- ons 17 jun 2015, 18:53
Dock kan jag väl medge att jag också hade haft svårt att motstå oljeshejkerna johnsson :lol:
De borde ju kört ett par hundra mil MINST per bränslesort innan testet för att ens se hur additiven påverkar motorn hyfsat akut. Sedan adaptera bränslemängder m.m.
Flödesmätarna vi kör på OEM:erna har oftast inte mer än ca 1% felmarginal varför det ju blir extra roligt när de stoltserar med någon enstaka procent hit eller dit hos TV...
P210 skrev:Talloljan i preems soppa ger om något LÄGRE förbrukning. Du blandar ihop med RME som är skit mer eller mindre. HVO är bra grejer.Spoiler »
Dock kan jag väl medge att jag också hade haft svårt att motstå oljeshejkerna johnsson :lol:
*pettson* skrev:Jag hoppas innerligt att testet är mer avancerat än så. Annars kunde dom bara strukit dom sidorna.Testet var tyvärr precis så uselt som du tror... Helt sjukt att de ens kan trycka den där smörjan utan att kontakta experter först för granskning.
Alla bilar idag, både diesel och bensin är adaptiva. För att få en full adaption med lambdasonden så tar det drygt 20 körda landsvägsmil. Det för att få köra igenom alla varvtal och belastningar så att säga.
Om man bara svitchar bränsle gång på gång på gång utan att uppnå miltalen och utan att nolla adaptionen emellan.. då är det faktiskt ingen färdig adaption alls. Och några friktionsmedel som då skulle blandat sej i bränslet eller någon rengöring som skulle gjort spridarna rena har inte heller bli till. Så då är tekniskt sett effekten plus minus noll, då mätningen ska kalibreras i sej så finns en felmarginal, i normalfallet ca 5%. Hur många % hade dom? Menar jag kan få fram en ännu störr skillnad på en diesel genom att bara köra rumstempererat bränsle i ena körningen och kylskåpskallt i andra körningen. Dvs samma bränsle med två olika temperaturer. Nej.. det där var en riktigt låg tidningsanka.
De borde ju kört ett par hundra mil MINST per bränslesort innan testet för att ens se hur additiven påverkar motorn hyfsat akut. Sedan adaptera bränslemängder m.m.
Flödesmätarna vi kör på OEM:erna har oftast inte mer än ca 1% felmarginal varför det ju blir extra roligt när de stoltserar med någon enstaka procent hit eller dit hos TV...