Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1363755
5w30 eller 5w40 anser jag är säkra kort, 0w känns overkill när det sällan är ens - 20°c på vintern.

Det där att motorn är gammal tycker jag inte är en orsak att frångå tillverkarens rekommendation på kvalité, moderna motorer har små toleranser och yttepytte rör som oljan ska röra sig i.


Själv bor jag på vischan och det är bara postnord som ska krångla med aviseringar, DHL, UPS och Schenker ställer av utan problem. Bild
Screenshot_20200209-224031__01.jpg
Screenshot_20200209-224031__01.jpg (22.28 KiB) Visad 1650 gånger
#1363779
Jallemet skrev: sön 09 feb 2020, 22:42 5w30 eller 5w40 anser jag är säkra kort, 0w känns overkill när det sällan är ens - 20°c på vintern.

Det där att motorn är gammal tycker jag inte är en orsak att frångå tillverkarens rekommendation på kvalité, moderna motorer har små toleranser och yttepytte rör som oljan ska röra sig i.


Själv bor jag på vischan och det är bara postnord som ska krångla med aviseringar, DHL, UPS och Schenker ställer av utan problem. Bild

Screenshot_20200209-224031__01.jpg
5w klarar ned till 35 minus eller något sådant så det bör inte vara något problem för de som inte bor riktigt långt upp. var 2010 eller 2011 vi hade 28 minus i stockholm men det varade endast under under ca en vecka. annars ligger tempen som kallast lite över 20 minus kanske(bortsett från denna vinter, som inte är över än)

jag bor i en förort så kanske därför dom är lite nojiga över att lämna grejerna på trappen bara.

vart hittade du den där listan, det är den första motorn på listan.
i boken står det att man KAN använda 5w-30 men att man vid nästa byte ska återgå till 0w-20. är själv intresserad av motorns bästa och inte om jag tjänar någon milliliter per mil.
#1363811
Googlade Toyota IQ Motorolja bara, Toyota verkar väldigt restriktiva med information om oljor.

OT: En prius t.ex. ska enligt uppgift ha deras egen olja i växellådan, å andra sidan hittar jag ingen info att dom tillverkar egen olja

Det är bäst att följa instruktionsboken.

Det går ju alltid att fråga en Toyota-verkstad om det är rimligt att köra 0w-20 med vårat klimat.
#1363812
Funk skrev: sön 09 feb 2020, 12:43
volvo740sugmotor skrev:"Long life-serviceintervall kräver att motorvärmare alltid används vid starter i temperaturer under +5 grader C. Därför är längre tal än 10 onödigt (läs mer om multigrade och pumpbarhet här). Dessutom ska kortare, stadskörningar sällan företas. Uteslutande ska en ”long life-bil” lunka och gå på jämn gas på långkörning enligt hastighetsbegränsningen. Forcerad och inspirerad körning är inte tillåtet och inte heller körning med släpvagn. Om något av detta görs, så bör vanlig motorolja av bästa kvalitet användas och bytesintervallet sänks till 1500 mil."

Det är det stycket jag läst om LL olja och som avskräcker mig rätt rejält. jag har tex inte motorvärmare. Jag kör korta sträckor med olika hastigheter. 1-2 mil ibland kortare ibland längre. LL olja borde vara helt åt helvete för mig med andra ord?
Var i hela friden kommer det i från, det låter helt befängt !

