- ons 05 dec 2007, 13:43
#155306
Hemskt att läsa om alla otäcka olyckor. Blir så sne på människor som rejsar och stller till faror för andra medtrafikanter. Ska man leka så bör man se till att det inte finns andra som kan ta skada om det går snett, för snett går det tids nog... det vet jag.
Har själv varit förskonad från värre saker men däremot varit med om en och annan näradödenupplevelse, snödriva och småkrockar.
Första krocken var backade i en gränd som var kolsvart, saknade backljus och tog väl i lite för mycket ;) Tryckte en Toyota dryga metern i sidled. Toyotan blev skrot, men min 240 var helt oskadd.
Andra var i snöstorm, 1,5dm nysnö, så jag tog lite fart då jag tyckte att det såg klart ut att brassa ut i korsningen och då kommer en galen finne i flera km/h och jag nuddar hans bakdörr. En ful gammal opel som knappt höll ihop. Fick betala 2000,- och han var nöjd.
Tredje var en stolpe på en parkering jag lyckades plocka under en sladdarturne i värsta snövädret :) Stolpe 0p - Volvo 240 1p
Fjärde var en ren som stod mitt i en snäv kurva, också det mitt i vintern. Kostade kring 10.000,- att fixa svart. Att det hände på arbetstid och att företaget jag arbetade åt bara garvade mig rakt i nyllet var lite surt. Plockade renen klockrent på förarsidan vilket ledde till att halva fronten, huv, skärm backspegel gick sönder och jag hade renbajs över hela bilen.
Fick sladd en gång på 70-sträcka, det var vinter och väldigt spårigt, höll väl knappt 65 när det säger tjoff och jag sitter högt uppe i en snödriva. Det är sjukt läskigt hur fort det kan gå ibland.
Den närmsta nära-döden-upplevelsen jag har var när jag och en kompis kommer åkandes 100-110 i snörök. Det är svårt att se mer än någon meter framför bilen, men vi vet att det är en bil framför oss så vi håller oss lugna och ligger bakom. Ingen idé att stressa i sånt väder. Vi ser ett par lampor ibland och försäkrar oss att den är en bit framför oss... efter ett tag ser vi lamporna igen, då bara ett par meter framför bilen. Min kompis ställer sig på bromsen, styr undan och vi sladdar friskt ett par gånger innan vi vänder 180 grader och sakta plumsar ner i diket.
Då hade bilen framför oss, med skoter på ett släp, stannat och tänkt svänga vänster, men eftersom han visste att någon låg bakom så tordes han inte svänga.
Där var det ren tur att inget av flera scenarior inträffade; 1 Vi körde rakt in i honom! 2 Det kom mötande trafik! 3 Han svängde och vi hade kört in i honom! 4 Hade det funnits några hinder (refuger, stolpar, gud vet vad) så vet man aldrig vad som kunnat hända!
Det var nog inte meningen att vi skulle dö den dagen. Min kompis som körde var lite skakis när han klev ur bilen. Jag undrade bara hur f*n vi skulle ta oss upp ur diket :) Det är först långt efter man verkligen förstått allvaret i situationen.
Idag har jag mycket stor respekt för höga farter och köra med dålig sikt och i halka. Även om du tror att du har full koll så kan du på bara en hundradels sekund ställas inför ditt livs viktigaste beslut.
Volvo V50 1,8F -09
Volvo S40N 1,8 -05