Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jensen
Säljer man någonstans runt 280-300 bilar om året så ligger du på den
lönenivån, man behöver faktiskt inte ligga på 400+ för att tjäna dom pengarna.
Detta gäller i Stockholm, kan inte uttala mig om hur det ser ut i övriga landet, förmodligen har man en lägre lönenivå där.

S60AWD2,5T
Tror inte heller att vi kommer längre, men om du undrar vart jag vill komma så tycker jag bara att du inte skall skriva en massa skit som inte stämmer, har du inte kommit överens med nån säljare så får väl det stå för enbart den säljaren och inte hela kåren.
av Steff 99
Man kan i allafall inte sitta o rulla tummarna om man vill göra avslut på 300 bilar om året :lol:
av S60AWD2.5T
Jensen skrev:
S60AWD2,5T
Tror inte heller att vi kommer längre, men om du undrar vart jag vill komma så tycker jag bara att du inte skall skriva en massa skit som inte stämmer, har du inte kommit överens med nån säljare så får väl det stå för enbart den säljaren och inte hela kåren.
Jag har väl knappast skrivit en massa "skit" som inte stämmer, enligt min erfarenhet. Och den sträcker sig äver 25 år i många bilhallar.
Det är du som för diskussion på ett dömande sätt och skriver inlägg med bara "bla bla" . Låter övriga trådläasare avgöra vem som eventuellt snackar skit"

Jag är definitivt inte bitter på bilförsäljare, umgås med några av dem privat, dock har jag erfarenhet av mindre erfarna också. Utan att för den skull nedvärdera dessa till något annat än att de nog gör sitt bästa.
Användarvisningsbild
av camaro69
Min f d granne som är rejält välbärgad, skulle köpa ny bil. Åkte till Bilia Haga Norra.

Traskade runt i lokalen utan att någon "nasare" tog någon notis om honom. Efter 30 minuter tog han kontakt med en säljare och framförde sitt ärende och att han ville provköra den största turbomodellen.

En nonschalant "nasare" svarade att det gick bra att titta på bilen, men inte provköra.
Vem f-n vill titta på bilen. Det var väl redan gjort. (S)

Jaha, tack så mycket, sa grannen och åkte och handlade ny bil av annat märke cash.....

En del "nasare" vill tydligen inte ens sälja :wink:
Användarvisningsbild
av Jensen
camaro69 skrev:Min f d granne som är rejält välbärgad, skulle köpa ny bil. Åkte till Bilia Haga Norra.

Traskade runt i lokalen utan att någon "nasare" tog någon notis om honom. Efter 30 minuter tog han kontakt med en säljare och framförde sitt ärende och att han ville provköra den största turbomodellen.

En nonschalant "nasare" svarade att det gick bra att titta på bilen, men inte provköra.
Vem f-n vill titta på bilen. Det var väl redan gjort. (S)

Jaha, tack så mycket, sa grannen och åkte och handlade ny bil av annat märke cash.....

En del "nasare" vill tydligen inte ens sälja :wink:
Ibland undrar jag hur mycket som stämmer i dom här "min granne skulle köpa bil cash" historierna???
Alla dom som blivit nonchalant bemötta ska alltid köpa bil CASH, varför skulle han inte få provköra?? det är ju det man vill (att kunden provkör)
och om man som kund bestämt sig för en specifik bil, väljer man då ett annat märke?? el ser man i det här fallet inte till att få prata med en säljare som vill släppa ut en provkörning???
Om jag skulle vilja ha en v70 t.ex skulle jag då låta en säljare se till att jag åker och köper en 9-5 istället?? Aldrig i livet.
Jag kan tillägga att man vid nybilsförsäljning mäts utav Volvo på antalet nöjda kunder, i den enkäten så finns det frågor gällande om man vart erbjuden en provkörning el inte.
Detta är en punkt som man brukar se till att svaret blir ja från kunden.
Mätningen från Volvo har också en bonus kopplad till sig, så att når säljaren sitt mål så blir det pengar i lönekuvertet.
Men jag säger inte att detta inte hänt, men det är så kul att läsa vissa inlägg, för slutsatsen är alltid att "vi åkte till BMW och köpte en X5 CASH, fsat vi från början egentligen skull kika på en Clio Öhhh (S)
Användarvisningsbild
av camaro69
Ja, du Jensen.