/Thomas
Det är just detta som "dödar" motorer med Longlife Life oljor när "folk i allmänhet" lyssnar på försäljningsargument om långa serviceintervaller (biligare bilkostnad) men får aldrig höra om detta.
Kör gärna på rekommenderad olja, och läser man noga så står det säkert att man i dom allra flesa fall kan köra på 10W40 också. Men byt oljan ofta 1000 - 1500 mil, om du inte bor i bilen (6000 -12000 mil om året). En bil som till stora delar körs på tomgång på Essingeleden t.ex behöver oljebyte oftare än "normalt".
Jag byter på frugans Passat 1,8T -04 omkring -700 mil numera. Denna Passat hade rullat på Long Life när vi köpte den (tjänstebil på VW i Jönköping) och hade gått 4500 mil (ett år gammal). Det var stämplat i boken att oljan var bytt vid 3500 mil (6 månader), vid 5000 min vågade jag inte köra längre (oljan var kolsvart) utan bytte olja och filter och körde sedan 1500 mil intervall ( Mobil 1 15W40 c:a en gång om året) till den gått c:a 9000 mil. Då var motorn så full av sot, gegga och annat att det tätade silen till oljepumpen och oljetrycket försvann. Fick bärga bilen och låg sedan 14 dagar i februari och tvättade hela motorn invändigt, hade ner oljetråget (bytte oljesil) och bort ventilkåpan. Tvättade och skrapade ren motorn invändigt så gått det gick, hade isär vevhusventilationen och bytte en del ventiler och slangar. Körde 3 täta oljebyte (Biltemas mineralolja) med Sonax Invändig Motortvätt varje gång. Motorn har ni rullat 21000 mil och går bättre än någonsin. Bensinförbrukning sjönk en dryg dl/milen efter "motortvätten" och har hållit sig där (c:a 0,85 l/mil) och jag byter sedan dess 2 ggr om året (700 mil), kör på Biltemas Semisyntetisk 10W 40 och jag kommer aldrig att hälla ren syntetolja i någon motor mer
#1363923
Jallemet skrev: mån 10 feb 2020, 10:10 Googlade Toyota IQ Motorolja bara, Toyota verkar väldigt restriktiva med information om oljor.

OT: En prius t.ex. ska enligt uppgift ha deras egen olja i växellådan, å andra sidan hittar jag ingen info att dom tillverkar egen olja Bild

Det är bäst att följa instruktionsboken.

Det går ju alltid att fråga en Toyota-verkstad om det är rimligt att köra 0w-20 med vårat klimat.
Finns olja som det står toyota på men vet inte om dom gör dom. supertunn olja brukar göra att motorn dricker mer olja än bensin nästan. min 107a dricker ca en liter på ett år eller runt 1000mil och det är med 5w-40 olja. hade jag kört på 0w-20 olja så skulle den tydligen kunna dricka det på 100 mil, det står i boken att det är helt normalt. i min värld är det helt sjukt, mindre än 2 tankar innan man måste fylla på. min gamla hederliga volvo 740 dricker nog ungefär en deciliter eller mindre på ett år eller 1000 mil. frågan är om meckarna bryr sig så mkt, verkstaden min bror jobbade på som var toyota certifierad körde w10-40 i ALLT. min bror brukar säga att alla som gottar ned sig i olja ofta slösar bort tiden. han har ALDRIG under sin 8 år som bilmeck sett en bil gå sönder PGA fel olja i bilen. det som dödar motorer är när man inte byter oljan. givetvis gäller det inte om man häller i totalt fel olja tex symaskinsolja eller liknande i motorn.
lennarte skrev: mån 10 feb 2020, 10:12
Funk skrev: sön 09 feb 2020, 12:43
volvo740sugmotor skrev:"Long life-serviceintervall kräver att motorvärmare alltid används vid starter i temperaturer under +5 grader C. Därför är längre tal än 10 onödigt (läs mer om multigrade och pumpbarhet här). Dessutom ska kortare, stadskörningar sällan företas. Uteslutande ska en ”long life-bil” lunka och gå på jämn gas på långkörning enligt hastighetsbegränsningen. Forcerad och inspirerad körning är inte tillåtet och inte heller körning med släpvagn. Om något av detta görs, så bör vanlig motorolja av bästa kvalitet användas och bytesintervallet sänks till 1500 mil."

Det är det stycket jag läst om LL olja och som avskräcker mig rätt rejält. jag har tex inte motorvärmare. Jag kör korta sträckor med olika hastigheter. 1-2 mil ibland kortare ibland längre. LL olja borde vara helt åt helvete för mig med andra ord?
Var i hela friden kommer det i från, det låter helt befängt !

