Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#982593
P210 skrev:
Spoiler »
Talloljan i preems soppa ger om något LÄGRE förbrukning. Du blandar ihop med RME som är skit mer eller mindre. HVO är bra grejer.

Dock kan jag väl medge att jag också hade haft svårt att motstå oljeshejkerna johnsson :lol:
*pettson* skrev:Jag hoppas innerligt att testet är mer avancerat än så. Annars kunde dom bara strukit dom sidorna.
Alla bilar idag, både diesel och bensin är adaptiva. För att få en full adaption med lambdasonden så tar det drygt 20 körda landsvägsmil. Det för att få köra igenom alla varvtal och belastningar så att säga.
Om man bara svitchar bränsle gång på gång på gång utan att uppnå miltalen och utan att nolla adaptionen emellan.. då är det faktiskt ingen färdig adaption alls. Och några friktionsmedel som då skulle blandat sej i bränslet eller någon rengöring som skulle gjort spridarna rena har inte heller bli till. Så då är tekniskt sett effekten plus minus noll, då mätningen ska kalibreras i sej så finns en felmarginal, i normalfallet ca 5%. Hur många % hade dom? Menar jag kan få fram en ännu störr skillnad på en diesel genom att bara köra rumstempererat bränsle i ena körningen och kylskåpskallt i andra körningen. Dvs samma bränsle med två olika temperaturer. Nej.. det där var en riktigt låg tidningsanka.
Testet var tyvärr precis så uselt som du tror... Helt sjukt att de ens kan trycka den där smörjan utan att kontakta experter först för granskning.

De borde ju kört ett par hundra mil MINST per bränslesort innan testet för att ens se hur additiven påverkar motorn hyfsat akut. Sedan adaptera bränslemängder m.m.
Flödesmätarna vi kör på OEM:erna har oftast inte mer än ca 1% felmarginal varför det ju blir extra roligt när de stoltserar med någon enstaka procent hit eller dit hos TV...
Användarvisningsbild
av P210
#982615
crumpets skrev:Talloljan i preems soppa ger om något LÄGRE förbrukning. Du blandar ihop med RME som är skit mer eller mindre. HVO är bra grejer.
Vet knappt vad man ska tro längre, går hitta tester som säger helt olika, hade man orkat skulle man tankat 5-10 tankar av varje smörja för att se efter själv på sin egen bil men det tar ju åratal...
Motormännen tex;

Statoil Miles diesel
Effekt: +1,7 procent.
Förbrukning: 7,88 l/100 km.
+ Lägsta förbrukningen, tillsammans med ST1.
- Låg förnybar andel.

ST1/SHELL

Effekt: +1,7 procent.
Förbrukning: 7,88 l/100 km.
+ Lägst förbrukning tillsammans med Statoil.
- Låg förnybar andel.

OKQ8
Effekt: +1,1 procent.
Förbrukning: 7,93 l/100 km.
+ Bästa balansen mellan låga koldioxidutsläpp och förbrukning.
- Inte bäst på något.

PREEM ACP evolution diesel
Effekt: -4,4 procent.
Förbrukning:8,37 l/100 km.
+ Bästa miljöval.
- Högre förbrukning.

- See more at: https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... waKMj.dpuf
Senast redigerad av 1 P210, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#982624
inget oljebolag har egen depå, allt samkörs på depåerna. Detta för att säkra tillgången, underlätta logistiken och sänka omkostnaderna. Så när du takar på ST1 kan det vara gjort av preem, trots att ST1 har eget raff.
Statoil kör mycket egna depåer, så där är det stor chans att du får vad du tankar.
man köper o säljer kubik internt mellan bolagen.

ST1-raff, preemraff, statoil i kalundborg m fl förser depåerna runt om i sverige.
Dessutom finns det inte tillräckligt med träd i det här landet för att förse preemraff i gbg med tallolja, så den lilla mängd(%) som tillverkas späs ut med fossil diesel och kan hamna lite var stans i depåns närhet
Användarvisningsbild
av P210
#982634
Verkar inte finnas några tester i våra motortidningar som håller måttet... ??:-/
..Testet var tyvärr precis så uselt som du tror... Helt sjukt att de ens kan trycka den där smörjan utan att kontakta experter först för granskning...
..Testet är felaktigt gjort och har absolut noll och ingen tillförlitlighet...
Och är det så att alla säljer samma smörja så är det bara briset som styr - heja Oljeshejkerna!!

