Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
är väl inget fel med att leasa el låna til en bil, i dagens lågräntsamhälle gör jag själv samma sak, lånar lätt 100k för att köpa en ny bil och slänger sedan in de 100k på börsen och får de att växa, har gjort så just när det gäller bilar sedan 2005. Har de senaste 11åren haft 1,95-2,45% ränta på bilfinansieringen, och det avkastar jag med råge på börsen årligen. Boende köptes dok kontant 1999, men då var det biiiiiiligt som de flesta vet
av Malmstroem
För mig handlar det om en riskbedömning. Jag tittar på min totala ekonomi. Jag har valt att ha relativt lite / inga lån på bilarna, utan istället ha lån på fastigheter. Där får jag en ränta på ca 1% vilket är lägre än vad jag kan få på billånen.

Eftersom skatten på arbete är hög och skatten på kapital relativt låg så är ett av de bättre sätten att tjäna pengar i Sverige att ha stora lån (förutsatt att du köpt något som ökar i värde...).

De som köpt fastigheter (eller aktier) som har några (eller flera) procents värdeutveckling långsiktigt och lånat med lägre ränta tjänar pengar utan att jobba varje år. Ju mer som lånats desto mer "tjänas". Det finns naturligtvis en risk i detta, vilket gjort att jag själv lånat betydligt mindre än vad bankerna vill låna ut till mig. Så här i efterhand kan jag konstatera att jag skulle lånat mer. :-)

Om ett leasingerbjudande blir billigare för mig kommer jag att ta det. Jag ser inget självändamål med att äga bilen. Att jag äger våra två bilar beror på att jag det troligtvis (nästan säkert) är billigaste sättet att äga dessa bilar.
Användarvisningsbild
av bem
Malmstroem,
Låter rimligt det du säger.
Jag har alltid ”ägt” mina bilar tidigare för det var ju liksom det alla som hade bilen privat gjorde tills ganska nyligen. Med ”privatleasing” som alla handlare har numer blir det nog färre och färre som äger bilen även bland Volvoförare, åtminstone bland senare generationer som inte är riktigt lika insyltade i tänket att man äger din bil.
Vissa bilmodeller har ju så till synes låga månadskostnader att man undrar ju om man fattar fel. När nåt låter för bra får man ju ta sig en funderare om fakta är korrekt
Skulle vara intressant att se hur vanligt det är med Volvo privatleasing (36 mån bindningstid) och Care by Volvo leasing (3 mån bindningstid) i dagsläget.
Skall man ha en ny Volvo elbil eller laddhybrid idag är det rejält dyrt och leasing kanske gör det möjligt för fler välja sådan bil? Men månadskostnaden blir rätt hög ändå jämfört med andra fabrikat med motsvarande bilar vad jag sett. Tyvärr har ju inte Volvo någon ”småbil” så vill man ha en sån elbil eller laddhybrid får man välja andra fabrikat.
Läste i Vi Bilägare igår om bilägande kontra bildelning och en undersökning visar att svenskar i alla fall föredrar egen bil, 74 % svarade att de hade behov äga egen bil om 10 år, i storstäderna vill 68% ha egen bil.
Så troligen blir i alla fall bildelning inte så jättepoppis i Sverige de närmaste åren. Jag tror de flesta svenskar helst vill äga sin bil om man har möjlighet köpa en på vettiga ekonomiska villkor.
Jag provar nu Privatleasing för första gången i mitt liv på en V90 T6 Recharge 2022 jag haft i 5 dar nu, men jag har fortfarande kvar min gamla V70 MY14, kanske jag har kvar den till leasingkontraktet går ut om 36 mån, och fortsätter köra med den, beror på vad Volvo har för utbud av bilar då, om de har nån ren elbilskombi eller ej. Gillar bilar i V70-V90 storlek.
/Bo
Nya bilar har ju sällan "ägts" tidigare heller. I allafall inte Volvos, där har företagsleasing varit klart största delen.
Nu blandas det lite mer med privatleasing.
Begagnade bilar tror jag kommer ägas "som vanligt" även framöver.
av Malmstroem
I dag är det många märken som har störst rabatter på privatleasing. Det blir då billigare att väja leasing än att köpa bilen -- eftersom kontantköpspriset inte är rabatterat.

Volvo verkar vara rätt dyra att ha genom t.ex. Care by Volvo. Det gör att om jag idag skulle skaffa en Volvo hade jag troligen valt att köpa den. Hur det blir i framtiden får vi se.