/Thomas
Det är just detta som "dödar" motorer med Longlife Life oljor när "folk i allmänhet" lyssnar på försäljningsargument om långa serviceintervaller (biligare bilkostnad) men får aldrig höra om detta.
Kör gärna på rekommenderad olja, och läser man noga så står det säkert att man i dom allra flesa fall kan köra på 10W40 också. Men byt oljan ofta 1000 - 1500 mil, om du inte bor i bilen (6000 -12000 mil om året). En bil som till stora delar körs på tomgång på Essingeleden t.ex behöver oljebyte oftare än "normalt".
Jag byter på frugans Passat 1,8T -04 omkring -700 mil numera. Denna Passat hade rullat på Long Life när vi köpte den (tjänstebil på VW i Jönköping) och hade gått 4500 mil (ett år gammal). Det var stämplat i boken att oljan var bytt vid 3500 mil (6 månader), vid 5000 min vågade jag inte köra längre (oljan var kolsvart) utan bytte olja och filter och körde sedan 1500 mil intervall ( Mobil 1 15W40 c:a en gång om året) till den gått c:a 9000 mil. Då var motorn så full av sot, gegga och annat att det tätade silen till oljepumpen och oljetrycket försvann. Fick bärga bilen och låg sedan 14 dagar i februari och tvättade hela motorn invändigt, hade ner oljetråget (bytte oljesil) och bort ventilkåpan. Tvättade och skrapade ren motorn invändigt så gått det gick, hade isär vevhusventilationen och bytte en del ventiler och slangar. Körde 3 täta oljebyte (Biltemas mineralolja) med Sonax Invändig Motortvätt varje gång. Motorn har ni rullat 21000 mil och går bättre än någonsin. Bensinförbrukning sjönk en dryg dl/milen efter "motortvätten" och har hållit sig där (c:a 0,85 l/mil) och jag byter sedan dess 2 ggr om året (700 mil), kör på Biltemas Semisyntetisk 10W 40 och jag kommer aldrig att hälla ren syntetolja i någon motor mer
Du ska inte vara rädd för syntet olja, det är bra oljor. det är precis som du säger när företag och folk lyssnar på dom kör 3000 mil eller mer med oljorna. Jag kör 5w-40 helsyntet i det mesta. wranglern med rak sexa, volvon med 230f motorn, lilla peugeoten, kanske inte bästa exemplen då dessa motorer brukar vara rätt tåliga.
brorsan som var bilmeck förut säger också att w10-40 olja är en riktig allround olja som passar i det mesta, vet man inte vad man ska ha så kan man alltid hälla i det.
alltid bättre att köra på en olja med fel viskositet(om det inte är extrema överdrifter tänk 60w-150) än en gammal olja som är full med sot, metalspån från motorn, avgas partiklar, bensin/disel, vatten, så kallad oil sludge.
har en polare som kör en opel som han inte bytt olja i på över 5000 mil och jag tror det är vanlig 10w-40 olja, han fyller på lite ibland bara. jag har fått in han på tankar om att KANSKE byta olja snart :)
många missar nog att speciellt moderna bilar drar olja och med mindre olja i motorn så byggs skiten upp ännu snabbare.
första gången jag bytte olja på peugeoten kort efter jag köpt den så var jag förundrad av att det endast var 2 liter kvar(den tar 3.1 liter) så nu har jag bättre koll och toppar upp den efter behov.
min bästa bil är volvon som inte drar någon märkar olja alls. eller jeep wranglern med sin stora sexa som beter sig likadant.
Din frugas passat hade nog allvarliga problem redan när du köpte den låter det som. men va bra att den mår bra nu.
Senast redigerad av 2 volvo740sugmotor, redigerad totalt 0 gång.
#1363998
Tror jag dock fått hyfsade svar på mina frågor = många låg viskositets oljor är longlife men långt ifrån alla, köpa på nätet kan vara ett sätt att komma billigare undan eller iallafall få ett finare märke på sin olja för samma pris (tror inte det skiljer jätte mycket från märke till märke). undvik longlife då de innehåller mer kemikalier vilket betyder mindre olja och ska man prompt ha longlife så byt endå vid vanliga intervaller eftersom hela LL grejen verkar vara som med mkt annat, ett pr trick som kan bli dödligt för din motor om du går på det.
slutligen tack till alla som svarat och för era fina tips. ska gå in på de olika sidorna och kika runt lite sen. har ni mer oljesids tips eller tips på bra billig olja så är det bara skrika till :)
#1364022
volvo740sugmotor skrev:Du ska inte vara rädd för syntet olja,
Om syntetolja (inte Long Life) varit bra och Mobil 1 i synnerhet (efter som det var den jag körde på) så borde den under dom åren "löst upp" kvarvarande rester istället för att "bara" får det att lossna. Jag hade under dom åren ren och fin olja i motorn hela tiden. När jag (precis efter) "haveriet" körde på mineralolja blev den mörk och när jag sedan blandade i "motortvätten" blev den svart. Så här i efterhand (varje misstag gör en lite klokare) vet jag att jag skulle "kört" med en bra mineralolja istället för Mobil 1. Numera med Semisyntetisk olja får man "dom bästa av två världar" till ett bra pris, och oljan mörknar ordentligt, sörskillt om det går längre än dom 700 milen. Just nu är oljan ordentligt mörk och det fattas också en dryg halvliter så det är hög tid att byta..... olja och filter stå i garaget, Biltemas gröna 10 l dunk....
En motorolja som inte mörknar på 1000 mil (finns dom som inte gör det) fungerar inte som en bra motorolja ska göra
#1364121
Jallemet skrev: mån 10 feb 2020, 23:00 Trodo.se kan ligga bra i pris, senaste batchen tog jag därifrån när Levoil inte hade min olja i lager.

