på någon bil kan man borra ett hål på ett visst ställe och sätta larm sirenen ur spel. För att sedan jobba ostört :???:
av Kena
grammse skrev:
vetten skrev:Vet inte riktigt hur larmsändarna funkar på nya bilar idag men kommer ihåg att jag läste för några år sen att sändaren funkade ungefär som en fjärrkontroll till TV-n och att "Bovarna" åkte runt på stora parkeringar typ köpcentrum med en mottagare som kunde läsa av när folk låste/låste upp sina bilar för att sedan ta reda på var bilen fanns och göra inbrott utan att nån förstod hur dom kommit in och ut ur bilen utan att vare sej larmet gick eller några brytmärken på bilarna. Bovarna hade helt enkelt låst upp tagit det dom ville ha och sen låst igen. Jag hoppas verkligen att biltillverkarna inte använder samma system idag :shock: men det skulle inte förvåna mej eftersom snålhet ofta är når som dom fortfarande tar till för att spara en krona/bil :cry:
VETTEN! Har du tittat på GONE IN 60 SECONDS nu igen :wink:
Minns ej exakt men på någon bil kan man borra ett hål på ett visst ställe och sätta larm sirenen ur spel. För att sedan jobba ostört :???:
Skulle det inte funka som vetten skrev då?
Har för mej att självrisksreduceringen när man har godkännt larm är borttagen hos vissa bolag, stämmer det? och har de isf. kommit på att det går att lura larmet, men har motparten inte har nått prejudicerande fall att peka på?
Användarvisningsbild
av Nexus
jag mena ej att vetten har fel. Man har ju läst om de som har larmat på/av andra bilar med sin egen dosa :shock: . Alla system går att lura om man vill och har kunskapen. Hur det ligger till med självrisk mm vet jag ej så det kan jag ej svara på :roll:
av Raggo
Orginal larm suger ju, en polare köpte ett larm till sin a-traktor här om dagen ett sensor larm, men fy satans va bra de var de kostade ju runt 7000:- men fan, jag petade lite me lillfingret på huven så började larmet tjuta å ha sig!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Raggo skrev:Orginal larm suger ju, en polare köpte ett larm till sin a-traktor här om dagen ett sensor larm, men fy satans va bra de var de kostade ju runt 7000:- men fan, jag petade lite me lillfingret på huven så började larmet tjuta å ha sig!
Och hur kul är det då egentligen om det är såå känsligt, väder & vind, katter och småfåglar osv lär ge en massa falsklarm som kommer att driva både ägaren och omgivningen till vansinne...
av *pettson*
Raggo skrev:Orginal larm suger ju, en polare köpte ett larm till sin a-traktor här om dagen ett sensor larm, men fy satans va bra de var de kostade ju runt 7000:- men fan, jag petade lite me lillfingret på huven så började larmet tjuta å ha sig!
Antingen är din kompis larm felinställt.. eller så är det INTE godkänt..
Ett larm får inte vara så enkelt att trigga..
Användarvisningsbild
av Sparkz
De flesta kör väl med rullande koder nu. Signalen från fjärren består av två delar, en del som alltid är samma, men unik för varje fjärr, och en som ändrar sig. Larmet godkänner inte en kod som förekommit innan.
Men allt går väl att komma runt med rätt kunskap och utrustning.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]