Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mattias_F
Då är det bara min inbillning som säger att bilen "aktiverar" törstighetsfunktionen i 120 ich kör på snålprogrammet i lägre farter.
CV värdet eller luftmotståndet spelar ju en stor roll i detta. Kan ske det man skall se på när man väljer bil.
Det är klart att en rymlig kombi har sämre CV än en låg sportbil ;-)
Nu så fäller jag in backspeglarna när det rullar på lite :lol: För det är väl det den knappen är för.... :roll:
av *pettson*
Mattias_F skrev:Då är det bara min inbillning som säger att bilen "aktiverar" törstighetsfunktionen i 120 ich kör på snålprogrammet i lägre farter.
CV värdet eller luftmotståndet spelar ju en stor roll i detta. Kan ske det man skall se på när man väljer bil.
Det är klart att en rymlig kombi har sämre CV än en låg sportbil ;-)
Nu så fäller jag in backspeglarna när det rullar på lite :lol: För det är väl det den knappen är för.... :roll:
glöm inte bara att du kan bli bötfälld för att förarspegeln är infälld..
av Skidåkaren-PillarKottar
.
Om man säger så här då... Vi har 2st motoralternativ att välja på (i samma bilmodell)

A) 150Hk, maxvrid 200 Nm vid 4500rpm

B) 150Hk, maxvrid 200 Nm vid 3000rpm

1. Vilken drar troligen minst bränsle?

2. Vilken acc'ar bäst?

3. Vilken drar husvagn bäst?

.
av PoloPrinsen
Skidåkaren-PillarKottar skrev:.
Om man säger så här då... Vi har 2st motoralternativ att välja på (i samma bilmodell)

A) 150Hk, maxvrid 200 Nm vid 4500rpm

B) 150Hk, maxvrid 200 Nm vid 3000rpm

1. Vilken drar troligen minst bränsle?

2. Vilken acc'ar bäst?

3. Vilken drar husvagn bäst?

.
inte så lätt att ge ett exakt svar på men ett litet försök...

1:B pga att mer vridmoment ges vig ett lägre varvtal, lägre varvtal brukar ofta gynna soppaförbrukningen.

2:A Exemplet har ju inga givna maxeffektvarvtal, så jag utgår från att det är samma varvtal, tex 6000 rpm på båda montorerna.
Motor A vinner pga att effekt och vridmomentstopparna TROLIGEN ligger närmare varandra och då ger motor A alltså sin högsta effekt och vridmoment mer "samtidigt" än motor B. Rätt växel viktigt vid avgörande i denna fråga!

3: I normalfallet motor B då den troligen har bättre lämpad vridmomentstopp än motor A.

Men i extremfallet när man beslutat sig för att åka uppför en ytterst brant backe (tex i alperna är vissa backar för branta för husvagnar men man KAN ta sig upp om man har man har tillräckligt mycket pulver under huven OCH tillräckligt med fäste för drivhjulen. Där är antagligen motor A att föredra då den återigen har ett smalare område - men med både effekt och vridmoment tillgängligt mer "samtidigt". Dock så måste rätt växel vara ilagd för att motorn ska komma till sin rätt, en motor med A:s karraktär är ju mycket klen om man tappar varvet...

Facit är som vanligt att prova! Skillnader i växellåda och slutväxeln kan påverka en hel del, så inte bara själva motorn ger all info om vilken bil som är bäst. typ ;-)

mvh PP
Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]

Att bilen har gått 14200 mil förmodat […]