Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lazydogmic
#150959
[quote="Hilmer"]Tror det var i maj -89 som jag slog runt med EPAn jag hade då, kom över ett krön i bra fart

Hur snabbt går en epa över ett krön i bra fart? :wink:
Användarvisningsbild
av Hilmer
#151481
Lazydogmic skrev:
Hilmer skrev:Tror det var i maj -89 som jag slog runt med EPAn jag hade då, kom över ett krön i bra fart
Hur snabbt går en epa över ett krön i bra fart? :wink:
Bra fråga, men kan varit runt 120-130km/h, hade mer än väl detta på hastighetsmätaren iaf, men dom lär väl ljuga en hel del på en gammal Duett...
Användarvisningsbild
av A80TD
#151939
Kanske inte räknas som krock men jag körde på en hund i förrgår. :(
Mycket obehagligt. Jag hoppas och tror iaf att den klarar sig.

Lite i efterhand måste jag säga att det var länge sedan jag blev så skärrad. Jämfört med att köra på någon fågel eller hare så var det mycket hemskare att det drabbade någons husdjur - familjemedlem.
av GrandDanoise
#151963
Krockat flera ggr, men blivit påkörd flest...
Den värsta grejen är väl när jag somnade, körde ut i skogen, genom viltstägsel och småbjörkar för att tillslut hamna i ett träsk där bilen började sjunka! :shock: Katten har nio liv och det har väl jag också, och har jag räknat rätt så har jag 2-3 liv kvar så jag får börja softa lite! 90 km/h missade en bergsvägg med 5 meter och stora träd med 20 meter, det e bra styrt i sömnen! :o
2 bärgningsbilar senare så var bilen uppe ur träsket för färd till närmaste bilskrot!

/D

(Jo, detta var den KORTA versionen!)
Användarvisningsbild
av ElStoffo
#154880
Hej,

Har varit med om ganska många olyckor men inga allvarliga som tur är.

Här är 2 olyckor som kunde ha slutat illa och som gjort mig lite mer försiktig.

1)
När jag gjorde lumpen var jag ute och körde med en 940, kom till en kurva som jag sladdat mig igenom många ggr. Denna gång fick jag dock ett jättekast som var helt omöjligt att häva. Dumt nog hade någon valt att plantera en tall där som jag fick lära känna på nära håll...

Slutsats: Jag sladdar inte längre för att det är kul.


2)
Jag och en polare hade lånat pappas Scorpio. Jag har för mig att det var december, för det var kallt och snö i diket. E4:an var torr och fin och polaren gasade på lite extra (ca 130), när vi var ca 1 mil från sillekrog så körde vi under en bro och fick sladd, vi studsade till i ett räcke för att sedan "flyga" ner i diket. Den snö som låg i diket fångade upp oss och hjälpte till att få stopp på bilen. Bilen mådde inget vidare efter, det sprutade bensin från några ställen, och vi saknade hela fronten samt att bilen var bra sned. Det kom en lastbil och drog upp oss från diket. Lustigt nog gick bilen att köra, men vi avlutade lidandet och tog den till skroten. Jag minns fortfarande känslan av att ”nu är slutet här” och det jobbigaste att det kändes som det tog ”10år” innan bilen stannade.

Slutsats: Jag kör inte allt för fort när det är kallt och speciellt inte under eller över broar.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
#155306
Hemskt att läsa om alla otäcka olyckor. Blir så sne på människor som rejsar och stller till faror för andra medtrafikanter. Ska man leka så bör man se till att det inte finns andra som kan ta skada om det går snett, för snett går det tids nog... det vet jag.

Har själv varit förskonad från värre saker men däremot varit med om en och annan näradödenupplevelse, snödriva och småkrockar.

Första krocken var backade i en gränd som var kolsvart, saknade backljus och tog väl i lite för mycket ;) Tryckte en Toyota dryga metern i sidled. Toyotan blev skrot, men min 240 var helt oskadd.

Andra var i snöstorm, 1,5dm nysnö, så jag tog lite fart då jag tyckte att det såg klart ut att brassa ut i korsningen och då kommer en galen finne i flera km/h och jag nuddar hans bakdörr. En ful gammal opel som knappt höll ihop. Fick betala 2000,- och han var nöjd.

