Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har heller inga siffror på det, men alla i min bekantskapskrets som köpt/fått tjänstebil senaste åren (nu menar jag nya bilar) utom en har numera automat. En kompis köpte en Toyota Avensis för några år sedan och en annan kunde inte köpa en ny bil (Saab tillverkas inte längre) så han köpte (2017) den nyaste han hittade, en Saab 9-3 -14 manuell 6-växlad (sista Saaben lär ha 2015 som årsmodell). Båda döttrarna har numera sedan ganska många år automat och nästa vi köper blir automat (finns inget annat) för vi brukar köpa i den högre utrusningsklassan (där är det nästan bara automat). Byter inte så ofta så då kan man "kosta på" lite. Förra gången vi köpte bil (2005) blev det en Passat -04 (3400 mil) med Highland paket. T.o.m min 745-a -88B är fullutrustad (GLT 16V) med allt vad som fanns då (dock inte automat), och allt fungerar fortfarande trots 31 år och snart 50000 mil (värmen i sätena fungerar inte). T.ex AC, ABS, farthållare, C-lås, el fönsterhissar, el backspeglar (både värme och manövrering), el sollucka, helläder m.m. Lär ha funnits diff.broms som tillval också och kanske ETC (fanns som tillval på 760). Växellådan är M46, M47 fanns inte till denna modell (för stark motor, M47 håller inte), det var denna eller automat att välja på. Passaten har nu rullat drygt 20000 mil och inget elektriskt/elektroniskt (förutom en kamaxelgivare) är bytt, så vi har börjat titta på bilar. Utbudet begränsas av att den måste kunna dra minst 1800 kg (båt trailer). Nuvarande Passat kan inte det, men Volvon gör det :-D :-D
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, ETC fanns inte till 16V. Ingen beställde det ändå. Diffbromsen minns jag inte att den fanns heller då. Jag hade inte den, trots att min 16V var rätt välutrustad, den också. Däremot hade jag den i en 745 SE från 1992.

När det gäller körkort som inte gäller för manuell låda så ska man också betänka att det finns en del personer som verkar fullständigt oförmögna att lära sig växla manuellt. En del av dem kör med manuell låda ändå, av någon anledning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: tor 21 nov 2019, 08:05
VolvoB20 skrev: tor 21 nov 2019, 07:59
Lockis skrev: ons 20 nov 2019, 15:27 Dags för skatteverket att komma ikapp och ta bort bestraffning på automatlådor kanske?
Hur tänker du nu???

Skatteverket straffskattar inte automater. Reglerna är lika för alla och går på förbrukning och utsläpp.

Att biltillverkarna tillverkar så dåliga automater att förbrukningen går upp och utsläppen ökar jämfört med en manuell bil är väl inte skatteverkets fel. Skärpning bilindustrin,det är 2019 nu,inte 1800tal. Hade automaterna varit snålare än manuella hade automaterna haft lägst skatt.

Vi äger 4 bilar med en blandning av manuella och automater och det är totalt att köra lika snålt med advokaterna.
Automat har högre förmånsvärde än manuella bilar. Det är det jag menar.

Skatteverket har inget med bilskatten att göra i övrigt.
Allt som gör bilen dyrare hamnar så klart på förmånsvärdet oavsett om det är automat, läder eller AWD.

Menar du att det skulle utformas ett speciellt skatteavdrag för automatlådor? Det tror jag skulle vara svårt att motivera.
av Lövet
VolvoB20 skrev:Menar du att det skulle utformas ett speciellt skatteavdrag för automatlådor? Det tror jag skulle vara svårt att motivera.
Fast det finns ju exempelvis för handsfree och viss annan utrustning så omöjligt är det inte. Men jag tror inte heller det sker. Tror inte heller man kommer se pristillägg för automatlådor framöver utan vissa varianter säljs som manuell och andra som automat. Samma utrustningsnivå kommer inte finnas i båda utföranden. Manuell reserveras för snikversioner.
av Lockis
VolvoB20 skrev:Menar du att det skulle utformas ett speciellt skatteavdrag för automatlådor? Det tror jag skulle vara svårt att motivera.
Njäe, menar bara att man ska sluta särskilja på det i förmåns världen.
Vill man ha automat ska man inte straffas för det i förmånsvärde. Förr när det var mer "lyx" med automat så kan jag köpa det.
Men nu när det börjar bli standard genom hybrid bilar och elbilar så tycker jag inte att man ska straffas med förmånsvärde.
av Lövet
Lockis skrev:
Vill man ha automat ska man inte straffas för det i förmånsvärde. Förr när det var mer "lyx" med automat så kan jag köpa det.
Men nu när det börjar bli standard genom hybrid bilar och elbilar så tycker jag inte att man ska straffas med förmånsvärde.
Fast när den är enda alternativ så har den ingen extrakostnad heller.
av Lockis
Lövet skrev:
Lockis skrev:
Det är sant, då är det inte "extra utrustning". Så tricket i framtiden om man ska ha förmånsbil blir att välja en där manuell inte finns som val.
av Lövet
Lockis skrev:
Lövet skrev:
Lockis skrev:
Det är sant, då är det inte "extra utrustning". Så tricket i framtiden om man ska ha förmånsbil blir att välja en där manuell inte finns som val.
Hela sättet vi räknar förmånsvärden i Sverige kommer behöva göras om. Som det är nu så håller hela kopplingen mellan förmånens värde och beskattningen att falla isär. Hybrider och elbilar har "låtsasförmånsvärden" som är godtyckliga och samma monetära värde beskattas olika. En Audi E-tron, XC90 T8 och Tesla Model S har helt olika förmånsvärden trots att deras bruttopriser är ungefär lika höga exempelvis. När elbilar och hybrider är normen istället för undantaget så kommer modellen behöva göras om.
av Lockis
Lövet skrev:Hela sättet vi räknar förmånsvärden i Sverige kommer behöva göras om. Som det är nu så håller hela kopplingen mellan förmånens värde och beskattningen att falla isär. Hybrider och elbilar har "låtsasförmånsvärden" som är godtyckliga och samma monetära värde beskattas olika. En Audi E-tron, XC90 T8 och Tesla Model S har helt olika förmånsvärden trots att deras bruttopriser är ungefär lika höga exempelvis. När elbilar och hybrider är normen istället för undantaget så kommer modellen behöva göras om.
Håller med dig, samtidigt så är det mycket saker relaterat till bilar som svenska myndigheter inte hänger med på.
Idag är t.ex riktlinjen att ge milersättning på samma summa för elbil och bensin bil. En diesel har lägre ersättning pga lägre förbrukning och milkostnad. Men där han man ändå valt att ytterligare premiera elbilsåkare med högre ersättning. Helt galet i min värld :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: tor 21 nov 2019, 17:57
Håller inte med. Jag bor på landet, med massor av backar och drar tunga släp.
Jag behöver AWD för att det ska fungera och får betala förmånsvärdet på att AWD kostar 20.000 extra på en Volvo tex.

Väljer jag istället automat kostar den också 20.000 kr extra som hamnar på förmånsvärdet.

Lika för båda två alltså.

Varför skulle man införa en skatterabatt för den som väljer automat men inte för den som behöver AWD för att komma fram? Känns inte så genomtänkt.

Då borde de väl vara skattefritt med allt som man utrustar bilen med, AWD, Automat, större motor, Harman Kardon, Helläder osv.

Varför ska bara automat klassas som icke-lyx men AWD som lyx? Jag använder awd som en ren bruksfunktion och inte som lyx.
"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]