Bild
Användarvisningsbild
av StringerBell
#982636
milktrucker skrev: Dessutom finns det inte tillräckligt med träd i det här landet för att förse preemraff i gbg med tallolja, så den lilla mängd(%) som tillverkas späs ut med fossil diesel och kan hamna lite var stans i depåns närhet
Du menar att det inte finns tillräckligt med tallolja för att komma upp i 25/35% ?
Om det är sant så blåljuger de alltså oss rakt upp i ansiktet.
Användarvisningsbild
av crumpets
#982641
P210 skrev:Verkar inte finnas några tester i våra motortidningar som håller måttet... ??:-/
Inte hittills nej. Men jag skulle självklart inte säga emot ett bra genomfört test. Jag är uppriktigt intresserad av ämnet och har pumpat vår bränsleexpert(konsult för GM, Scania, Volvo, m.fl. med bakgrund hos en av de stora leverantörerna med egna raff och egen additivutveckling) bortom vad som nästan känts snyltigt och visst finns det skillnader på marknaden, men inte i den storleksordning som dessa tester anger. Det är dessutom inte sånt man kan se genom bara en tank utan långvariga effekter av rätt additivblandningar och koncentrationer.
HVO-soppor har dessutom generellt sett lägre förbrukning i labb. Det är därför miles+ har en stor andel HVO i sig. Det sänker förbrukningen. Men...! Att bara tanka 1 tank och sedan köra så inga adaptioner är gjorda kommer självklart bli helt knas och alla tidningstest hittills verkar ha gjort bort sig på den punkten. Sedan redovisar de inte körd sträcka eller körmönster... Två parametrar som kan påverka detta långt bortom ett par procent hit eller dit.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#982670
StringerBell skrev:
milktrucker skrev: Dessutom finns det inte tillräckligt med träd i det här landet för att förse preemraff i gbg med tallolja, så den lilla mängd(%) som tillverkas späs ut med fossil diesel och kan hamna lite var stans i depåns närhet
Du menar att det inte finns tillräckligt med tallolja för att komma upp i 25/35% ?
Om det är sant så blåljuger de alltså oss rakt upp i ansiktet.
nej nej nej. självklart räcker det till kanske 100 000 ton färdig evolution. bara det att preem tar in typ 18 miljoner ton råolja, alltså blir evolution en produkt som motsvarer en droppe i havet av den totala bränslevolymen. Visserligen blir en del av råolja gasol, eldningsolja, tjockolja, fartygsbränsle etc.
Ser man till de 35% av 100 000 så blir det bara en ytterst liten %-sats i det stora hela på den totala mängden diesel som preem tillverkar(gas oil borträknat).
Användarvisningsbild
av P210
#982673
StringerBell skrev:Du menar att det inte finns tillräckligt med tallolja för att komma upp i 25/35% ?
Om det är sant så blåljuger de alltså oss rakt upp i ansiktet.
En snabbgoogling gav följande;
Vilka kvantiteter kan produceras hos er? Preem: – Vid full kapacitet räknar vi med 500 000–600 000 kubikmeter färdig Evolution diesel per år.
källa http://www.sydsvenskan.se/bil--trafik/s ... i-dieseln/

Dieselförsäljningen stod i stort sett still mellan 2010 och 2011 och 2012 på ca 5 500 000 m3.
Preem står för 36,4% av Sveriges sålda dieselvolym = 2200 000 tusen m3. EVO dieseln är då 25% av total försäljning, kan det vara rimligt?

källa SBPI branchfakta 2013:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1959,d.bGg
Användarvisningsbild
av milktrucker
#982677
P210 skrev:
StringerBell skrev:Du menar att det inte finns tillräckligt med tallolja för att komma upp i 25/35% ?
Om det är sant så blåljuger de alltså oss rakt upp i ansiktet.
En snabbgoogling gav följande;
Vilka kvantiteter kan produceras hos er? Preem: – Vid full kapacitet räknar vi med 500 000–600 000 kubikmeter färdig Evolution diesel per år.
källa http://www.sydsvenskan.se/bil--trafik/s ... i-dieseln/

Dieselförsäljningen stod i stort sett still mellan 2010 och 2011 och 2012 på ca 5 500 000 m3.
Preem står för 36,4% av Sveriges sålda dieselvolym = 2200 000 tusen m3. EVO dieseln är då 25% av total försäljning, kan det vara rimligt?

källa SBPI branchfakta 2013:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1959,d.bGg
ja det är då är det 100 000 ton ren tallolja som blir 5-600 000 kubik färdig produkt. endast 25-28% är tallolja, 7% raps = 35% förnybart.
kort räknat motsvar evolution 10% av all diesel, vilket innebär att ca 2,5-2,8% av all diesel kommer från skogen. en droppe i havet.

att säga att preem har 36,4% marknadsandelar är väl kanske en sanning med modifikation. De producerar även bränslet till oljeshejkarna jonsson, okq8, qstar, bilisten m fl.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Man får skita uti busken då. :-)

Nytt Ferrita rostfritt sportsystem installerat. :[…]

Värmepaket

Säger det POFF plötsligt utan för v[…]

En blinkers funkar inte Volvo 940

Hej, är ny här men hittar inget som kan […]