Tredje var en stolpe på en parkering jag lyckades plocka under en sladdarturne i värsta snövädret :) Stolpe 0p - Volvo 240 1p

Fjärde var en ren som stod mitt i en snäv kurva, också det mitt i vintern. Kostade kring 10.000,- att fixa svart. Att det hände på arbetstid och att företaget jag arbetade åt bara garvade mig rakt i nyllet var lite surt. Plockade renen klockrent på förarsidan vilket ledde till att halva fronten, huv, skärm backspegel gick sönder och jag hade renbajs över hela bilen.

Fick sladd en gång på 70-sträcka, det var vinter och väldigt spårigt, höll väl knappt 65 när det säger tjoff och jag sitter högt uppe i en snödriva. Det är sjukt läskigt hur fort det kan gå ibland.

Den närmsta nära-döden-upplevelsen jag har var när jag och en kompis kommer åkandes 100-110 i snörök. Det är svårt att se mer än någon meter framför bilen, men vi vet att det är en bil framför oss så vi håller oss lugna och ligger bakom. Ingen idé att stressa i sånt väder. Vi ser ett par lampor ibland och försäkrar oss att den är en bit framför oss... efter ett tag ser vi lamporna igen, då bara ett par meter framför bilen. Min kompis ställer sig på bromsen, styr undan och vi sladdar friskt ett par gånger innan vi vänder 180 grader och sakta plumsar ner i diket.
Då hade bilen framför oss, med skoter på ett släp, stannat och tänkt svänga vänster, men eftersom han visste att någon låg bakom så tordes han inte svänga.
Där var det ren tur att inget av flera scenarior inträffade; 1 Vi körde rakt in i honom! 2 Det kom mötande trafik! 3 Han svängde och vi hade kört in i honom! 4 Hade det funnits några hinder (refuger, stolpar, gud vet vad) så vet man aldrig vad som kunnat hända!

Det var nog inte meningen att vi skulle dö den dagen. Min kompis som körde var lite skakis när han klev ur bilen. Jag undrade bara hur f*n vi skulle ta oss upp ur diket :) Det är först långt efter man verkligen förstått allvaret i situationen.