Granngubben hade pensionerat sig och hade otroligt gott om pengar. Tänkte köpa sig en kul, trevlig bil för att åka dom sista åren.

Men Jensen , dina säljarkolleger, eller var det kanske du, som inte var intresserade av att sälja?

Nu köpte sig gubben en riktig "skitbil" istället. Italiensk sportbil som rostade bort på en fikarast.

Frid över granngubben för han har "vikt runt hörnet".

Annars är jag helt inne på din linje om, min brors, systers mans kusins kompis, kompis som känner en som bla bla bla.
Såna storys är man något less på (S)
av bilgalen
Jag byter garanterat bilmärke om jag får dåligt bemötande av en säljare. Säljer man vanliga Volvobilar så finns ju alltid alternativa bilmärken representerade i nästan varje stad i Sverige. Så jag krusar fasen inte för nån väskdängare på en bilhall.

Speciellt får man nog tänka på som säljare att många kanske till och med de flesta nybilar säljs ju som tjänstebilar. Där har ju kunden oftast ingen känsla alls för bilen utan vill bara få den handlad när han/hon har tid. Då är det ju bara att gå in i nästa bilaffär och se om någon behagar sälja en bil.
av Stefan85
Ville bara tillägga att jag köpte min Volvo S40 1,6 2002:a med 8300 mil rullade för 75 000, ordinarie priset var 82 000.
Men i dom 7000 så ingick besikning,eventuella fel vid besiktning 8000 mils servicen, bromskivsbyte fram,bak,
samt byte av vindruta (någon av förra ägarna polareade upp även vindrutan)...

Det gäller bara ta det lungt, vara trevlig, påpeka fel på bilen och återkomma flera ggr.
Användarvisningsbild
av Funk
Stefan85
Du gjorde helt rätt, och fick förmodligen ett bra pris. Samtidigt köpte du en bilmodell som ofta står ganska länge kvar i hallarna, framförallt om den har fel färg och låg utrustningsnivå. Därmed absolut inte sagt att det är några som helst fel på ditt val, men den är förmodligen inte så lättsåld.
Tyvärr så blir även det som vi ibland anser som felprisat oftast också säljs, de bilar som står riktigt länge är trots allt inte så vanliga.

På mina 6 senaste bilaffärer har jag fått ner priset eller medskickat grejor till ett värde av runt 3-5%. T.ex nya vinterhjul, 5000 i bensin, ny CD, GPS eller liknande, det verkar betydligt enklare än att få ner priset..

/Thomas
av Stefan85
Funk skrev:Stefan85
Du gjorde helt rätt, och fick förmodligen ett bra pris. Samtidigt köpte du en bilmodell som ofta står ganska länge kvar i hallarna, framförallt om den har fel färg och låg utrustningsnivå. Därmed absolut inte sagt att det är några som helst fel på ditt val, men den är förmodligen inte så lättsåld.
Tyvärr så blir även det som vi ibland anser som felprisat oftast också säljs, de bilar som står riktigt länge är trots allt inte så vanliga.

På mina 6 senaste bilaffärer har jag fått ner priset eller medskickat grejor till ett värde av runt 3-5%. T.ex nya vinterhjul, 5000 i bensin, ny CD, GPS eller liknande, det verkar betydligt enklare än att få ner priset..

/Thomas
Tackar.
Grejjor med på köpet, det viste jag inte.
Jag ska tänka på det tills nästa bilköp.
Jag är ganska nöjd med mitt bilköp, då priset låg rätt (enligt en kompis som pillar med bilar och bilpris.se) samt att jag fick med mycket service i priset.
Nja, titangråmetallic som komin i maj dethär året, den har inte stått länge ändå :D
Kanske dock att jag inte har någon AC i bilen, men det är ju snart vinter igen.

Ha de bra!
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]