Bägge våra bilar är nästan exakt fyra år nu. Jag har börjat fundera på när det är dags för byte -- och i så fall till vad. Eftersom jag på det stora hela är rätt nöjd med bägge bilarna kan det ta ett tag. Om det blir en ny bil blir det nästan garanterat en elbil eller laddbar hybrid. Skattesystemet har gjort det svårt att köpa någonting annat, och det lockar en del att kunna köra på el.

Jag måste bara bestämma mig för vad jag vill ha och vad det får kosta. Det enda jag är relativt säker på är att det inte blir en XC40 P8. Den lockar av någon anledning inte. V90 eller XC60 T8 är alternativ -- men det känns något av ett nerköp att byta XC90:n mot en sådan. En XC90 T8 är inte tillräckligt mycket bättre för att det ska vara värt flera hundratusen för att byta mot den jag har...
Användarvisningsbild
av joel80

Malmstroem skrev: Jag måste bara bestämma mig för vad jag vill ha och vad det får kosta. Det enda jag är relativt säker på är att det inte blir en XC40 P8. Den lockar av någon anledning inte. V90 eller XC60 T8 är alternativ -- men det känns något av ett nerköp att byta XC90:n mot en sådan. En XC90 T8 är inte tillräckligt mycket bättre för att det ska vara värt flera hundratusen för att byta mot den jag har...
Kanske värt att vänta och se lite vad Polestar 3 blir för något. Samt att Volvo väl snart borde komma med nån mer eldriven...
Användarvisningsbild
av lennarte
Ska man ha en riktigt billig bil idag så är det en"lagom" begagnad eller kanske en -30 års bil i gott skick som man kan serva själv. Dock är det inte möjligt för alla ha det, tyvärr. Moderna bilar är idag oerhört komplicerade och nästan omöjligt att göra något med själv. Får se hur det blir om några år när vi ska byta frugans Passat 1,8T -04 mot en bil av typ årets modell.... :-o
Användarvisningsbild
av bem
lennarte skrev: mån 30 aug 2021, 09:12 Ska man ha en riktigt billig bil idag så är det en"lagom" begagnad eller kanske en -30 års bil i gott skick som man kan serva själv. Dock är det inte möjligt för alla ha det, tyvärr. Moderna bilar är idag oerhört komplicerade och nästan omöjligt att göra något med själv. Får se hur det blir om några år när vi ska byta frugans Passat 1,8T -04 mot en bil av typ årets modell.... :-o
Så sant som det är sagt, jag öppna motorhuven på min nya V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid 2022:a häromdagen och konstatera direkt att där har jag inget att göra (mer än att fylla på spolarvätska och i osannolika fall motorolja).
Kanske är lika bra det för nåt mer fulknökat motorutrymme har jag aldrig sett (på en Volvo).
/Bo
Bilagor
40_V90-T6-Recharge-Inscription_2022.JPG
40_V90-T6-Recharge-Inscription_2022.JPG (713.17 KiB) Visad 376 gånger
44_V90-T6-Recharge-Inscription_2022.JPG
44_V90-T6-Recharge-Inscription_2022.JPG (767.16 KiB) Visad 376 gånger
43_V90-T6-Recharge-Inscription_2022.JPG
43_V90-T6-Recharge-Inscription_2022.JPG (940 KiB) Visad 376 gånger
42_V90-T6-Recharge-Inscription_2022.JPG
42_V90-T6-Recharge-Inscription_2022.JPG (686.5 KiB) Visad 376 gånger
av Malmstroem
Det var välpackat där.

Det blir lite lättare att komma åt om du tar bort plastskyddet ovanpå motorn (sitter i fyra plasttorx). Då får du se ännu flera rör. :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Malmstroem skrev:Det var välpackat där.

Det blir lite lättare att komma åt om du tar bort plastskyddet ovanpå motorn (sitter i fyra plasttorx). Då får du se ännu flera rör. :-D
Joo, man ser nog mer.. Men man kommer nog inte åt att göra mer......
3-dje bilden, det är själva elmotorn eller? Känner igen kontaktstycket och vinkelkopplingen från servomotorerna från den tiden jag jobbade med dessa. Inte "fysiskt" då utan jag hade liknande motorer på "mitt" förråd. I storlekar från ¼ kW till flera 100 kW.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]