Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DJ
Jag vill inte absolut ha en Toyota, men de gör bra bilar som tyvärr är tråkiga.

Hybridmodellerna är småintressanta, men de är INTE RIKTIGA MILJÖBILAR i mina ögon. De går ju på fossilbränsle!
av Billy
Om vi går tillbaka till huvudämnet.

Audi vs. Volvo

Min jämförelse gäller min egen S60 och en polares Audi A4.

Min S60:
Årsmodell 2002
2,4 170hk, 5-vxl manuell
Standardchassi
Sportstolar, halvskinn

Kompisens Audi A4
Årsmodell 2003
1,8T 163hk
6-vxl Multitronic, steglös automat
Sportchassi
Sportstolar, tyg

Komfort:
Stolar och ljudnivå i Volvon är märkbart bättre. Audin lider av däcksbuller även på fin asfalt. Audin har också ett otrevligt vinande ljud från backspeglarna på både förarsidan och passagerarsidan som hörs i farter 90km/h+. Audis sportstolar har bra passform men känns inte lika generösa och är mycket hårdare. Audis fjädring är allt annat än komfortabel med sportchassi och studsar över ojämnheter.

1-0 till Volvon

Motor/Växellåda:
Femcylindrig Volvomotor låter alltid trevligt men prestandamässigt känns dom totalt jämbördiga. Däremot är Audis multitronic automat ett under av smidighet och precision gentemot Volvos lite tröga och långslagiga manuella låda. Enbart motorljudet i Volvon kan inte väga upp detta.

Poäng till Audi, 1-1

Körglädje:
Audin känns smidigare på vägen än Volvon, mycket på grund av att den är smalare i sidled. Styrningen i Audin känns trög kring mittläget, som ett startmotstånd för servon. Volvostyrningen känns mer exakt och känsligare kring mittläget. Vägkänslan är obefintlig i både Audi och Volvo. Vändradien är också lika illa i bägge bilarna. Trots sportchassi i Audin känns den inte som en livfullare vagn.

Körglädjen är oavgjord, 2-2.

Interiör och förarplats:
Likvärdig ergonomi och förarposition. Ratten i Volvo går att justera mera men det är tillräckligt i Audin. Dörrklangen är oavgjord. Vad gäller materialval så är det Audis paradgren, A4:an känns påkostad och sober i minsta detalj gentemot knarrig inredning i Volvon med stora plastytor.

Audis rond, 2-3 till Volvo.

Baksäte:

Man sitter skönast och åker tystast i Volvon. Man har bättre utrymmen och bekvämare insteg i Audin. Sikten framåt i Audin är också betydligt bättre än i Volvon eftersom Audi inte har lika stora och skrymmande framstolar.

Oavgjort, 3-4 till Volvo.

Bagageutrymme:

Likvärdiga utrymmen, men öppningen till Volvon kan svälja lite flera större grejer enklare. Omsorgsfulla detaljer som bla bärkassehållare finns i Volvo men saknas i Audi.

Volvos rond, 4-4

Okej, det blir oavgjort. Så länge man bara ska åka 2 pers i bilen upplever jag S60 betydligt komfortablare, men känns ändå inte direkt tristare att köra. Något som A4 ståtar med är den prydliga känslan av finbil och perfektion. A4 känns avsevärt dyrare interiört än Volvon och den perfekt växlande Multitronic lådan känns som perfektionism. Däremot tycker jag att A4 totalt saknar karisma. S60 upplever jag egensinnigare och mer udda.

Oklart vilken typ av service det är då […]

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]