Har även köpt delar och andra vätskor från trodo.

Castrol magnatec och edge verkar vara trendigt (märks på priset också) och flera biltillverkare tycker jag verkar pusha för just Castrol.
tack ska kika där och se hur stor djungeln är, man kanske ska ta något man iallafall känner igen lite halvt avlägset.
lennarte skrev: tis 11 feb 2020, 07:33
volvo740sugmotor skrev:Du ska inte vara rädd för syntet olja,
Om syntetolja (inte Long Life) varit bra och Mobil 1 i synnerhet (efter som det var den jag körde på) så borde den under dom åren "löst upp" kvarvarande rester istället för att "bara" får det att lossna. Jag hade under dom åren ren och fin olja i motorn hela tiden. När jag (precis efter) "haveriet" körde på mineralolja blev den mörk och när jag sedan blandade i "motortvätten" blev den svart. Så här i efterhand (varje misstag gör en lite klokare) vet jag att jag skulle "kört" med en bra mineralolja istället för Mobil 1. Numera med Semisyntetisk olja får man "dom bästa av två världar" till ett bra pris, och oljan mörknar ordentligt, sörskillt om det går längre än dom 700 milen. Just nu är oljan ordentligt mörk och det fattas också en dryg halvliter så det är hög tid att byta..... olja och filter stå i garaget, Biltemas gröna 10 l dunk....
En motorolja som inte mörknar på 1000 mil (finns dom som inte gör det) fungerar inte som en bra motorolja ska göra
Vad jag vet finns det ingen olja som rensar ur ens motor, oljan är oftast till för att binda skiten så att det inte fastnar från första början. sen kan det säkert vara så att annan olja som mineral kanske är bättre på att lösa upp skit men det säger dessvärre inte så mycket om hur bra den är på sitt riktiga jobb. de flesta oljor innehåller lite rengörings medel men det är till för milda avlagringar. dessutom sitter det tex en sump sil som kan täppas igen rätt fort om för stora bitar lossnar. jag löste upp lim på jobbet idag med handsprit men jag vet fortfarande inte hur bra den är på att döda bakterier :P .
Men känns det säkert och funkar för dig så är det bra men syntet olja är inte dåligt, vore det så skulle betydligt fler bilar haverera just PGA oljebekymmer. syntet oljor är bättre på att stå emot nedbrytning och håller även viskositeten mer jämn mellan temperaturer mm
https://www.bytbil.com/nyheter/syntetol ... -test-6960
#1364167
Efter att ha läst lite snabbt får jag intrycket att man fått för sig att longelifeOLJAN är dålig.
Absolut inte!

Det är den långa oljebytesintervallen som är förkastlig med Longlife-serviceintervall.

Själva oljan i sig är jättebra, men onödigt dyr om man planerar köra 1500mil (blandad körning) med den. (Givetvis byte OFTARE om bilen kortkör mycket)

Oavsett så bör man hålla sig till de oljeklasser som rekommenderas för motorn i fråga.
Ofta har Toyota en rekomeddation på C3 eller C4 med låga SAPS för katalysatorns skull.

Våran Rav4 IV 2.0 bensin årsmodell 2013 får 5
0w20 ACEA C2 hos lokala Toyota. (Kvalitetsgaranti kvar. Därför orginalservas den)
(Edit: mindre fel voscpsitet och ACEA På Toyotaoljan. Skulle vara 0w20 C2)
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?