- ons 05 nov 2014, 00:42
#914864
Då har vi kommit fram till samma slutsats.
Jag har heller inte märkt något på standard bilar.
Var ju många år sen det stod i instruktionsboken till bilen. Minst 98 oktan helst mer. Då var man lite rädd att tanka annat.
-----------
Vi körde till och med 95 oktan i högkompad 454 marin motor för 10 år sen av den enkla anledningen att det inte fans 98 oktan på sjömakarna.
Han som bromsa motorn efter byggnationen då bromsar till 500hk på 98 oktan sa prova även på 95 kan ge lite till då. Då han mena att 95 oktan tänder lite enklare och spikar den inte på det då kör man det samt det kan ge lite mer på grund av enklare antändning.
Har ni hållit på med radiostyrda bensin bilar i 1/5 competion med oddified motorer och liknade trimmade 22cc motorer. Då kan man höra att dom går lite lugnare på 98 oktan. Men känns lite ettrigare samt tomgången låter ettrigare med 95 oktan.
Nog den absolut bästa sättet jag kan komma på att testa och se skillnaderna mellan 95 och 98 oktan. Test kör och se.
Att köra högt oktan är väll mig veterligen mest intressant på turbo bil där man vill köra med mycket högt laddtryck. Typ mer än 1,2 bar. Eller?
perhall skrev:Det här med 98, nu kostar det ju 70-80 öre extra per liter, har svårt att tro att bilen drar fem procent mindre.Perhall.
Men går den bättre så.
Själv har jag aldrig märkt någon nämnvärd skillnad.
Den ska ju också gå 2,7 procent snålare på Statoil-bensin, har ej märkt det hellr.
Men varför har 98-påslaget ökat från 30 öre till mer än det dubbla på 3-5 år?
PH
Då har vi kommit fram till samma slutsats.
Jag har heller inte märkt något på standard bilar.
Var ju många år sen det stod i instruktionsboken till bilen. Minst 98 oktan helst mer. Då var man lite rädd att tanka annat.
-----------
Vi körde till och med 95 oktan i högkompad 454 marin motor för 10 år sen av den enkla anledningen att det inte fans 98 oktan på sjömakarna.
Han som bromsa motorn efter byggnationen då bromsar till 500hk på 98 oktan sa prova även på 95 kan ge lite till då. Då han mena att 95 oktan tänder lite enklare och spikar den inte på det då kör man det samt det kan ge lite mer på grund av enklare antändning.
Har ni hållit på med radiostyrda bensin bilar i 1/5 competion med oddified motorer och liknade trimmade 22cc motorer. Då kan man höra att dom går lite lugnare på 98 oktan. Men känns lite ettrigare samt tomgången låter ettrigare med 95 oktan.
Nog den absolut bästa sättet jag kan komma på att testa och se skillnaderna mellan 95 och 98 oktan. Test kör och se.
Att köra högt oktan är väll mig veterligen mest intressant på turbo bil där man vill köra med mycket högt laddtryck. Typ mer än 1,2 bar. Eller?