Idag har jag mycket stor respekt för höga farter och köra med dålig sikt och i halka. Även om du tror att du har full koll så kan du på bara en hundradels sekund ställas inför ditt livs viktigaste beslut.
av Bobafett
#156948
Körde för en ca 4 år sedan på en 12-årig kille som sprang rakt ut på en 70 väg. Han stod och väntade på gröngubbe, jag kom i ca 70 på farthållaren, grabbjäveln springer rakt ut och jag hinner veja undan lite så att jag klipper honom med min backspegel i skallen. Körde vid den tiden en Merca ML och den är ju ganska hög. Han far i backen, naturligtvis. Tack och lov blev det bara hjärn(?!)skakning samt en fin fläskläpp. Polisutredningen gick mycket bra för min del då jag höll rätt hastighet samt var nykter och hade försökt att veja. Även vittnen var på min sida. Det som var jäkligt tungt var på det personliga planet. Det är _inte_ kul att köra på en person, speciellt inte ett barn. En klen tröst är att det gick väl juridiskt. Men vad spelar det för roll när killen är ca 5 cm från att ligga under mitt högra framhjul? Det hade inte varit kul med en bil som väger ca 2100kg, det hade ju liksom inte blivit något kvar av honom. Tillråga på allt fick jag betala vagnskadesjävrisken. Det är irriterande :twisted:
av Sevak
#157090
Jag och en kompis va ute i lördagskväll. Kl 03.30 på E18 i stockholm utanför jacobsberg. Jag kör om en volvo s40 i 130 på 110 väg. Satte på blinkers för att köra tillbaka till de högra körfältet. plötsligt känner jag hur jag tappar fäste. Jag fick sladd på bil jäveln. Försökte få kontroll på bilen med de va omöjligt. Flög in i räcket på vänster sidan med fronten bilen slog i och snurra runt för att sedan krasha en gång till mot räcket på höger sida. Sen snurra den lite till och till slut stanna den. Bilen va kvaddat bak och fram. Men de gick att starta motorn efter. Ringde polisen och de sa att flera hade ringt in o sagt att de va snorhalt. En bmw längre fram hade också fått sladd. Direkt efter krocken gick jag ur bilen de gick att åka skriskor med skorna på asfalten så jävla halt vare. När vi va på väg hem till min kompis sen såg vi en lastbil på vägen som saltade. Jag körde en ford focus-01a. Airbagen funka inte ens konstig. De lär skrota den. Hoppas jag får bra betalt för bilen. Med mig och min kompis hände det ingeting. Tur de.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
#157114
Min enda krock och nära-döden-upplevelse i bil inträffade en sen kväll våren 98 på en 90-skyltad raksträcka: Håller runt 90-100, när en älg far upp på vägen på "bromsbart" avstånd, men när jag sätter foten på bromsen händer det nästan ingenting!! Blixthalka!! Försöker mig på ett "älg-test" och missar älgen med en hårsmån men returen blir för grym och jag går med baken före ner i ett dike och välter ner på taket och kasar en bit i leran som väller in genom bakrutan. Lyckas lossa bältet och räddar mobilen och lite annat som yrde runt. Får upp en dörr och går upp på vägen. Väl där börjar jag komma till sans! Plockar fram nallen för att ringa men går nästan omkull, så in i H#@$€?E halt är det! Inser senare att tur i oturen bara är förnamnet! Vill inte veta vad som hänt om jag klippt älgen i 90 knyck (Toyota Camry '88). OBS! Händelseförloppet efter att jag passerat älgen har jag egentligen inte en susning om, men så måste det gått till, allt annat är fastsvetsat i minnet för alltid!
av Infide
#157171
Jag har fått 2 riktigt vassa nära döden-upplevelser.

#1 förra vintern/hösten i 740n på RV27 från Växsjö mot Borås. Kör på dubbel- och växelvis enkelfilig väg med wire-räcke. Ligger i 140 km/h och påbörjar en omkörning av c.a 3 bilar, varav den främsta i ledet var en STOR pickis, typ Dodge Ram eller liknande. Skyltarna för "400 meter tills filerna blir en" saknades, så helt plötsligt ser jag skyltarna "Nu går filerna ihop". Vägen sluttar nerför i en backe, nere vid backens krön är det en korsning med c.a 20 cm höga trottoarkanter. Börjar bromsa stålle men märker att den andra bilen aldrig skulle hinna att regare på att släppa in mig, så jag ger fullt (bilen hade lite flås i sig). Samtidigt som filerna går ihop och jag kör i de vita spärrzonerna och kommer allt närmare och närmare både räcket och bilen dyker ju då korsningen upp med dessa sjukligt höga trottoarkanter. Börjar känna att nu jävlar är det dags!! Pickisen märker mig inte och jag trampar så hårt jag orkar på gasen. Närmare, närmare och NÄRMARE! Nu måste jag välja, antingen tar jag i pickisen, eller så krockar jag med trottoarkanten. Väljer det förstnämnda och prejjar pickisen och klarar mig med c.a 2mm marginal till trottoarkanten. Stannar ju självklart vid en rastplats och ser att min högersida är SVART av pickisens däck, då kan ni ju tänka er hur stor bilen var. Inget hände med varken min bil eller pickisen förutom att jag var tvungen att gnugga bort gummirester. Men att prejja en stor pickup i 140 km/h är INGET jag rekomenderar. Sen dess kör jag tant-liknande på wire-vägar!

#2 häromdan. Polarn skall styla i sin E30, får för mycket retursladd och brakar med högersidan rakt in i en fyrktantig stolpe på 30x30 cm (en sån som går över vägen med stora skyltar på), stolpen stod på vänster sida av vägen så vi snurrade ju och glider rakt in i stolpen med min sida först. Tänker att "nu smäller det" och stolpen träffar framför högerdörren. Kolla på bilderna och tänk själva vad som hänt om stolpen träffat mitt på dörren...

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]