Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: fre 28 sep 2018, 17:23 Beror det inte också på Teslaa egen policy att att Teslor inte ska lagas. Skadas bilen ska den bytas mot en ny.

Man ger inte ut dokumentation till verkstäder vilket gör det väldigt svårt och dyrt att laga.
Skulle kunna vara en del av förklaringen
kvillebäck skrev: lör 29 sep 2018, 15:16 250.000:- För vad? Ingår batteriet eller skall man hyra det? (vissa har det så) Före eller efter premien?
Det är inte VW som sagt 250k. De har bara sagt ”lika mycket som en Golf”. 250k är tidningens tolkning.

Batteriet ska ingå vad jag förstår.
verkar hursom vara ljusår borta enligt artikeln, biltilverkarna kan ju inet ens leverera hybrider idag pga nya mätnormer....bilarna drar för mycket.....vilket skämt.

Nä, jag fortsätter nog ett decennie till med bensin/diesel....sedan hade jag tänkt klara mig utan bil.
Står väl 2020? Även om jag tycker det är lite långt bort då jag letar elbil just nu så känns det inte som ljusår bort.
Det jag tror de flesta tillverkare väntar på nu är att kunna säkerställa leveranser av batterier och andra komponenter för elbilar. De som inte varit beredd på den här förändringen är tvungna att säga "2-3 år bort".

Det ändras om väldigt mycket i leverantörsleden nu men det tar tyvärr tid och det är endast de som haft lite framsynt och rutin som nu kan leverera elbilar i nån mängd. Och även där är det rätt långa köer.
Nissan, Tesla, Hyundai i viss mån och speciell alla kinesiska elbilar står för den största delen nu. Vi får se om de som varit lite tröga överlever kommande 5-6 åren.
Jag tror vi kommer se några av Europas bilmärken köpas upp av Kinesiska bolag innan 2025.
joel80 skrev: lör 29 sep 2018, 17:34 Jag tror vi kommer se några av Europas bilmärken köpas upp av Kinesiska bolag innan 2025.
Det tror jag du har rätt i. Volvo är ju redan ett Kinabolag, styrt och ägt från Kina. Och fler kan säkert gå samma väg.
Geely har tack o lov låtit utvecklingsavdelningen samt ledning vara kvar som svensk, så i viss mån är fortfarande Volvo en svensk bil, även om den ägs av Geely.
Så länge Volvo levererar vinst till de kinesiska ägarna varje år så lägger de sig kanske inte i så mycket. Men vid andra förhållanden så lår det låta annorlunda
Jag jobbar dagligen med kinesiska företag och de är väldigt bra och tuffa affärsmän.

Varför skulle de investera i ett utländskt företag menar du, om det inte skulle ge vinst på satsat kapital eller ge tillgång till bra teknik/marknad menar du?

Jobbar själv på ett multinationellt företag som inte är sentimentalt i något, så fort något inte är lönsamt så avvecklas det eller flyttas till låglöneländer eller närmare kunderna. Man måste kvalificera sig varje dag för att få finnas kvar. Kommer inte vara någon skillnad för de som jobbar på Volvo i Sverige.

Det är den tuffa verkligheten när man jobbar på ett företag med utländskt ägande. Men du har en helt annan uppfattning vad jag förstår?

Det går "luftblåsor" i ledni[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]